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Against Heresies
1.
And not only by the particulars already mentioned, but also by means of the events which shall occur in the time of Antichrist is it shown that he, being an apostate and a robber, is anxious to be adored as God; and that, although a mere slave, he wishes himself to be proclaimed as a king. For he (Antichrist) being endued with all the power of the devil, shall come, not as a righteous king, nor as a legitimate king, [i.e., one] in subjection to God, but an impious, unjust, and lawless one; as an apostate, iniquitous and murderous; as a robber, concentrating in himself [all] satanic apostasy, and setting aside idols to persuade [men] that he himself is God, raising up himself as the only idol, having in himself the multifarious errors of the other idols. This he does, in order that they who do [now] worship the devil by means of many abominations, may serve himself by this one idol, of whom the apostle thus speaks in the second Epistle to the Thessalonians: "Unless there shall come a failing away first, and the man of sin shall be revealed, the son of perdition, who opposeth and exalteth himself above all that is called God, or that is worshipped; so that he sitteth in the temple of God, showing himself as if he were God." The apostle therefore clearly points out his apostasy, and that he is lifted up above all that is called God, or that is worshipped--that is, above every idol --for these are indeed so called by men, but are not [really] gods; and that he will endeavour in a tyrannical manner to set himself forth as God.
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Gegen die Häresien (BKV)
1.
S. 539Weiterhin erweist sich auch aus dem, was unter dem Antichrist geschehen soll, daß der Apostat und Räuber als Gott verehrt werden und als König ausgerufen werden will, obwohl er doch ein Sklave ist. Indem nämlich jener alle Kraft des Teufels annehmen wird, wird er nicht als gerechter König kommen, nicht als gesetzmäßiger in der Unterwerfung unter Gott, sondern als ein ungerechter, gesetzloser, gottloser, als Apostat, Übeltäter, Menschenmörder und Räuber, der die Apostasie des Teufels in sich rekapituliert. Die Götzen wird er abtun und sich selbst als Gott ausgeben, sich als den einzigen Götzen erheben, der in sich den mannigfachen Irrtum der übrigen Götzenbilder enthält, damit die, welche in mancherlei Greueln den Teufel anbeten, ihm in dem einen Götzen dienen. Von ihm spricht der Apostel in dem zweiten Thessalonicherbriefe, wenn er sagt: „Zuerst muß der Abfall kommen und der Mensch der Sünde, der Sohn des Verderbens, offenbar werden, der bekämpft und sich erhebt über alles, was Gott heißt oder als Gott verehrt wird, so daß er sitzet im Tempel Gottes, indem er sich selbst zeigt, gleich als ob er Gott sei“1 . Deutlich also hat der Apostel seine Apostasie kundgetan und verkündet, dass er sich über alles, was Gott heißt, erheben wird, oder was als Gott verehrt wird, d. h. über alle Götzenbilder — denn diese werden von den Menschen so genannt, sind es aber nicht —, und daß er nach Tyrannenart versuchen wird, sich als Gott zu zeigen.
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2 Thess. 2,3 f. ↩