Übersetzung
ausblenden
Apostolische Konstitutionen und Kanones
12. Anordnung des Jakobus, des Bruders des Johannes des Zebedäiden.
Ich, Jakobus, Bruder des Joannes Zebedäus, sage: Der Diakon spreche sogleich: daß Keiner von den Katechumenen, Keiner von den Hörenden, Keiner von den Ungläubigen, Keiner von den Irrgläubigen! Ihr, die ihr das erste Gebet verrichtet habt, tretet ab! Mütter, nehmet die Kinder zu euch! Keiner habe Etwas wider den Andern. Keiner sei in Heuchelei zugegen!
Erhoben zum Herrn mit Furcht und Zittern laßt uns dastehen zum Opfern! Nach Vollendung dessen bringen die Diakonen die Gaben dem Bischöfe zum Altare. Die Priester stellen sich zu seiner Rechten und Linken, wie Schüler den Lehrer umstehen. Zwei Diakonen zu beiden Seiten des Altars halten einen Fächer aus zarten Häutchen oder Pfauenfedern oder Leinwand und verscheuchen ihn leise bewegend, kleine Insekten, damit sie nicht in die Kelche dringen.
Der Bischof nun für sich betend zugleich mit den Priestern, mit einem weißen Gewande angethan, vor dem Altare stehend, mache das Zeichen des Kreuzes mit der Hand auf die Stirne vor Allen und spreche: Die Gnade1 des allmächtigen Gottes, die Liebe unseres Herrn Jesus Christus S. 276 und die Gemeinschaft des heiligen Geistes sei mit euch allen, und Alle sollen einstimmig sagen: Und mit deinem Geiste!
Der Bischof: Himmelwärts den Geist!
Alle: Wir erheben ihn zu dem Herrn!
Der Bischof: Lasset uns Dank sagen dem Herrn.
Alle: Es ist billig und recht.
Bischof: Wahrlich billig und recht ist es, vor Allen zu preisen dich, den wahrhaft seienden Gott, den vor allem Gewordenen Seienden,2 von welchem alle Vaterschaft im Himmel und auf Erden den Namen führt, den allein Ungezeugten, Anfangslosen, der keine Könige und Herrscher über sich hat, den Bedürfnißlosen, den Spender alles Guten, den über jeden Ursprung und jede Entstehung Erhabenen, den Unveränderlichen, aus welchem Alles wie aus einer Schleusse in das Sein getreten. Du bist ja das anfangslose Wissen, das ewige Schauen, das ungewordene Hören, die Weisheit, die nie gelernt hat; das erste Sein und Norm für das Sein und erhaben über jede Zahl. Das All aus dem Nichtsein in das Sein führend durch deinen eingebornen Sohn, ihn selbst aber vor allen Ewigkeiten zeugend durch Willen, Macht und Güte, ohne Mittel, den eingebornen Sohn, das Wort Gottes, die belebende Weisheit,3 den Erstgebornen der ganzen Schöpfung,4 den Engel deines großen Rathes, deinen Hohenpriester, König und Herrn der ganzen geistigen und himmlischen Natur, der vor Allem und durch den Alles. Denn du ewiger Gott hast durch ihn Alles gemacht, und durch ihn würdigest du Alles der ihm zukommenden Vorsehung, durch ihn hast du das Sein verliehen, durch ihn auch das Wohlbefinden gegeben.
