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Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

3.

But from what source could the offspring of their mother derive his knowledge of the mysteries within the Pleroma, and power to discourse regarding them? Suppose that the mother, while beyond the Pleroma, did bring forth this very offspring; but what is beyond the Pleroma they represent as being beyond the pale of knowledge, that is, ignorance. How, then, could that seed, which was conceived in ignorance, possess the power of declaring knowledge? Or how did the mother herself, a shapeless and undefined being, one cast out of doors as an abortion, obtain knowledge of the mysteries within the Pleroma, she who was organized outside it and given a form there, and prohibited by Horos from entering within, and who remains outside the Pleroma till the consummation [of all things], that is, beyond the pale of knowledge?

Then, again, when they say that the Lord's passion is a type of the extension of the Christ above, which he effected through Horos, and so imparted a form to their mother, they are refuted in the other particulars [of the Lord's passion], for they have no semblance of a type to show with regard to them. For when did the Christ above have vinegar and gall given him to drink? Or when was his raiment parted? Or when was he pierced, and blood and water came forth? Or when did he sweat great drops of blood? And [the same may be demanded] as to the other particulars which happened to the Lord, of which the prophets have spoken. From whence, then, did the mother or her offspring divine the things which had not yet taken place, but which should occur afterwards?

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Gegen die Häresien (BKV)

3.

Wie konnte aber der Same ihrer Mutter die Geheimnisse im Innern des Pleroma erkennen und von ihnen sprechen? War doch ihre Mutter, als sie diesen Samen erzeugte, außerhalb des Pleroma, also auch außerhalb der Erkenntnis, d. h. in Unwissenheit. Wie konnte nur der in Unwissenheit empfangene Same nun die Erkenntnis verkünden? Oder wie kannte die Mutter selbst die Geheimnisse des Pleroma, wo sie doch form- und gestaltlos als eine Frühfrucht hinausgeworfen, dort erst Gestalt und Form erhält, von dem Horos aber an dem Eintritt ins Pleroma abgehalten wird und bis zum Weltenende außerhalb des Pleroma verbleiben wird, d. h. außerhalb der Erkenntnis. Diejenigen hinwiederum, die da sagen, das Leiden des Herrn sei ein Typus der Ausdehnung des oberen Christus, der bei der Berührung mit dem Horos ihre Mutter bildete, werden überführt, indem sie für die übrigen Stücke keinen Typus nach weisen können. Wo wäre nämlich der obere Christus mit Essig und Galle getränkt, wo seine Kleider verteilt, wo wäre er durchbohrt worden, und es kam Blut und Wasser heraus? Wo hätte er Blut geschwitzt, und was sonst noch die Propheten aus dem Leben des Herrn verkündet haben? Woher hätte dies, was damals noch nicht geschehen war, sondern erst geschehen sollte, die Mutter oder ihr Same ahnen können?

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