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À Autolyque
XXXVIII.
Mais qu'importe qu'ils soient venus avant ou après les prophètes ? Toujours est-il qu'ils s'accordent parfaitement avec les derniers.
Car voici ce que dit le prophète Malachie sur le feu qui doit consumer le monde :
"Le jour du Seigneur vient comme un incendie qui dévorera tous les impies."
Isaïe "dit :
"La colère de Dieu viendra comme la grêle qui se précipite et comme le torrent qui entraîne tout dans un gouffre."
Non-seulement la Sibylle, les poètes et les philosophes ont parlé de la justice de Dieu, du jugement et des peines à venir, mais, forcés encore par la vérité, ils ont confessé la providence de Dieu ; ils ont dit qu'il s'occupait des vivants et des morts.
Voici comment Salomon parle de ces derniers :
"Le parfum se répandra sur leurs chairs, et l'huile coulera sur leurs os."
David dit aussi :
"Mes os brisés tressailliront."
C'est précisément la pensée du poète Timocle :
"Dieu, dit-il, regarde avec bonté ceux qui reposent dans l'urne."
Voyez la contradiction où tombent tous ces auteurs. Ils adorent une multitude de dieux, et reconnaissent l'empire d'un seul ; ils nient le jugement et le confessent ; ils combattent et admettent l'immortalité de l'âme.
Homère dit quelque part :
"Son âme s'évanouit comme un songe."
Puis dans un autre endroit :
"Son âme, en quittant son corps, descendit aux enfers."
Et ailleurs encore :
"Ensevelis-moi, afin que j'entre au plus tôt dans le royaume de Pluton."
Vous avez lu les autres poètes, vous savez comment ils raisonnent ; je serai facilement compris de tout homme qui cherche la sagesse de Dieu et qui lui plaît par sa foi, sa justice et ses bonnes oeuvres ; car voici ce qu'a dit le prophète Osée :
"Où est le sage ? Et il comprendra ce que je a dis, l'homme prudent ? Et il pénétrera mes paroles : car les voies de Dieu sont droites ; les justes y marchent d'un pied ferme, les méchants y chancellent à chaque pas."
Il faut que celui qui désire apprendre s'y porte avec plaisir. Venez donc souvent me voir, nous converserons ensemble, et dans ces entretiens de vive voix vous apprendrez à connaître la vérité.
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Theophilus to Autolycus
Chapter XXXVIII.--The Teachings of the Greek Poets and Philosophers Confirmatory of Those of the Hebrew Prophets.
But what matters it whether they were before or after them? Certainly they did at all events utter things confirmatory of the prophets. Concerning the burning up of the world, Malachi the prophet foretold:
"The day of the Lord cometh as a burning oven, and shall consume all the wicked." 1 And Isaiah: "For the wrath of God is as a violent hail-storm, and as a rushing mountain torrent." 2 The Sibyl, then, and the other prophets, yea, and the poets and philosophers, have clearly taught both concerning righteousness, and judgment, and punishment; and also concerning providence, that God cares for us, not only for the living among us, but also for those that are dead: though, indeed, they said this unwillingly, for they were convinced by the truth. And among the prophets indeed, Solomon said of the dead, "There shall be healing to thy flesh, and care taken of thy bones." 3 And the same says David, "The bones which Thou hast broken shall rejoice." 4 And in agreement with these sayings was that of Timocles:--
"The dead are pitied by the loving God."
And the writers who spoke of a multiplicity of gods came at length to the doctrine of the unity of God, and those who asserted chance spoke also of providence; and the advocates of impunity confessed there would be a judgment, and those who denied that there is a sensation after death acknowledged that there is. Homer, accordingly, though he had said,--
"Like fleeting vision passed the soul away," 5
says in another place:--
"To Hades went the disembodied soul;" 6
And again:--
"That I may quickly pass through Hades' gates,
Me bury." 7
And as regards the others whom you have read, I think you know with sufficient accuracy how they have expressed themselves. But all these things will every one understand who seeks the wisdom of God, and is well pleasing to Him through faith and righteousness and the doing of good works. For one of the prophets whom we already mentioned, Hosea by name, said, "Who is wise, and he shall understand these things? prudent, and he shall know them? for the ways of the Lord are right, and the just shall walk in them: but the transgressors shall fall therein." 8 He, then, who is desirous of learning, should learn much. 9 Endeavour therefore to meet [with me] more frequently, that, by hearing the living voice, you may accurately ascertain the truth.
-
Mal. iv. 1. ↩
-
Isa. xxx. 30. ↩
-
Prov. iii. 8. ↩
-
Ps. li. 8. ↩
-
Od., xi. 222. ↩
-
Il., xvi. 856. ↩
-
xxiii. 71. ↩
-
Hos. xiv. 9. ↩
-
We have adopted the reading of Wolf in the text. The reading of the mss. is, "He who desires to learn should desire to learn." Perhaps the most satisfactory emendation is that of Heumann, who reads philomuthein instead of philomathein: "He who desires to learn should also desire to discuss subjects, and hold conversations on them." In this case, Theophilus most probably borrows his remark from Aristotle, Metaphysic. i. c. 2. ↩