Gott und Vater deines eingebornen Sohnes, der du durch ihn vor Allem die Cherubim und Seraphim geschaffen hast, Äonen und Heerschaaren, Mächte und Kräfte, Herr- S. 277 schaften und Fürstentümer, Erzengel und Engel und nach all Diesem durch ihn diese sichtbare Welt und Alles in ihr! Du bist es,5 der den Himmel wie ein Gewölbe festgesetzt, wie ein Zelt6 ausgespannt und die Erde durch den bloßen Willen über Nichts gegründet, der das Firmament befestigt, Tag und Nacht gebildet hat, der herausfühlte das Licht aus den Schatzkammern und mit diesem Gewande die Finsternis umhüllte zur Ruhe für die auf der Erde sich bewegenden Geschöpfe, der du am Himmel die Sonne geordnet hast zur Beherrscherin des Tages und den Mond zum Herrscher der Nacht und den Chor der Sterne in den Himmel eingegraben zum Lobe deiner Pracht: der du gemacht hast das Wasser zum Trinken und zur Reinigung, die belebende Luft zum Athmen und zum Sprechen mittelst der die Luft schlagenden Zunge, zum Hören, indem sie das Wort aufnimmt und zum Gehör bringt; der das Feuer geschaffen als Linderung der Finsternis, als Stillung eines Bedürfnisses, um zu erwärmen und uns zu leuchten; der du das große Meer vom Lande geschieden, jenes schiffbar, dieses wegsam gemacht, jenes mit großen und kleinen Thieren füllend, dieses bevölkernd mit zahmen und wilden, mit verschiedenen Gewächsen es zierend, mit Pflanzen bekränzend, mit Blumen schmückend, mit Saaten bereichernd, der du den Abgrund eingegrenzt und die große Höhlung ihm zugetheilt, die angehäuften Meere salziger Wasser, ihn umgürtend mit Thoren feinsten Sandes,7 ihn durch Stürme bald wie Berge aufthürmend, bald zur Ebene glättend, das eine Mal ihn durch Winde in Wuth bringend, das andere Mal ihn zur Stille sänftigend, damit er den Schiffern zur Fahrt diene; der du die Erde, von dir durch Christus erschaffen, mit Flüssen umgürtet, mit Waldbächen umschlossen, mit immer fließenden Quellen getränkt, mit Gebirgen umschnürt, ihr zum unerschütterlichen, festen Ruhesitze! Du hast auch du Welt erfüllt und geschmückt mit duftenden, heilsamen Krautern, S. 278 mit vielen und verschiedenen Thieren, starken und schwachen, eßbaren und arbeitsamen, zahmen und wilden; mit dem Zischeln der Schlangen, mit dem Gesänge bunt gefiederter Vögel; durch den Kreislauf der Jahre, die Reihe der Monate und Tage, die Ordnung der Jahreszeiten, durch den Zug der regenspendenden Wolken zum Gedeihen der Früchte, zur Erhaltung der Thiere, die Stationen der wehenden Winde,8 die von dir Befehle erwarten, die Menge der Pflanzen und Kräuter.
Doch nicht nur die Welt hast du erschaffen, sondern in ihr auch den Weltbürger, den Menschen, und ihn zum Schmucke der geschmückten Welt gemacht. Du hast nämlich in deiner Weisheit gesagt: Wir wollen den Menschen machen nach unserm Bilde und nach unserer Ähnlichkeit; herrschen sollen sie über die Fische des Meeres und die Vögel des Himmels.9 Darum hast du ihn gemacht aus einer unsterblichen Seele und aus einem auflösbaren Leibe, jene aus dem Nichts, diesen aus den vier Elementen; hast seiner Seele gegeben vernünftiges Urtheil, die Unterscheidung von Gut und Bös, die Beobachtung von Gerecht und Ungerecht, seinem Leibe aber die fünf Sinne und freie Bewegung.
