Übersetzung
ausblenden
Gegen die Häresien (BKV)
3.
Richten wird er aber auch die Valentinianer, die mit der Zunge zwar einen Gott Vater bekennen, aus dem alles ist, den aber, der alles gemacht hat, als die Frucht eines Fehltritts oder einer Irrung hinstellen, und ähnlich einen Herrn Jesus Christus als Sohn Gottes mit der Zunge bekennen, in ihrem Innern aber eine besondere Emanation dem Eingeborenen, eine besondere dem Worte und wieder eine andere Christo und eine andere dem Erlöser zuschreiben, sodaß nach ihnen dies alles zwar ein Begriff ist, jeder von ihnen aber besonders verstanden werden und seine eigene Emanation gemäß seiner ehelichen Zugehörigkeit haben muß. Es ist also klar, nur ihre Zungen neigen sich zur Einheit, ihr S. 429Sinnen und Denken aber hat sich von der Einheit abgewandt, weil sie die „Tiefe“ erforschen wollten, und verfällt dem vielgestaltigen Gerichte Gottes, da sie über ihre Erfindungen von Christus examiniert werden, der, wie sie behaupten, erst nach dem Pleroma geboren wurde und nach der Schwächung oder dem Fehltritt hervortrat, und dem sie selbst wegen der bei der Sophia eingetretenen Leidenschaft ans Licht geholfen haben wollen. Doch ihr eigener Prophet Homer wird sie verklagen, aus dessen Unterricht sie solche Lehren erfunden haben, indem er spricht:
Feind nämlich ist mir der, gleich wie die Pforten des Hades,
Der, was er denkt, verbirgt, und anderes wiederum redet1 .
Doch auch das Geschwätz der bösen Gnostiker wird er richten und dartun, daß sie die Schüler des Zauberers Simon sind.
-
Ilias IX, 312 f. ↩
Übersetzung
ausblenden
Against Heresies
3.
[This spiritual man] shall also judge all the followers of Valentinus, because they do indeed confess with the tongue one God the Father, and that all things derive their existence from Him, but do at the same time maintain that He who formed all things is the fruit of an apostasy or defect. [He shall judge them, too, because] they do in like manner confess with the tongue one Lord Jesus Christ, the Son of God, but assign in their [system of] doctrine a production of his own to the Only-begotten, one of his own also to the Word, another to Christ, and yet another to the Saviour; so that, according to them, all these beings are indeed said [in Scripture to be], as it were, one; [while they maintain], notwithstanding, that each one of them should be understood [to exist] separately [from the rest], and to have [had] his own special origin, according to his peculiar conjunction. [It appears], then 1 that their tongues alone, forsooth, have conceded the unity [of God], while their [real] opinion and their understanding (by their habit of investigating profundities) have fallen away from [this doctrine of] unity, and taken up the notion of manifold deities,--[this, I say, must appear] when they shall be examined by Christ as to the points [of doctrine] which they have invented. Him, too, they affirm to have been born at a later period than the Pleroma of the Aeons, and that His production took place after [the occurrence of] a degeneracy or apostasy; and they maintain that, on account of the passion which was experienced by Sophia, they themselves were brought to the birth. But their own special prophet Homer, listening to whom they have invented such doctrines, shall himself reprove them, when he expresses himself as follows:--
"Hateful to me that man as Hades' gates,
Who one thing thinks, while he another states." 2
[This spiritual man] shall also judge the vain speeches of the perverse Gnostics, by showing that they are the disciples of Simon Magus.