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Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

2.

Whence also he says, that this handiwork is "the temple of God," thus declaring: "Know ye not that ye are the temple of God, and that the Spirit of God dwelleth in you? If any man, therefore, will defile the temple of God, him will God destroy: for the temple of God is holy, which [temple] ye are." 1 Here he manifestly declares the body to be the temple in which the Spirit dwells. As also the Lord speaks in reference to Himself, "Destroy this temple, and in three days I will raise it up. He spake this, however," it is said, "of the temple of His body." 2 And not only does he (the apostle) acknowledge our bodies to be a temple, but even the temple of Christ, saying thus to the Corinthians, "Know ye not that your bodies are members of Christ? Shall I then take the members of Christ, and make them the members of an harlot?" 3 He speaks these things, not in reference to some other spiritual man; for a being of such a nature could have nothing to do with an harlot: but he declares "our body," that is, the flesh which continues in sanctity and purity, to be "the members of Christ;" but that when it becomes one with an harlot, it becomes the members of an harlot. And for this reason he said, "If any man defile the temple of God, him will God destroy." How then is it not the utmost blasphemy to allege, that the temple of God, in which the Spirit of the Father dwells, and the members of Christ, do not partake of salvation, but are reduced to perdition? Also, that our bodies are raised not from their own substance, but by the power of God, he says to the Corinthians, "Now the body is not for fornication, but for the Lord, and the Lord for the body. But God hath both raised up the Lord, and shall raise us up by His own power." 4


  1. 1 Cor. iii. 16.  ↩

  2. John ii. 19-21.  ↩

  3. 1 Cor. iii. 17.  ↩

  4. 1 Cor. vi. 13, 14.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

2.

Daher nennt er auch das körperliche Gebilde einen Tempel Gottes. „Wisset ihr nicht“, sagt er, „daß ihr ein Tempel Gottes seid und der Geist Gottes in euch wohnt? Wenn jemand den Tempel Gottes schändet, den wird Gott verderben. Denn der Tempel Gottes ist heilig, und das seid ihr“1 . Also nennt er deutlich den Körper einen Tempel, in welchem der Geist wohnt. So sprach auch der Herr von sich: „Löset diesen Tempel, und in drei Tagen werde ich ihn aufrichten.“ Dies aber, heißt es, sagte er von seinem Leibe2 . Doch nicht nur als Tempel, sondern als Tempel Christi bezeichnet er unsere Körper, wenn er den Korinthern sagt: „Wisset ihr nicht, daß eure Leiber Glieder Christi sind? Werde ich also die Glieder Christi nehmen und sie zu Gliedern einer Hure machen?“3 Das sagt er nicht von irgend einem andern, geistigen Menschen, denn der umarmt nicht eine Hure; sondern unsere Körper nennt er Glieder Christi, wenn unser Fleisch in Heiligkeit und Reinheit verharrt, wogegen sie zu Gliedern einer Hure werden, S. 488wenn es eine Hure umarmt. Und deswegen sagt er: „Wenn jemand den Tempel Gottes schändet, wird ihn Gott verderben.“ Da ist es gewiß eine sehr große Gotteslästerung, zu sagen, daß der Tempel Gottes, in dem der Geist des Vaters wohnt, und die Glieder Christi an der Erlösung keinen Anteil hätten, sondern verloren gingen! Daß nun unsere Leiber nicht kraft ihrer Wesenheit, sondern kraft der Macht Gottes auferstehen, sagt er den Korinthern: „Der Leib aber gehört nicht der Hurerei, sondern dem Herrn und der Herr dem Körper. Gott aber hat den Herrn auferweckt, auch uns wird er auferwecken durch seine Kraft“4 .


  1. 1 Kor. 3,16 ↩

  2. Joh. 2,19 ↩

  3. 1 Kor. 6,15 ↩

  4. 1 Kor. 6,13 f. ↩

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Gegen die Häresien (BKV)
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