• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Irenäus von Lyon (130-202) Contra Haereses

Übersetzung ausblenden
Against Heresies

1.

Those, then, who are of the school of Valentinus being overthrown, the whole multitude of heretics are, in fact, also subverted. For all the arguments I have advanced against their Pleroma, and with respect to those things which are beyond it, showing how the Father of all is shut up and circumscribed by that which is beyond Him (if, indeed, there be anything beyond Him), and how there is an absolute necessity [on their theory] to conceive of many Fathers, and many Pleromas, and many creations of worlds, beginning with one set and ending with another, as existing on every side; and that all [the beings referred to] continue in their own domains, and do not curiously intermeddle with others, since, indeed, no common interest nor any fellowship exists between them; and that there is no other God of all, but that that name belongs only to the Almighty;--[all these arguments, I say,] will in like manner apply against those who are of the school of Marcion, and Simon, and Meander, or whatever others there may be who, like them, cut off that creation with which we are connected from the Father. The arguments, again, which I have employed against those who maintain that the Father of all no doubt contains all things, but that the creation to which we belong was not formed by Him, but by a certain other power, or by angels having no knowledge of the Propator, who is surrounded as a centre by the immense extent of the universe, just as a stain is by the [surrounding] cloak; when I showed that it is not a probable supposition that any other being than the Father of all formed that creation to which we belong,-- these same arguments will apply against the followers of Saturninus, Basilides, Carpocrates, and the rest of the Gnostics, who express similar opinions. Those statements, again, which have been made with respect to the emanations, and the Aeons, and the [supposed state of] degeneracy, and the inconstant character of their Mother, equally overthrow Basilides, and all who are falsely styled Gnostics, who do, in fact, just repeat the same views under different names, but do, to a greater extent than the former, 1 transfer those things which lie outside 2 of the truth to the system of their own doctrine. And the remarks I have made respecting numbers will also apply against all those who misappropriate things belonging to the truth for the support of a system of this kind. And all that has been said respecting the Creator (Demiurge) to show that he alone is God and Father of all, and whatever remarks may yet be made in the following books, I apply against the heretics at large. The more moderate and reasonable among them thou wilt convert and convince, so as to lead them no longer to blaspheme their Creator, and Maker, and Sustainer, and Lord, nor to ascribe His origin to defect and ignorance; but the fierce, and terrible, and irrational [among them] thou wilt drive far from thee, that you may no longer have to endure their idle loquaciousness.


  1. Qui, though here found in all the mss., seems to have been rightly expunged by the editors.  ↩

  2. The reference probably is to opinions and theories of the heathen.  ↩

Übersetzung ausblenden
Gegen die Häresien (BKV)

1.

Nachdem also die Valentinianer widerlegt worden sind, ist auch die gesamte Menge der Häretiker zu Falle gebracht. Wir haben inbetreff des Pleroma und dessen, was außer ihm ist, gezeigt, daß der Allvater von dem, was außer ihm ist, wenn es überhaupt etwas Derartiges geben könnte, eingeschlossen und begrenzt wird, und daß es notwendig viele Väter und viele Pleromata und viele Weltschöpfungen geben müßte, die nach allen Seiten hin einen Anfang und ein Ende haben müßten, daß jeder in seinem Gebiet verweilen und sich um die andern nicht kümmern dürfe, da es zwischen ihnen keine Teilnahme und Verbindung gibt, daß keiner der Gott aller übrigen sei, und daß der Allmächtige dann nur ein leerer Name sei. All das läßt sich auch gegen die Anhänger des Markion, Simon, Menander und der übrigen anwenden, welche die sichtbare Schöpfung dem Vater nicht zuschreiben wollen. — Wir widerlegten weiter jene, die den Vater zwar alles umfassen ließen, aber die sichtbare Schöpfung nicht ihm zuschrieben, sondern irgend einer andern Kraft oder Engeln, die den Urvater nicht kannten, die die Schöpfung in dem Mittelpunkt des ungeheuer großen Universums wie einen Schmutzflecken im Mantel darstellten; wir zeigten, daß unmöglich ein anderer als der Vater des Weltalls die sichtbare Schöpfung gemacht haben könne. Diese Darlegungen richten sich ähnlich auch gegen die Anhänger des Saturninus, Basilides, Karpokrates und der übrigen Gnostiker, die dasselbe auf ähnliche Weise sagen. Unsere Ausführungen über die Äonen, ihre Abstufungen und die Haltlosigkeit ihrer Mutter richten sich auch gegen Basilides und die übrigen fälschlich so genannten Gnostiker, die mit ähnlichen Worten dasselbe sagen und nur S. 195die Zahl der Irrtümer in ihrer Lehre noch vermehrt haben. Was wir in Betreff der Zahlen ausgeführt haben, läßt sich gegen alle sagen, die mit der Wahrheit ähnlichen Unfug treiben. Und wenn wir von dem Demiurgen zeigten, daß er allein Gott und Vater des Weltalls ist, und was darüber in den nächsten Büchern noch folgen wird, das sage ich gegen alle Häretiker. — Du aber wirst die milderen und gemäßigteren unter den Häretikern davon abzubringen wissen, daß sie ihren Urheber, Schöpfer, Ernährer und Herrn nicht lästern und aus dem Fehltritt und der Unwissenheit entsprungen sein lassen; die trotzigen, wilden und unvernünftigen jedoch wirst Du Dir fernhalten und ihr Geschwätze nicht länger ertragen.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Übersetzungen dieses Werks
Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
Kommentare zu diesem Werk
Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung