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Werke Irenäus von Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

3.

Why, then, did the Lord not form the covenant for the fathers?

Because "the law was not established for righteous men." 1 But the righteous fathers had the meaning of the Decalogue written in their hearts and souls, 2 that is, they loved the God who made them, and did no injury to their neighbour. There was therefore no occasion that they should be cautioned by prohibitory mandates (correptoriis literis), 3 because they had the righteousness of the law in themselves. But when this righteousness and love to God had passed into oblivion, and became extinct in Egypt, God did necessarily, because of His great goodwill to men, reveal Himself by a voice, and led the people with power out of Egypt, in order that man might again become the disciple and follower of God; and He afflicted those who were disobedient, that they should not contemn their Creator; and He fed them with manna, that they might receive food for their souls (uti rationalem acciperent escam); as also Moses says in Deuteronomy: "And fed thee with manna, which thy fathers did not know, that thou mightest know that man doth not live by bread alone; but by every word of God proceeding out of His mouth doth man live." 4 And it enjoined love to God, and taught just dealing towards our neighbour, that we should neither be unjust nor unworthy of God, who prepares man for His friendship through the medium of the Decalogue, and likewise for agreement with his neighbour,--matters which did certainly profit man himself; God, however, standing in no need of anything from man.


  1. 1 Tim. i. 9.  ↩

  2. [Hearts and souls; i.e., moral and mental natures. For a correct view of the patristic conceptions of the Gentiles before the law, this is valuable.] ↩

  3. i.e., the letters of the Decalogue on the two tables of stone.  ↩

  4. Deut. viii. 3.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

3.

Warum schloß also mit den Vätern der Herr keinen Bund? Weil das Gesetz nicht für die Gerechten gegeben ist1 . Die gerechten Väter hatten die Kraft des Dekalogs in ihre Herzen und Seelen geschrieben, liebten Gott, ihren Schöpfer, und enthielten sich jeder Ungerechtigkeit gegen den Nächsten, sodaß es nicht nötig war, die durch strenge Buchstaben zu ermahnen, welche die Gerechtigkeit des Gesetzes in sich selber hatten. Als aber die Gerechtigkeit und Liebe gegen Gott in Vergessenheit geriet und in Ägypten erloschen war, da mußte Gott wegen seiner vielfältigen Wohltaten gegen den Menschen sich durch seine Stimme offenbaren und in seiner Kraft das Volk aus Ägypten hinausführen, damit der Mensch wieder ein Schüler und Nachfolger Gottes werde. Und es bestrafte Gott die Ungehorsamen, damit sie ihren Schöpfer nicht verachteten. Und mit Manna speiste er das Volk, damit sie eine zweckmäßige Speise bekamen, wie Moses im Deuteronomium sagt: „Und er speiste dich mit Manna, das deine Väter nicht kannten, damit du erkennest, daß der Mensch nicht vom Brote allein lebt, sondern von jedem Worte Gottes, das S. 369aus seinem Munde kommt, lebt der Mensch“2 . So schrieb er also die Liebe Gottes vor und schärfte die Gerechtigkeit gegen den Nächsten ein, damit der Mensch gerecht und Gottes würdig wäre, und bereitete ihn durch den Dekalog auf seine Freundschaft und auf die Eintracht mit dem Nächsten vor, was zu seinem Vorteil war, nicht aber als ob Gott irgend etwas vom Menschen bedurfte.


  1. 1 Tim. 1,9 ↩

  2. Dtn. 8,3 ↩

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Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
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Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

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