Du, allmächtiger Gott, hast durch Christus das Paradies in Eden10 gegen Morgen angepflanzt, es geschmückt mit allerlei Eßbarem und in dasselbe ihn wie in ein prächtig ausgestaltetes Haus eingeführt. Bei seiner Schöpfung hast du ihm das Gesetz eingeboren, damit er innerlich und durch sich die Keime der Gotteserkenntniß besitze. Ihn einführend in das wonnevolle Paradies, gabst du ihm die Erlaubniß, von Allem zu essen; den Genuß des einen Einzigen untersagtest du in der Hoffnung auf Besseres, damit er, das Gebot beobachtend, zum Lohn dafür mit der Unsterblichkeit geziert werde. Er verachtete es.11 Durch den Trug der S. 279 Schlange und den Rath des Weibes aß er die verbotene Frucht. Gerecht hast du ihn aus dem Paradiese verstoßen, gütig hast du ihn nicht bis zum gänzlichen Untergange verachtet, denn dein Geschöpf war er; aber der du ihn über die Kreatur gestellt, ließest ihn nun in seinem Schweiße und in Mühe die Nahrung erwerben, indem du Alles, das Pflanzen, das Wachsthum und die Reife gabst. Mit der Zeit aber, nachdem du ihn kurze Zeit im (Todes-) Schlafe gelassen, hast du ihn mit einem Schwur zur Wiedergeburt gerufen,12 den Schuldbrief des Todes lösend, hast ihm Leben aus der Auferstehung versprochen. Und nicht nur Dieses, sondern auch von der unzählbar von ihm abstammenden Nachkommenschaft hast du die verherrlicht, die dir treu blieben, die gestraft, welche von dir abfielen. Angenommen hast du Abels Opfer13 als das des Unschuldigen, verworfen das des Brudermörders Kain, als das des Verfluchten, Seth14 und Enos hast du aufgenommen, Henoch weggenommen. Denn du bist der Schöpfer der Menschen, Urheber des Lebens, Helfer der Dürftigkeit, Gesetzgeber, belohnend die, so die Gesetze beobachten, strafend, die sie übertreten! Du hast die große Fluth über die Welt gebracht15wegen der Menge der Gottlosen, aus ihr aber den gerechten Noe mit acht Seelen in der Arche gerettet, das Ende der vergangenen, den Anfang der kommenden Geschlechter. Das furchtbare Feuer wider die sodomitische Pentapolis16 hast du entflammt, die fruchtbare Erde in Salzsee verwandelt wegen der Bosheit ihrer Bewohner, den heiligen Lot aber dem Brande entrissen. Du bist es, welche Abraham17 von der vorelterlichen Gottlosigkeit befreit, ihn zum Erben der Welt gemacht und ihm deinen Chrlstus gezeigt hast; der Melchisedek zum Hohenpriester des Kultus bestimmt, den vielduldenden Diener Job als Sieger über die vom An- S. 280 fang böse Schlange erklärt hat, der Isaak zum Sohne der Verheissung, Jakob zum Vater18) von zwölf Söhnen und seine Nachkommen zu einem großen Volke gemacht und ihn mit fünfundsiebzig Seelen nach Ägypten geführt hat. Du Herr hast Joseph nicht vergessen, sondern ihn zum Lohne für die um deinetwillen bewahrte Keuschheit über die Ägypter gesetzt. Du Herr hast die von den Ägyptern unterdrückten Juden,19 wie du es ihren Vätern versprochen, nicht vergessen, sondern die Ägypter bestraft und sie befreit. Da die Menschen das Naturgesetz verdorben hatten und die Geschöpfe das eine Mal als zufällig gering achteten, das andere Mal höher als recht schätzten und dir, dem Gott des All, gleichstellten, ließest du sie nicht in der Irre, sondern deinen hl. Diener Moses erweckend, hast du ihnen durch ihn das geschriebene Gesetz20 zur Unterstützung des natürlichen gegeben, die Kreatur als dein Werk erwiesen und den polytheistischen Irrwahn verbannt. Aaron und seine Nachkommenschaft hast du durch die priesterliche Würde verherrlicht, die sündhaften Juden gestraft, die Reuigen aufgenommen, die Ägypter