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Werke Irenäus von Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

1.

Since, therefore, the tradition from the apostles does thus exist in the Church, and is permanent among us, let us revert to the Scriptural proof furnished by those apostles who did also write the Gospel, in which they recorded the doctrine regarding God, pointing out that our Lord Jesus Christ is the truth, 1 and that no lie is in Him. As also David says, prophesying His birth from a virgin, and the resurrection from the dead, "Truth has sprung out of the earth." 2

The apostles, likewise, being disciples of the truth, are above all falsehood; for a lie has no fellowship with the truth, just as darkness has none with light, but the presence of the one shuts out that of the other. Our Lord, therefore, being the truth, did not speak lies; and whom He knew to have taken origin from a defect, He never would have acknowledged as God, even the God of all, the Supreme King, too, and His own Father, an imperfect being as a perfect one, an animal one as a spiritual, Him who was without the Pleroma as Him who was within it. Neither did His disciples make mention of any other God, or term any other Lord, except Him, who was truly the God and Lord of all, as these most vain sophists affirm that the apostles did with hypocrisy frame their doctrine according to the capacity of their hearers, and gave answers after the opinions of their questioners,--fabling blind things for the blind, according to their blindness; for the dull according to their dulness; for those in error according to their error. And to those who imagined that the Demiurge alone was God, they preached him; but to those who are capable of comprehending the unnameable Father, they did declare the unspeakable mystery through parables and enigmas: so that the Lord and the apostles exercised the office of teacher not to further the cause of truth, but even in hypocrisy, and as each individual was able to receive it!


  1. John xiv. 6.  ↩

  2. Ps. lxxxv. 11.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

1.

S. 216Da also die apostolische Tradition, wie gesagt in der Kirche ist und bleibt, so wollen wir zurückkehren zu dem Beweise aus den Schriften der Apostel, die das Evangelium verfaßt haben, indem wir aus dem, was sie als Lehre über Gott geschrieben haben, den Nachweis führen, daß unser Herr Jesus Christus die Wahrheit, und daß keine Lüge in ihm ist. So hat auch David seine Geburt aus der Jungfrau und seine Auferstehung von den Toten verkündet, indem er sagte: „Die Wahrheit ist aus der Erde hervorgegangen“1 . Aber auch die Apostel sind als Schüler der Wahrheit außerhalb aller Lüge, denn die Lüge hat ebensowenig Anteil an der Wahrheit wie die Finsternis an dem Licht, denn die Gegenwart des einen schließt die des andern aus. Da also unser Herr die Wahrheit war, konnte er nicht lügen, und den er als Frucht des Fehltritts kannte, den würde er nicht als Gott und Gott von allem, als höchsten König und seinen Vater bekennen, der Vollkommene den Unvollkommenen, der Geistige den Seelischen, der im Pleroma Befindliche den nicht zum Pleroma Gehörigen. Auch würden seine Schüler keinen andern Gott oder Herrn nennen außer dem, der in Wahrheit Gott und aller Herr ist. Falsch also ist die Behauptung jener eitlen Sophisten, die da sagen, die Apostel hätten nach Art von Schauspielern ihre Lehre nach der Fassungskraft ihrer Zuhörer eingerichtet und ihre Antworten nach den Vorurteilen der Frager. Den Blinden hätten sie ihrer Blindheit entsprechend Blindes vorgefabelt, den Schwachen aber gemäß ihrer Schwachheit, den Irrenden gemäß ihres Irrtums und denen, die da glaubten, daß Gott allein der Demiurg sei, dieses verkündet, denen aber, die den unnennbaren Vater fassen konnten, hätten sie durch Beispiele und Rätsel dies unaussprechliche Geheimnis kundgetan. Also nicht nach der Wahrheit, sondern wie Schauspieler und nach der Auffassung eines jeden hätten der Herr und die Apostel ihr Lehramt ausgeübt.


  1. Ps. 84,12 ↩

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Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
Kommentare zu diesem Werk
Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

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