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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
Chapter LI.--It is proved that this prophecy has been fulfilled.
And when I ceased, Trypho said, "All the words of the prophecy you repeat, sir, are ambiguous, and have no force in proving what you wish to prove." Then I answered, "If the prophets had not ceased, so that there were no more in your nation, Trypho, after this John, it is evident that what I say in reference to Jesus Christ might be regarded perhaps as ambiguous. But if John came first calling on men to repent, and Christ, while [John] still sat by the river Jordan, having come, put an end to his prophesying and baptizing, and preached also Himself, saying that the kingdom of heaven is at hand, and that He must suffer many things from the Scribes and Pharisees, and be crucified, and on the third day rise again, and would appear again in Jerusalem, and would again eat and drink with His disciples; and foretold that in the interval between His [first and second] advent, as I previously said, 1 priests and false prophets would arise in His name, which things do actually appear; then how can they be ambiguous, when you may be persuaded by the facts? Moreover, He referred to the fact that there would be no longer in your nation any prophet, and to the fact that men recognised how that the New Testament, which God formerly announced [His intention of] promulgating, was then present, i.e., Christ Himself; and in the following terms: The law and the prophets were until John the Baptist; from that time the kingdom of heaven suffereth violence, and the violent take it by force. And if you can 2 receive it, he is Elijah, who was to come. He that hath ears to hear, let him hear.' 3
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Dialogue de Saint Justin avec le juif Tryphon
LI.
1 Quant j'eus finis, Tryphon reprit : — Tous les mots de cette prophétie sont ambigus; je n'y vois rien qui revienne à la question.
— Oui, lui dis-je, si le ministère prophétique n'avait pas cessé chez vous depuis Jean-Baptiste, vous pourriez trouver obscures les paroles que je viens de citer et qui se rapportent à Jésus-Christ.
2 Mais si Jean l'a précédé, prêchant aux hommes le baptême de la pénitence; si Jésus-Christ vint à lui sur les bords du Jourdain et mit fin à sa prédication et à son baptême; s'il commença lui-même à prêcher l'Évangile, annonçant aux hommes que le royaume de Dieu était proche; qu'il aurait à souffrir de la part des scribes et des pharisiens, qu'il fallait qu'il fût crucifié et qu'il ressuscitât; qu'il reparaîtrait dans Jérusalem, où il retrouverait ses disciples et vivrait avec eux; mais qu'il s'élèverait dans l'intervalle de faux prêtres, de faux prophètes abusant de son nom pour tromper les peuples: si tout cela s'accomplit, ainsi que tout le monde peut le voir, comment douter encore lorsque les événements parlent si haut?
3 Il avait annoncé clairement que désormais il ne s'élèverait plus de prophètes parmi vous. Et pour convaincre les hommes que le Testament nouveau promis dès longtemps, et qui n'était autre que lui-même en sa qualité de Christ, venait d'apparaître, voici ce qu'il disait aux Juifs :
« La loi et les prophètes ont existé jusqu'à Jean. Depuis ce temps le royaume de Dieu souffre violence, et les violents seuls le ravissent; et si vous voulez l'entendre, il est lui-même Élie qui doit venir. Que celui qui a des oreilles pour entendre entende. »