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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
Chapter XLII.--The bells on the priest's robe were a figure of the apostles.
"Moreover, the prescription that twelve bells 1 be attached to the [robe] of the high priest, which hung down to the feet, was a symbol of the twelve apostles, who depend on the power of Christ, the eternal Priest; and through their voice it is that all the earth has been filled with the glory and grace of God and of His Christ. Wherefore David also says: Their sound has gone forth into all the earth, and their words to the ends of the world.' 2 And Isaiah speaks as if he were personating the apostles, when they say to Christ that they believe not in their own report, but in the power of Him who sent them. And so he says: Lord, who hath believed our report? and to whom is the arm of the Lord revealed? We have preached before Him as if [He were] a child, as if a root in a dry ground.' 3 (And what follows in order of the prophecy already quoted. 4 ) But when the passage speaks as from the lips of many, We have preached before Him,' and adds, as if a child,' it signifies that the wicked shall become subject to Him, and shall obey His command, and that all shall become as one child. Such a thing as you may witness in the body: although the members are enumerated as many, all are called one, and are a body. For, indeed, a commonwealth and a church, 5 though many individuals in number, are in fact as one, called and addressed by one appellation. And in short, sirs," said I, "by enumerating all the other appointments of Moses, I can demonstrate that they were types, and symbols, and declarations of those things which would happen to Christ, of those who it was foreknown were to believe in Him, and of those things which would also be done by Christ Himself. But since what I have now enumerated appears to me to be sufficient, I revert again to the order of the discourse. 6
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Dialog mit dem Juden Trypho (BKV)
42.
1. Ferner war der überlieferte Brauch, an das lange Gewand des Hohenpriesters zwölf Klingeln zu hängen1, ein symbolischer Hinweis auf die zwölf Apostel, welche von der Macht Christi, des ewigen Priesters, abhängen, und durch deren Worte die ganze Erde sich anfüllte mit der Herrlichkeit und Gnade S. 63 Gottes und seines Christus. Darum sagt auch David2 : ‚Über die ganze Erde strömte aus ihr Schall und bis zu den Grenzen des Erdkreises ihre Worte.‘ 2. Im Namen der Apostel, die zu Christus sagten, man glaube nicht ihrer Predigt, sondern den Wundern dessen, der sie entsandt habe, erklärt daher Isaias3 also: ‚Herr, wer glaubte unserer Predigt? Wem wurde der Arm des Herrn offenbar? Vor ihm haben wir gepredigt als Knecht, als Wurzel in dürstender Erde‘; dann folgen die bereits erwähnten4 Worte der Prophetie. 3. Wenn es im Namen vieler heißt ‚wir haben vor ihm gepredigt‘ und wenn beigefügt ist ‚als Knecht‘, so ist die Tatsache angedeutet, daß die Sünder sich ihm unterworfen haben und seinem Befehle gehorchen, um alle ein Knecht zu sein. Das gleiche kann man auch am Körper sehen: obwohl man viele Glieder zählt, werden alle nur ein einziger Körper genannt und sind alle nur ein einziger Körper. Auch Staat und Kirche werden nämlich, obwohl man es hier mit einer Mehrzahl von Menschen zu tun hat, in der Einzahl genannt und bezeichnet, als wären sie nichts Zusammengesetztes.
4. Wenn ich, ihr Männer“, so fuhr ich fort, „noch gar alle übrigen Anordnungen des Moses aufzählen würde, könnte ich von ihnen nachweisen, daß sie Typen, Symbole und Hinweise sind auf das Schicksal Christi, auf die vorher erkannten Christusgläubigen und ebenso auf die Taten Christi selbst. Aber da das, was ich erwähnte, mir jetzt hinreichend zu sein scheint, so gehe ich auf die Erörterung über, welche trifft.