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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
Chapter XII.--The Jews violate the eternal law, and interpret ill that of Moses.
I also adduced another passage in which Isaiah exclaims: " Hear My words, and your soul shall live; and I will make an everlasting covenant with you, even the sure mercies of David. Behold, I have given Him for a witness to the people: nations which know not Thee shall call on Thee; peoples who know not Thee shall escape to Thee, because of thy God, the Holy One of Israel; for He has glorified Thee.' 1 This same law you have despised, and His new holy covenant you have slighted; and now you neither receive it, nor repent of your evil deeds. For your ears are closed, your eyes are blinded, and the heart is hardened,' Jeremiah 2 has cried; yet not even then do you listen. The Lawgiver is present, yet you do not see Him; to the poor the Gospel is preached, the blind see, yet you do not understand. You have now need of a second circumcision, though you glory greatly in the flesh. The new law requires you to keep perpetual sabbath, and you, because you are idle for one day, suppose you are pious, not discerning why this has been commanded you: and if you eat unleavened bread, you say the will of God has been fulfilled. The Lord our God does not take pleasure in such observances: if there is any perjured person or a thief among you, let him cease to be so; if any adulterer, let him repent; then he has kept the sweet and true sabbaths of God. If any one has impure hands, let him wash and be pure.
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Dialog mit dem Juden Trypho (BKV)
12.
1. Fortfahrend erklärte ich: „Noch an anderer Stelle ruft Isaias1 aus: ‚Höret meine Worte, und ihr werdet leben, und einen ewigen Bund will ich euch geben, die heiligen Versicherungen an David. Siehe, ihn habe ich zum Zeugnis gemacht für die Heiden. Heiden, die dich nicht kennen, werden dich anrufen; Völker, die dich nicht verstehen, werden zu dir fliehen wegen deines Gottes, des heiligen Israel2, weil er dich verherrlichte.‘ 2. Eben dieses Gesetz habt ihr entehrt, und seinen neuen und heiligen Bund habt ihr verachtet, und auch jetzt nehmt ihr denselben nicht an, noch bekehrt ihr euch von euren Sünden. Denn noch sind eure Ohren verstopft, eure Augen geblendet, und das Herz ist verfettet3. Jeremias hat gerufen, und gleichwohl hört ihr nicht; der Gesetzgeber ist da, und nicht seht ihr ihn; Armen wird frohe Botschaft zuteil, Blinde sehen4, und ihr versteht es nicht. 3. Bereits ist eine zweite Beschneidung notwendig, und ihr seid noch stolz auf das Fleisch. Das neue Gesetz will, daß ihr ständig Sabbat feiert5 und ihr glaubt, wenn ihr einen Tag nicht arbeitet, gottesfürchtig zu sein; ihr wißt nicht, warum euch das Sabbatgebot gegeben wurde. Und wenn ihr ungesäuerte Brote esset, dann saget ihr: Gottes Willen haben wir erfüllt. Daran hat unser Herr Gott kein Wohlgefallen. Ist unter euch ein Meineidiger oder ein Dieb, so soll er es nicht mehr sein! Ist einer ein Ehebrecher, so bekehre er sich, und er feiert die freudenreichen und wahren Sabbate6 Gottes. Hat einer keine reinen Hände, so wasche er sich, und er ist rein.