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On the Resurrection of the Flesh
Chapter XXV.--St. John, in the Apocalypse, Equally Explicit in Asserting the Same Great Doctrine.
In the Revelation of John, again, the order of these times is spread out to view, which "the souls of the martyrs" are taught to wait for beneath the altar, whilst they earnestly pray to be avenged and judged: 1 (taught, I say, to wait), in order that the world may first drink to the dregs the plagues that await it out of the vials of the angels, 2 and that the city of fornication may receive from the ten kings its deserved doom, 3 and that the beast Antichrist with his false prophet may wage war on the Church of God; and that, after the casting of the devil into the bottomless pit for a while, 4 the blessed prerogative of the first resurrection may be ordained from the thrones; 5 and then again, after the consignment of him to the fire, that the judgment of the final and universal resurrection may be determined out of the books. 6 Since, then, the Scriptures both indicate the stages of the last times, and concentrate the harvest of the Christian hope in the very end of the world, it is evident, either that all which God promises to us receives its accomplishment then, and thus what the heretics pretend about a resurrection here falls to the ground; or else, even allowing that a confession of the mystery (of divine truth) is a resurrection, that there is, without any detriment to this view, room for believing in that which is announced for the end. It moreover follows, that the very maintenance of this spiritual resurrection amounts to a presumption in favour of the other bodily resurrection; for if none were announced for that time, there would be fair ground for asserting only this purely spiritual resurrection. Inasmuch, however, as (a resurrection) is proclaimed for the last time, it is proved to be a bodily one, because there is no spiritual one also then announced. For why make a second announcement of a resurrection of only one character, that is, the spiritual one, since this ought to be undergoing accomplishment either now, without any regard to different times, or else then, at the very conclusion of all the periods? It is therefore more competent for us even to maintain a spiritual resurrection at the commencement of a life of faith, who acknowledge the full completion thereof at the end of the world.
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De la résurrection de la chair
XXV.
L'Apocalypse de Jean déroule encore à nos yeux l'ordre de ces temps que « les âmes des martyrs attendent, en reposant sous l'autel, et en demandant au Seigneur de hâter ses justices et de venger leur sang. » Mais il faut auparavant que le monde boive ses propres plaies à la coupe des anges, que la grande prostituée reçoive de la main des dix rois une fin digne de ses forfaits, et que la bête ou l'Antéchrist porte la guerre avec son faux prophète dans le sein de l'Eglise de Dieu, afin que, Satan une fois confiné dans l'abîme, le décret de la première |473 résurrection parte du trône de Dieu, et qu'alors, sur les cendres de tous les éléments, s'ouvre pour la résurrection universelle le livre des sentences. Puisque les catastrophes des derniers temps sont consignées dans les Ecritures qui établissent à la fin des siècles la moisson tout entière de l'espérance chrétienne, il en résulte évidemment deux choses. D'abord, ou c'est seulement à cette époque que nous verrons s'accomplir tout ce qu'a promis le Seigneur, et alors la résurrection des hérétiques dans la vie présente devient inutile. Ou bien si la connaissance du mystère est une résurrection, elle ne préjudicie en rien à celle qui est annoncée pour la fin des temps. Il y a mieux. La résurrection spirituelle devient par là même un préjugé de la résurrection corporelle. En effet, si aucune n'avait été prédite pour la fin des temps, on pourrait à bon droit revendiquer la résurrection comme unique, et seulement spirituelle. Mais la résurrection étant annoncée pour la fin des temps, elle ne peut s'entendre que de la résurrection corporelle, parce qu'il n'y a pas de résurrection spirituelle annoncée pour cette époque. Pourquoi, en effet, annoncer deux fois une résurrection de même nature, c'est-à-dire spirituelle, puisqu'il lui conviendrait de s'accomplir, ou dès ce monde sans aucun intervalle de temps, ou alors vers la consommation dernière des siècles? Par conséquent, il nous appartient plutôt de défendre la résurrection spirituelle qui naît de l'introduction à la foi, nous qui attendons à la fin des siècles la plénitude de cette même résurrection.