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Works Justin Martyr (100-165) Dialogus cum Tryphone

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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew

Chapter XCVI.--That curse was a prediction of the things which the Jews would do.

"For the statement in the law, Cursed is every one that hangeth on a tree,' 1 confirms our hope which depends on the crucified Christ, not because He who has been crucified is cursed by God, but because God foretold that which would be done by you all, and by those like to you, who do not know 2 that this is He who existed before all, who is the eternal Priest of God, and King, and Christ. And you clearly see that this has come to pass. For you curse in your synagogues all those who are called 3 from Him Christians; and other nations effectively carry out the curse, putting to death those who simply confess themselves to be Christians; to all of whom we say, You are our brethren; rather recognise the truth of God. And while neither they nor you are persuaded by us, but strive earnestly to cause us to deny the name of Christ, we choose rather and submit to death, in the full assurance that all the good which God has promised through Christ He will reward us with. And in addition to all this we pray for you, that Christ may have mercy upon you. For He taught us to pray for our enemies also, saying, Love your enemies; be kind and merciful, as your heavenly Father is.' 4 For we see that the Almighty God is kind and merciful, causing His sun to rise on the unthankful and on the righteous, and sending rain on the holy and on the wicked; all of whom He has taught us He will judge.


  1. Deut. xxi. 23.  ↩

  2. We read epistamenon for epistamenon. Otherwise to be translated: "God foretold that which you did not know," etc.  ↩

  3. legomenon for genomenon.  ↩

  4. Luke vi. 35.  ↩

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Dialogue de Saint Justin avec le juif Tryphon

XCVI.

1 Ces paroles de la loi :

« Maudit soit celui qui est pendu à une croix ! »

confirment notre espérance qui s'attache à Jésus crucifié, au lieu de l'ébranler; et pourquoi? C'est que nous y trouvons, non pas une malédiction de la part de Dieu contre Jésus crucifié, mais une prédiction de ce que vous tous et vos semblables deviez faire en refusant de reconnaître que ce Jésus existe avant les siècles, qu'il est le prêtre éternel du Très-Haut, qu'il est roi, qu'il est le Christ. 2 Voyez ce qui se passe sous vos yeux I Vous maudissez dans vos synagogues tous ceux qui portent son nom; les païens, de la malédiction passent à l'effet, puisqu'ils nous mettent â mort sur le simple aveu que nous leur faisons d'être Chrétiens. Eh! que disons-nous à tous? Nous sommes vos frères. Que n'embrassez-vous plutôt la vérité qui nous vient de Dieu ? Mais ne pouvant vous désarmer ni les uns ni les autres; tous voyant au contraire rivaliser de haine et de fureur pour nous contraindre à renier Jésus-Christ, nous préférons la mort et nous la recevons avec joie, persuadés, comme nous le sommes, que Dieu nous accordera, en échange de cette vie, tous les biens qu'il nous a promis par son Christ. Nous répondons à toutes vos persécutions par les plus tendres prières; nous supplions le Christ d'avoir pitié de vous; c'est lui-même qui nous enseigne à prier pour nos ennemis :

« Aimez ceux qui vous persécutent, nous dit-il, soyez bons et miséricordieux comme votre Père céleste. »

Et ne voyons-nous pas, en effet, combien ce Dieu tout-puissant est plein le miséricorde et de bonté? Ne fait-il pas lever son soleil sur les ingrats aussi bien que sur les justes? Ne fait-il pas pleuvoir sur les méchants comme sur les bons? Mais nous savons de loi qu'il doit nous juger tous.

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Dialogue de Saint Justin avec le juif Tryphon
Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
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Einleitung
Introductory Note to the Writings of Justin Martyr

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