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On the Resurrection of the Flesh
Chapter XXV.--St. John, in the Apocalypse, Equally Explicit in Asserting the Same Great Doctrine.
In the Revelation of John, again, the order of these times is spread out to view, which "the souls of the martyrs" are taught to wait for beneath the altar, whilst they earnestly pray to be avenged and judged: 1 (taught, I say, to wait), in order that the world may first drink to the dregs the plagues that await it out of the vials of the angels, 2 and that the city of fornication may receive from the ten kings its deserved doom, 3 and that the beast Antichrist with his false prophet may wage war on the Church of God; and that, after the casting of the devil into the bottomless pit for a while, 4 the blessed prerogative of the first resurrection may be ordained from the thrones; 5 and then again, after the consignment of him to the fire, that the judgment of the final and universal resurrection may be determined out of the books. 6 Since, then, the Scriptures both indicate the stages of the last times, and concentrate the harvest of the Christian hope in the very end of the world, it is evident, either that all which God promises to us receives its accomplishment then, and thus what the heretics pretend about a resurrection here falls to the ground; or else, even allowing that a confession of the mystery (of divine truth) is a resurrection, that there is, without any detriment to this view, room for believing in that which is announced for the end. It moreover follows, that the very maintenance of this spiritual resurrection amounts to a presumption in favour of the other bodily resurrection; for if none were announced for that time, there would be fair ground for asserting only this purely spiritual resurrection. Inasmuch, however, as (a resurrection) is proclaimed for the last time, it is proved to be a bodily one, because there is no spiritual one also then announced. For why make a second announcement of a resurrection of only one character, that is, the spiritual one, since this ought to be undergoing accomplishment either now, without any regard to different times, or else then, at the very conclusion of all the periods? It is therefore more competent for us even to maintain a spiritual resurrection at the commencement of a life of faith, who acknowledge the full completion thereof at the end of the world.
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Über die Auferstehung des Fleisches. (BKV)
25. Cap. Fortsetzung.
Auch in der Apokalypse des Johannes wird der Verlauf der Zeiten entrollt, den auch „die Seelen der Martyrer unter dem Altare“, welche um Rache und Gericht rufen,1 abwarten gelernt haben, damit erst der Erdkreis „aus den Schalen der Engel“2 seine Plagen austrinke, die Stadt der Unzucht durch die zehn Könige ihr verdientes Ende finde 3 und das Tier, der Antichrist und sein Pseudoprophet, mit der Kirche Gottes den Kampf beginne, damit so, nachdem der Teufel inzwischen in den Abgrund verwiesen ist, die Auszeichnung der ersten Auferstehung von den Thronen aus geordnet und sodann den ins Feuer Geworfenen das Urteil der allgemeinen Auferstehung aus den Büchern gesprochen werde.4 Da also die hl. Schrift auch die Zustände der letzten Zeiten bekannt gibt und die gesamte Frucht der christlichen Hoffnung auf den Ausgang der Zeiten ansetzt, so leuchtet ein, dass entweder alles, was auch immer von Gott versprochen ist, in jener Zeit erfüllt werde — und dann ist das, was hier von den Häretikern behauptet wird, gegenstandslos — oder aber dass, wenn die Erkenntnis der Heilsgeheimnisse auch eine Auferstehung ist, unbeschadet dieser letztern auch noch an jene Auferstehung geglaubt werde, welche von der Predigt des Heiles auf das Weltende angesetzt wird. Und gerade darum, weil jene für geistig angesehen wird, folgt, dass diese für eine leibliche gehalten werden muss, weil, wenn für jenen Zeitpunkt gar keine Auferstehung angekündigt wäre, mit Recht diese allein und bloss als eine geistige aufrecht erhalten würde. Da sie aber für die letzten Zeiten angesagt wird, so ist sie für eine leibliche anzusehen, weil für jenen Zeitpunkt eine geistige nicht angekündigt ist. Warum sollte wohl eine abermalige Auferstehung von derselben Beschaffenheit, nämlich eine geistige, angekündigt S. 453 werden, da dieselbe ja entweder jetzt abgemacht werden müsste ohne Unterschied der Zeit, oder erst beim allgemeinen Abschluss der Zeiten? Und so käme es mit viel mehr Recht uns zu, eine geistige Auferstehung zu behaupten, nämlich von der Annahme des Glaubens an, da wir die vollständige Auferstehung, nämlich die am Ende der Zeiten, ebenfalls anerkennen.