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Against Heresies
10.
The prophets, therefore, did not openly behold the actual face of God, but [they saw] the dispensations and the mysteries through which man should afterwards see God. As was also said to Elias: "Thou shalt go forth tomorrow, and stand in the presence of the Lord; and, behold, a wind great and strong, which shall rend the mountains, and break the rocks in pieces before the Lord. And the Lord [was] not in the wind; and after the wind an earthquake, but the Lord [was] not in the earthquake; and after the earthquake a fire, but the Lord [was] not in the fire; and after the fire a scarcely audible voice" (vox aurae tenuis). 1 For by such means was the prophet--very indignant, because of the transgression of the people and the slaughter of the prophets--both taught to act in a more gentle manner; and the Lord's advent as a man was pointed out, that it should be subsequent to that law which was given by Moses, mild and tranquil, in which He would neither break the bruised reed, nor quench the smoking flax. 2 The mild and peaceful repose of His kingdom was indicated likewise. For, after the wind which rends the mountains, and after the earthquake, and after the fire, come the tranquil and peaceful times of His kingdom, in which the spirit of God does, in the most gentle manner, vivify and increase mankind. This, too, was made still clearer by Ezekiel, that the prophets saw the dispensations of God in part, but not actually God Himself. For when this man had seen the vision 3 of God, and the cherubim, and their wheels, and when he had recounted the mystery of the whole of that progression, and had beheld the likeness of a throne above them, and upon the throne a likeness as of the figure of a man, and the things which were upon his loins as the figure of amber, and what was below like the sight of fire, and when he set forth all the rest of the vision of the thrones, lest any one might happen to think that in those [visions] he had actually seen God, he added: "This was the appearance of the likeness of the glory of God." 4
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Gegen die Häresien (BKV)
10.
Also sahen die Propheten das Angesicht Gottes nicht deutlich, sondern nur seine Anordnungen und Geheimnisse, durch die der Mensch dazu gelangen sollte, Gott zu schauen. So wurde dem Elias gesagt: „Gehe morgen hinaus und tritt vor das Angesicht des Herrn, und siehe, der Herr wird vorübergehen. Und siehe, ein großer und starker Geist, der die Berge zerstäubt und die Felsen zermalmt im Angesichte des Herrn, und nicht in dem Geiste ist der Herr. Und nach dem Geiste ein Erdbeben, und in dem Erdbeben nicht der Herr und nach dem Erdbeben Feuer, und in dem Feuer nicht der Herr, und nach dem Feuer die Stimme eines sanften Lufthauches“1 . Hierdurch wurde der Prophet, der sehr unwillig war wegen der Übertretung des Volkes und S. 391wegen der Ermordung der Propheten, belehrt, sanfter vorzugehen, und zugleich wurde darauf hingewiesen, daß der nach dem mosaischen Gesetz kommende Erlöser sanftmütig und ruhig sein werde, „kein geknicktes Rohr brechen und den rauchenden Docht nicht auslöschen werde“2 . Auch wurde dadurch die sanfte und friedliche Ruhe seines Reiches angezeigt. Denn nach dem Geiste, der die Berge zerstäubte, und nach dem Erdbeben und nach dem Feuer, da kommen die ruhigen und friedlichen Zeiten seines Reiches, in denen mit aller Ruhe der Geist Gottes den Menschen lebendig macht und erhebt. Noch deutlicher weist Ezechiel darauf hin, daß die Propheten nicht eigentlich Gott selber, sondern nur einen Teil seiner Anordnungen schauten. Denn als er die Vision gesehen und die Cherubim mit ihren Rädern und das Geheimnis ihres ganzen Dahinschreitens erzählt und über ihnen das Bild des Thrones gesehen und über dem Throne etwas wie das Bild eines Menschen, und das, was über seinen Lenden war, wie das Bild des Bernsteins, was aber darunter war, wie Feuer, und indem er dann die ganze übrige Vision der Throne kundtut, fährt er fort, damit niemand glaube, er habe auf ihnen Gott eigentlich gesehen: „Dies ist die Vision von dem Bilde der Herrlichkeit Gottes“3 .