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Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

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Gegen die Häresien (BKV)

2.

Wenn sie nun weiter sagen, sie müßten jegliche Tat und Lebensweise durchmachen, um womöglich in einer Herabkunft alles zu vollenden und zum Vollkommenen überzugehen, so trifft man sie nirgends bei dem Versuch, jene Werke zu verrichten, die sich auf die Tugend beziehen, die Mühe kosten, Ehre bringen, Kunst verlangen und von allen Menschen als gut gelobt werden. Wenn es nämlich nötig ist, alle Werke, alle Tätigkeit S. 198durchzumachen, dann müßten sie zunächst alle Künste lernen, sowohl die, welche Geist, als die, welche Geschicklichkeit erfordern, die durch Selbstzucht gelernt werden und die durch Anstrengung, Ausdauer und Nachdenken erworben werden, also Musik jeglicher Art, Arithmetik, Geometrie und Astronomie und alle Künste des Geistes, die gesamte Medizin, Botanik und Hygiene, Malerei und Bildhauerei, die Bearbeitung des Erzes, des Marmors usw., ferner Agrikultur, Tierarzneikunde und Viehzucht, die sämtlichen Handwerke, soviel ihrer sind, Seefahrt, Gymnastik, Jagd, Kriegskunst und Staatswissenschaft und all das übrige, wovon sie nicht den zehnten, nicht den tausendsten Teil in ihrem ganzen Leben mit aller Mühe lernen können. Auf diesen Gebieten versuchen sie nun nichts zuzulernen, obwohl sie sagen, daß sie alles durchmachen müßten; auf Vergnügungen aber, Lust und Schändlichkeit stürzen sie sich. So werden sie nach ihrer eignen Lehre gerichtet: da ihnen die obengenannten Künste abgehen, so werden sie hingehen in das verzehrende Feuer. Nach Epikurs Philosophie und des Zynikers Lehre vom Indifferentismus leben sie, und Jesum preisen sie als ihren Lehrmeister, ihn, der nicht allein die bösen Werke, sondern auch solche Reden und Gedanken, wie wir gezeigt haben, seinen Schülern verbietet.

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Against Heresies

2.

When they further maintain that it is incumbent on them to have experience of every kind 1 of work and conduct, so that, if it be possible, accomplishing all during one manifestation in this life, they may [at once] pass over to the state of perfection, they are, by no chance, found striving to do those things which wait upon virtue, and are laborious, glorious, and skilful, 2 which also are approved universally as being good. For if it be necessary to go through every work and every kind of operation, they ought, in the first place, to learn all the arts: all of them, [I say,] whether referring to theory or practice, whether they be acquired by self-denial, or are mastered through means of labour, exercise, and perseverance; as, for example, every kind of music, arithmetic, geometry, astronomy, and all such as are occupied with intellectual pursuits: then, again, the whole study of medicine, and the knowledge of plants, so as to become acquainted with those which are prepared for the health of man; the art of painting and sculpture, brass and marble work, and the kindred arts: moreover, [they have to study] every kind of country labour, the veterinary art, pastoral occupations, the various kinds of skilled labour, which are said to pervade the whole circle of [human] exertion; those, again, connected with a maritime life, gymnastic exercises, hunting, military and kingly pursuits, and as many others as may exist, of which, with the utmost labour, they could not learn the tenth, or even the thousandth part, in the whole course of their lives. The fact indeed is, that they endeavour to learn none of these, although they maintain that it is incumbent on them to have experience of every kind of work; but, turning aside to voluptuousness, and lust, and abominable actions, they stand self-condemned when they are tried by their own doctrine. For, since they are destitute of all those [virtues] which have been mentioned, they will [of necessity] pass into the destruction of fire. These men, while they boast of Jesus as being their Master, do in fact emulate the philosophy of Epicurus and the indifference of the Cynics, [calling Jesus their Master,] who not only turned His disciples away from evil deeds, but even from [wicked] words and thoughts, as I have already shown.


  1. Comp. i. 25, 4.  ↩

  2. "Artificialia." ↩

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