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Werke Irenäus von Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

5.

For who can concede to them that the year has three hundred and sixty-five days only, in order that there may be twelve months of thirty days each, after the type of the twelve Aeons, when the type is in fact altogether out of harmony [with the antitype]? For, in the one case, each of the Aeons is a thirtieth part of the entire Pleroma, while in the other they declare that a month is the twelfth part of a year. If, indeed, the year were divided into thirty parts, and the month into twelve, then a fitting type might be regarded as having been found for their fictitious system. But, on the contrary, as the case really stands, their Pleroma is divided into thirty parts, and a portion of it into twelve; while again the whole year is divided into twelve parts, and a certain portion of it into thirty. The Saviour therefore acted unwisely in constituting the month a type of the entire Pleroma, but the year a type only of that Duodecad which exists in the Pleroma; for it was more fitting to divide the year into thirty parts, even as the whole Pleroma is divided, but the month into twelve, just as the Aeons are in their Pleroma. Moreover, they divide the entire Pleroma into three portions,--namely, into an Ogdoad, a Decad, and a Duodecad. But our year is divided into four parts, --namely, spring, summer, autumn, and winter. And again, not even do the months, which they maintain to be a type of the Triacontad, consist precisely of thirty days, but some have more and some less, inasmuch as five days remain to them as an overplus. 1 The day, too, does not always consist precisely of twelve hours, but rises from nine 2 to fifteen, and then falls again from fifteen to nine. It cannot therefore be held that months of thirty days each were so formed for the sake of [typifying] the Aeons; for, in that case, they would have consisted precisely of thirty days: nor, again, the days of these months, that by means of twelve hours they might symbolize the twelve Aeons; for, in that case, they would always have consisted precisely of twelve hours.


  1. 365 (the days of the year)--12 × 30 + 5.  ↩

  2. These hours of daylight, at the winter and summer solstice respectively, correspond to the latitude of Lyons, 45° 45´ N., where Irenaeus resided.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

5.

Wer nämlich wird ihnen zugeben, daß nur deswegen das Jahr 365 Tage habe, damit die zwölf Monate S. 170zu je dreißig Tagen ein Abbild der zwölf Äonen seien? Besteht nicht bereits hier zwischen dem Vorbild und dem Abbild eine Unähnlichkeit? Dort nämlich ist jeder Äon der dreißigste Teil des gesamten Pleroma, der Monat aber zugestandenermaßen der zwölfte Teil des Jahres. Würde das Jahr in dreißig Teile zerfallen und der Monat in zwölf, dann könnte noch das Vorbild zu ihrem Lügenbau passen. Nun aber wird umgekehrt ihr Pleroma zwar in dreißig Teile zerlegt, einer seiner Teile in zwölf; das Jahr aber wird in zwölf Teile zerlegt und diese Teile wiederum in dreißig. Wie ungeschickt war also ihr Heiland, daß er den Monat zum Vorbild des gesamten Pleroma machte, das Jahr aber zum Vorbild der Zwölfheit des Pleroma! Passender hätte er doch das Jahr sowie das ganze Pleroma in dreißig Teile zerlegen müssen, den Monat aber in zwölf nach den Äonen des Pleroma. Weiter zerlegen jene das gesamte Pleroma in drei Teile, eine Achtheit, Zehnheit und Zwölfheit, das Jahr hingegen zerfällt in vier Teile: Frühling, Sommer, Herbst und Winter. Doch auch die Monate, die das Vorbild der hl. Dreißig sein sollen, haben nicht einmal genau dreißig Tage, sondern einige mehr, andere weniger, so daß im ganzen ihnen noch fünf Tage hinzugelegt werden. Ebenso hat auch der Tag nicht immer genau zwölf Stunden, sondern wächst von neun auf fünfzehn Stunden und fällt wieder von fünfzehn auf neun. Also sind die dreißigtägigen Monate nicht im Hinblick auf die dreißig Äonen erschaffen worden, sonst müßten sie genau dreißig Tage haben, noch können die zwölfstündigen Tage die zwölf Äonen abbilden, weil sie eben nicht immer genau zwölf Stunden haben.

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Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
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Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

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