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Origen Against Celsus
Chapter XLIII.
"Altogether absurd, and out of season," 1 he continues, "is the (account of the) begetting of children," where, although he has mentioned no names, it is evident that he is referring to the history of Abraham and Sarah. Cavilling also at the "conspiracies of the brothers," he allies either to the story of Cain plotting against Abel, 2 or, in addition, to that of Esau against Jacob; 3 and (speaking) of "a father's sorrow," he probably refers to that of Isaac on account of the absence of Jacob, and perhaps also to that of Jacob because of Joseph having been sold into Egypt. And when relating the "crafty procedure of mothers," I suppose he means the conduct of Rebecca, who contrived that the blessing of Isaac should descend, not upon Esau, but upon Jacob. Now if we assert that in all these cases God interposed in a very marked degree, 4 what absurdity do we commit, seeing we are persuaded that He never withdraws His providence 5 from those who devote themselves to Him in an honourable and vigorous 6 life? He ridicules, moreover, the acquisition of property made by Jacob while living with Laban, not understanding to what these words refer: "And those which had no spots were Laban's, and those which were spotted were Jacob's;" 7 and he says that "God presented his sons with asses, and sheep, and camels," 8 and did not see that "all these things happened unto them for ensamples, and were written for our sake, upon whom the ends of the world are come." 9 The varying customs (prevailing among the different nations) becoming famous, 10 are regulated by the word of God, being given as a possession to him who is figuratively termed Jacob. For those who become converts to Christ from among the heathen, are indicated by the history of Laban and Jacob.
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exoron. ↩
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Cf. Gen. iv. 8. ↩
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Cf. Gen. xxvii. 41. ↩
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anchista de toutois pasi sumpoliteuomenon. ↩
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theioteta. ↩
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errhomenos. ↩
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Cf. Gen. xxx. 42 (LXX.). "The feebler were Laban's, and the stronger Jacob's" (Auth. Vers.). ↩
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Cf. Gen. xxx. 43. ↩
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Cf. 1 Cor. x. 11. ↩
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par' hois ta poikila ethe episema genomena, to logo tou Theou politeuetai, dothenta ktesis to tropikos kaloumeno 'Iakob: episema is the term employed to denote the "spotted" cattle of Laban, and is here used by Origen in its figurative sense of "distinguished," thus playing on the double meaning of the word. ↩
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Gegen Celsus (BKV)
43.
Dann redet Celsus von „ einer ganz unmöglichen und unzeitigen Kindererzeugung“ ; er meint offenbar, wenn er sie auch nicht mit Namen nennt, die des Abraham und der Sara1 . Wenn er ferner von „Nachstellungen der Brüder“spricht, so meint er entweder den Kain, der dem Abel nachstellte2 , oder außerdem auch den Esau, der dem Jakob nach dem Leben trachtete3 und unter „der Trauer des Vaters“ versteht er vielleicht die Trauer Isaaks über die Abreise Jakobs4 , vielleicht auch die Trauer Jakobs wegen des nach Ägypten verkauften Joseph5 . Indem er weiter „ Hinterlist der Mütter“ aufzeichnet, so meint er offenbar die Rebbeka, die es zu lenken wußte, dass der Segen Isaaks nicht dem Esau, sondern dem Jakob zuteil wurde6 . Wenn wir nun sagen, dass „Gott mit allen diesen in ganz inniger Gemeinschaft zusammenlebte“, was tun wir da „Widersinniges“, da wir überzeugt sind, dass Gott niemals seine göttliche Macht fernhält von denen, die sich ihm mit ihrem sittlichen und enthaltsamen Leben ganz hingeben? Ferner spottet Celsus über den Besitz, den sich Jakob im Dienste Labans erwarb7 , ohne zu verstehen, worauf die Worte hinzielen: „Die ohne Abzeichen fielen dem Laban zu, die mit Abzeichen aber dem Jakob“8 , und sagt, „ Gott seinen Söhnen Eselchen und Schäfchen S. 357 und Kamele geschenkt habe“9 . Es entging ihm, dass „alles dieses ihnen vorbildlich widerfahren ist, geschrieben aber zur Warnung für uns, auf die das Endziel der Zeiten gekommen ist“10 , bei denen die verschiedenartigen Völkerschaften, die „ihr Abzeichen“ durch das Wort Gottes erhalten, vollberechtigte Bürger sind, als Besitz dem bildlich so genannten Jakob gegeben. Denn die Geschichte von Laban und Jakob weist offenbar auf die Heiden hin, die sich zum Glauben an Christus bekehrten.