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Against Heresies
2.
For the Lord vindicated Abraham's posterity by loosing them from bondage and calling them to salvation, as He did in the case of the woman whom He healed, saying openly to those who had not faith like Abraham, "Ye hypocrites, 1 doth not each one of you on the Sabbath-days loose his ox or his ass, and lead him away to watering?
And ought not this woman, being a daughter of Abraham, whom Satan hath bound these eighteen years, be loosed from this bond on the Sabbath-days?" 2 It is clear therefore, that He loosed and vivified those who believe in Him as Abraham did, doing nothing contrary to the law when He healed upon the Sabbath-day. For the law did not prohibit men from being healed upon the Sabbaths; [on the contrary,] it even circumcised them upon that day, and gave command that the offices should be performed by the priests for the people; yea, it did not disallow the healing even of dumb animals. Both at Siloam and on frequent subsequent 3 occasions, did He perform cures upon the Sabbath; and for this reason many used to resort to Him on the Sabbath-days. For the law commanded them to abstain from every servile work, that is, from all grasping after wealth which is procured by trading and by other worldly business; but it exhorted them to attend to the exercises of the soul, which consist in reflection, and to addresses of a beneficial kind for their neighbours' benefit. And therefore the Lord reproved those who unjustly blamed Him for having healed upon the Sabbath-days. For He did not make void, but fulfilled the law, by performing the offices of the high priest, propitiating God for men, and cleansing the lepers, healing the sick, and Himself suffering death, that exiled man might go forth from condemnation, and might return without fear to his own inheritance.
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Gegen die Häresien (BKV)
2.
S. 344Für sich nahm der Herr seinen Samen in Anspruch, indem er ihn von den Fesseln löste und zum Heile berief, wie er es mit der Frau machte, die er heilte. Ausdrücklich sagte er denen, die dem Abraham im Glauben unähnlich waren: „Ihr Heuchler, löst denn nicht ein jeder von euch am Sabbat seinen Ochsen oder Esel und führt ihn zur Tränke? Dieses Weib aber, das der Satan achtzehn Jahre gefesselt hatte, sollte am Sabbat von dieser Fessel nicht gelöst werden, obwohl sie eine Tochter Abraham ist?“1 Offenbar also löst er die, welche ähnlich wie Abraham ihm glauben, und macht sie lebendig und tut nichts gegen das Gesetz, wenn er sie am Sabbat heilt. Denn das Gesetz verbot nicht, Menschen zu heilen, da es den Priestern befahl, sie an diesem Tage zu beschneiden und für das Volk die Dienste zu verrichten, sodaß es die Sorge für das unvernünftige Vieh nicht verwehrte. Auch Siloa heilte oftmals am Sabbat; deswegen saßen viele dort am Sabbate. Das Gesetz befahl ihnen nur, sich von aller knechtlichen Arbeit zu enthalten, d. h, von jedem Geiz, der durch den Handel und die übrige irdische Beschäftigung angestachelt wird. Die Taten der Seele aber, welche durch die Meinung oder durch gute Reden zur Hilfe des Nächsten geschehen, billigte es. Deshalb tadelte der Herr die, welche ihm ungerechterweise daraus einen Vorwurf machten, daß er am Sabbate heilte. Denn er löste nicht das Gesetz, sondern erfüllte es, indem er das Amt des Hohenpriesters versah, Gott mit den Menschen aussöhnte, die Aussätzigen reinigte, die Kranken heilte und sogar starb, damit der verbannte Mensch aus seiner Verdammnis herauskomme und furchtlos in sein Erbe zurückkehre.
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Lk. 13,15 f. ↩