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Against Heresies
5.
But God being all Mind, and all Logos, both speaks exactly what He thinks, and thinks exactly what He speaks. For His thought is Logos, and Logos is Mind, and Mind comprehending all things is the Father Himself. He, therefore, who speaks of the mind of God, and ascribes to it a special origin of its own, declares Him a compound Being, as if God were one thing, and the original Mind another. So, again, with respect to Logos, when one attributes to him the third 1 place of production from the Father; on which supposition he is ignorant of His greatness; and thus Logos has been far separated from God. As for the prophet, he declares respecting Him, "Who shall describe His generation?" 2 But ye pretend to set forth His generation from the Father, and ye transfer the production of the word of men which takes place by means of a tongue to the Word of God, and thus are righteously exposed by your own selves as knowing neither things human nor divine.
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Gegen die Häresien (BKV)
5.
Da aber Gott ganz Verstand und ganz Wort ist, so denkt er, was er spricht, und spricht, was er denkt. S. 181Denn sein Denken ist das Wort, und das Wort ist sein Verstand, und der alles umfassende Verstand ist der Vater selber. Wer also von dem Verstande Gottes spricht und diesen Verstand ein besonderes Erzeugnis sein läßt, der predigt Gott als ein zusammengesetztes Wesen, als wenn Gott etwas anders sei als der ursprüngliche Verstand. Macht man in ähnlicher Weise den Logos zur dritten Emanation des Vaters, ohne seine Größe zu kennen, so hat man ihn sofort auch von Gott weit getrennt. Der Prophet sagt von ihm: „Wer wird seine Geburt angeben?“1 Ihr aber, die ihr seine Geburt aus dem Vater orakelt und die Hervorbringung des menschlichen Wortes auf das Wort Gottes übertraget, verratet recht eigentlich euch selbst, daß ihr weder menschliche noch göttliche Angelegenheiten kennt.
-
Jes. 53,8 ↩