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Œuvres Tertullien (160-220) De resurrectione carnis

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On the Resurrection of the Flesh

Chapter XIX.--The Sophistical Sense Put by Heretics on the Phrase "Resurrection of the Dead," As If It Meant the Moral Change of a New Life.

Now this consideration of the phrase in question, and its signification--besides maintaining, of course, the true meaning of the important words--must needs contribute to this further result, that whatever obscurity our adversaries throw over the subject under the pretence of figurative and allegorical language, the truth will stand out in clearer light, and out of uncertainties certain and definite rules will be prescribed. For some, when they have alighted on a very usual form of prophetic statement, generally expressed in figure and allegory, though not always, distort into some imaginary sense even the most clearly described doctrine of the resurrection of the dead, alleging that even death itself must be understood in a spiritual sense. They say that which is commonly supposed to be death is not really so,--namely, the separation of body and soul: it is rather the ignorance of God, by reason of which man is dead to God, and is not less buried in error than he would be in the grave. Wherefore that also must be held to be the resurrection, when a man is reanimated by access to the truth, and having dispersed the death of ignorance, and being endowed with new life by God, has burst forth from the sepulchre of the old man, even as the Lord likened the scribes and Pharisees to "whited sepulchres." 1 Whence it follows that they who have by faith attained to the resurrection, are with the Lord after they have once put Him on in their baptism. By such subtlety, then, even in conversation have they often been in the habit of misleading our brethren, as if they held a resurrection of the dead as well as we. Woe, say they, to him who has not risen in the present body; for they fear that they might alarm their hearers if they at once denied the resurrection. Secretly, however, in their minds they think this: Woe betide the simpleton who during his present life fails to discover the mysteries of heresy; since this, in their view, is the resurrection. There are however, a great many also, who, claiming to hold a resurrection after the soul's departure, maintain that going out of the sepulchre means escaping out of the world, since in their view the world is the habitation of the dead--that is, of those who know not God; or they will go so far as to say that it actually means escaping out of the body itself, since they imagine that the body detains the soul, when it is shut up in the death of a worldly life, as in a grave.


  1. Matt. xxiii. 27. ↩

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De la résurrection de la chair

XIX.

Outre que l'examen de l'inscription et de sa teneur conserve la signification légitime des mots, il aura de plus cet avantage que, confondant l'erreur de nos adversaires qui obscurcissent les choses les plus claires sous prétexte d'allégories et de figures, il fera prévaloir l'autorité de ce qui est plus manifeste, et réglera les choses douteuses d'après les plus certaines. Frappés du caractère de la langue prophétique, souvent, mais non toujours allégorique et figurée, que font-ils? Ils détournent à un sens imaginaire la résurrection des morts que les prophètes annoncent clairement, pour soutenir que la mort elle-même doit s'entendre d'une manière spirituelle. « La vraie mort, s'écrient-ils, ce n'est pas cette séparation du corps et de l'âme qui se passe sous vos regards, mais l'ignorance de Dieu par laquelle l'homme mort à Dieu est enseveli dans ses ténèbres comme dans un tombeau. La résurrection qu'il faut défendre, c'est celle que l'homme reçoit lorsqu'après avoir pénétré dans le sanctuaire de |463 la vérité, rendu à une vie nouvelle, et régénéré en Dieu, il dissipe la mort de l'ignorance, et brise le sépulcre du vieil homme. De là vient que notre Seigneur a comparé les scribes et les pharisiens à des sépulcres blanchis. Il suit de là que les fidèles ressuscites par la foi résident avec Nôtre-Seigneur lorsqu'ils l'ont revêtu dans le baptême. »

Voilà par quelle adresse ils abusent ordinairement plusieurs des nôtres dans leurs entretiens, comme s'ils admettaient eux aussi la résurrection de la chair. « Malheur, disent-ils, à qui ne ressuscitera pas dans cette chair! » de peur de révolter les auditeurs s'ils commençaient par nier la résurrection: mais secrètement et au fond de leur conscience, ils veulent dire: « Malheur à qui, pendant qu'il est dans cette chair, n'aura pas connu nos dogmes hérétiques! » Car voilà leur résurrection à eux. Plusieurs aussi, soutenant la résurrection après la séparation de l'âme, prétendent que sortir du sépulcre, c'est s'échapper du siècle, parce que le siècle est la demeure des morts, c'est-à-dire de ceux qui ne connaissent pas Dieu. Ou bien, disent-ils encore, c'est sortir de la chair, parce que la chair, sépulcre véritable, relient l'âme enchaînée dans la mort de la vie mondaine.

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