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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
Chapter CVII.--The same is taught from the history of Jonah.
"And that He would rise again on the third day after the crucifixion, it is written 1 in the memoirs that some of your nation, questioning Him, said, Show us a sign;' and He replied to them, An evil and adulterous generation seeketh after a sign; and no sign shall be given them, save the sign of Jonah.' And since He spoke this obscurely, it was to be understood by the audience that after His crucifixion He should rise again on the third day. And He showed that your generation was more wicked and more adulterous than the city of Nineveh; for the latter, when Jonah preached to them, after he had been cast up on the third day from the belly of the great fish, that after three (in other versions, forty) 2 days they should all perish, proclaimed a fast of all creatures, men and beasts, with sackcloth, and with earnest lamentation, with true repentance from the heart, and turning away from unrighteousness, in the belief that God is merciful and kind to all who turn from wickedness; so that the king of that city himself, with his nobles also, put on sackcloth and remained fasting and praying, and obtained their request that the city should not be overthrown. But when Jonah was grieved that on the (fortieth) third day, as he proclaimed, the city was not overthrown, by the dispensation of a gourd 3 springing up from the earth for him, under which he sat and was shaded from the heat (now the gourd had sprung up suddenly, and Jonah had neither planted nor watered it, but it had come up all at once to afford him shade), and by the other dispensation of its withering away, for which Jonah grieved, [God] convicted him of being unjustly displeased because the city of Nineveh had not been overthrown, and said, Thou hast had pity on the gourd, for the which thou hast not laboured, neither madest it grow; which came up in a night, and perished in a night. And shall I not spare Nineveh, the great city, wherein dwell more than six score thousand persons that cannot discern between their right hand and their left hand; and also much cattle?' 4
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Dialog mit dem Juden Trypho (BKV)
107.
1. Da er am dritten Tage nach der Kreuzigung auferstehen wollte, so ist in den S. 174 Denkwürdigkeiten geschrieben1, Leute aus eurem Volke hätten mit ihm disputiert und ihn aufgefordert ‚Zeige uns ein Zeichen!’ und er hätte ihnen geantwortet: ‚Das böse und ehebrecherische Geschlecht fordert ein Zeichen, und kein Zeichen wird ihnen gegeben werden außer dem Zeichen des Jonas.’ Diese Worte waren, da Jesus sie sprach, verborgen, so daß die Zuhörer es nicht verstanden: am dritten Tage nach seiner Kreuzigung wird er wieder auferstehen. 2. Er tat kund, daß euer Geschlecht noch schlimmer und dem Ehebruch noch mehr ergeben ist als die Stadt der Niniviten2. Denn nachdem Jonas, der am dritten Tage aus dem Leibe des großen Fisches ausgespien worden war, ihnen gepredigt hatte, sie würden nach drei Tagen sämtlich zugrunde gehen, da verkündeten sie für gar alles, was lebt, für Menschen und Tier, ein Fasten und verordneten zugleich, man solle in Säcken gehen, laut heulen, wahrhaft von Herzen sich bekehren und sich von der Sünde abwenden; sie glaubten daran, daß Gott barmherzig und freundlich gegen alle diejenigen ist, welche sich von der Sünde lossagen. Sogar auch der König jener Stadt und mit ihm die höchsten Beamten gingen in Säcken und harrten aus im Fasten und Beten. Und sie erreichten es, daß ihre Stadt nicht zerstört wurde3. 3. Ja, als Jonas unwillig darüber war, daß die Stadt nicht, wie er gepredigt hatte, am dritten Tage zerstört wurde, da ließ Gottes Vorsehung für ihn aus der Erde einen Kikajon-Baum wachsen, in dessen Schatten er sich setzte, um sich gegen die Hitze zu schützen, ferner ließ Gott in seiner Vorsehung wegen der Erbitterung des Jonas den Baum verdorren und zeigte ihm, daß sein Unmut wegen der Verschonung der Stadt der Niniviten unbegründet sei, indem er sprach4 : ‚Du gönntest Schonung dem S. 175 Kikajon-Baum, um den du dich nicht abgemüht und den du nicht gepflegt hast, der in seiner Nacht kam und in seiner Nacht zugrunde ging. Und ich soll nicht Ninive, die große Stadt, verschonen, in der mehr als hundertzwanzigtausend Menschen, welche den Unterschied zwischen rechts und links nicht kennen, wohnen mit vielen Herden?’