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Œuvres Justin Martyr (100-165) Dialogus cum Tryphone

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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew

Chapter XCVII.--Other predictions of the cross of Christ.

"For it was not without design that the prophet Moses, when Hur and Aaron upheld his hands, remained in this form until evening. For indeed the Lord remained upon the tree almost until evening, and they buried Him at eventide; then on the third day He rose again. This was declared by David thus: With my voice I cried to the Lord, and He heard me out of His holy hill. I laid me down, and slept; I awaked, for the Lord sustained me.' 1 And Isaiah likewise mentions concerning Him the manner in which He would die, thus: I have spread out My hands unto a people disobedient, and gainsaying, that walk in a way which is not good.' 2 And that He would rise again, Isaiah himself said: His burial has been taken away from the midst, and I will give the rich for His death.' 3 And again, in other words, David in the twenty-first 4 Psalm thus refers to the suffering and to the cross in a parable of mystery: They pierced my hands and my feet; they counted all my bones. They considered and gazed on me; they parted my garments among themselves, and cast lots upon my vesture.' For when they crucified Him, driving in the nails, they pierced His hands and feet; and those who crucified Him parted His garments among themselves, each casting lots for what he chose to have, and receiving according to the decision of the lot. And this very Psalm you maintain does not refer to Christ; for you are in all respects blind, and do not understand that no one in your nation who has been called King or Christ has ever had his hands or feet pierced while alive, or has died in this mysterious fashion--to wit, by the cross--save this Jesus alone.


  1. Ps. iii. 4, 5.  ↩

  2. Isa. lxv. 2; comp. also Rom. x. 21.  ↩

  3. Isa. liii. 9.  ↩

  4. That is, Ps. xxii. 16-18.  ↩

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Dialogue de Saint Justin avec le juif Tryphon

XCVII.

1 Et ce n'est pas sans raison que le prophète Moïse, dont les mains étaient soutenues par Or et Aaron, demeura dans cette position jusqu'au soir. C'est jusqu'au soir, en effet, que Notre-Seigneur resta sur la croix; on ne l'en descendit pour l'ensevelir que sur le déclin du jour, et le troisième jour il ressuscita, ainsi que l'avait prédit par ces paroles le prophète David :

« Ma voix a crié vers le Seigneur; il m'a exaucé du haut de la montagne. Je me suis endormi, j'ai été plongé dans un profond sommeil, je me suis réveillé parce le Seigneur est mon appui. »

2 Isaïe ne nous a-t-il pas annoncé le genre de mort qu'il devait souffrir, lorsqu'il lui met paroles dans la bouche :

« J'ai étendu mes bras tout le jour vers un peuple incrédule, rebelle, et qui marche dans une mauvaise voie. »

Ne nous apprend-il pas qu'il devait ressusciter, quand il nous dit :

« Je lui donnerai la sépulture du riche, son corps enseveli n'est pas resté dans le tombeau. »

3 N'est-ce point de sa passion et de sa mort que parlait David dans ce passage tout mystérieux :

« Ils ont percé mes main et mes pieds, ils ont compté tous mes os, ils m'ont considéré, ils m'ont examiné, ils se sont partagé mes vêtements ils ont tiré ma robe au sort. »

Et, en effet, les Juifs qui le crucifièrent lui enfoncèrent des clous dans les pieds et dans les mains, et quand ils l'eurent crucifié, ils se partagerai ses habits, et c'est le sort qui assigna les parts quand il voulurent choisir. 4 Direz-vous que ce psaume ne s'entend pas du Christ ? Quel est sur toutes choses votre aveuglement ! Vous ne voyez pas que jamais vous n'avez eu chez vous ni de roi, ni de Christ qui ait eu, vivant encore, les pieds et les mains percés, qui soit mort ou plutôt qu'on ait crucifié comme l'indique ce passage mystérieux, excepté Jésus seul !

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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
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