mit den zehn Plagen gezüchtigt, die Israeliten durch das getheilte Meer geführt, die verfolgenden Ägypter unter den Wogen begraben, durch Holz das bittere Wasser versüßt, aus dem harten Steine eine Quelle hervorgerufen, vom Himmel Manna geregnet, als Speise aus der Luft die Wachteln, die Feuersäule bei Nacht zur Erleuchtung, die Wolkensäule bei Tag zum Schatten in der Hitze (gegeben). Josua, den Heerführer, hast du erweckt, durch ihn sieben Völker der Kanaaniter ausgerottet,21 den Jordan getheilt,22 die Flüsse Ethans ausgetrocknet, die Mauern ohne Maschinen23 und menschliche Hände niedergeworfen. Für all' Das sei dir, allmächtiger Gott, Lob! S. 281
(Trisagion.) Dich beten an unzählige Schaaren der Engel, Erzengel, Thronen, Herrschaften, Fürstenthümer, Mächte, Gewalten, Heere, Äonen, die Cherubim und sechsgeflügelten Seraphim.24 Mit zweien die Füße verhüllend, mit zweien aber das Haupt, fliegen sie mit zweien und rufen zumal mit tausendmal tausend Erzengeln25 und myriadenmal Myriaden Engeln unablässig und ohne Unterbrechung der Stimme (und das ganze Volk spreche zugleich) :26 Heilig, heilig, heilig, Herr Sabaot, voll ist der Himmel und die Erde deines Ruhmes, gelobt in Ewigkeit! Amen.27
Hierauf spreche der Bischof: Denn wahrhaft heilig bist du und allheilig der Höchste und Allerhöchste28 in Ewigkeit. Heilig ist auch dein eingeborner Sohn, unser Herr und Gott Jesus Christus, der in Allem dir, seinem Gott und Vater, dienend, sowohl bei der mannigfaltigen Schöpfung als entsprechenden Vorsehung, das untersinkende menschliche Geschlecht nicht verachtete, sondern nach dem Naturgesetz, nach dem geschriebenen Gesetze, nach den prophetischen Überführungen, nach der Aufsicht der Engel, da sie mit dem positiven auch das natürliche Gesetz zerrüttet, das Andenken an die Fluth, an Feuer und Schwefel, die ägyptischen Plagen, die palästinischen Schlachten, da sofort Alle ausgerottet werden sollten, aus dem Gedächtnisse verloren: hat er, der Schöpfer der Menschen nach deinem Rathschlusse, selbst es erwählt, Mensch zu werden, der Gesetzgeber unter den Gesetzen, Hoherpriester (und) Opfer, Hirte (und) Lamm. Er hat dich, seinen Gott und Vater, versöhnt und der Welt gnädig gemacht. Alle von dem auf ihnen liegenden Zorne befreit. Geboren aus der Jungfrau, Fleisch geworden, der Gott Logos, der geliebte Sohn,29 der Erstgeborne der ganzen Schöpfung, nach den von ihm und über ihn ergangenen Prophezeihungen aus dem Samen Davids und S. 282 Abrahams, aus dem Stamme Juda. Geworden in Schooße der Jungfrau ist der Bildner alles Gewordenen, Fleisch geworden ist der Fleischlose, der zeitlos Gezeugte in der Zeit geworden. Heilig ist er gewandelt, nach dem Gesetze hat er gelehrt, alle Krankheit und Schwäche von den Menschen genommen, Zeichen und Wunder unter dem Volke verrichtet; Speise, Trank und Schlaf hat er genossen, der alle Nahrungsbedürftigen nährt, jedes lebende Wesen30 mit Segen erfüllt. Er hat deinen Namen31 den ihn nicht kennenden geoffenbart, die Unwissenheit verscheucht, die Frömmigkeit erneuert, deinen Willen vollbracht, das Werk, das du ihm aufgetragen, vollendet.
Nachdem er all' Dieses getreulich vollzogen, wurde er von den Händen der Sünder ergriffen, der fälschlich sich so nennenden Priester und Hohenpriester und des gottlosen Volkes, durch den Verrath Dessen, der an Bosheit krankte. Vieles von ihnen leidend, aller Schmach bloßgestellt, wurde er durch deine Zulassung dem Statthalter Pilatus überliefert, wurde Er, der Richter, gerichtet, der Erlöser verurtheilt, der Leidenslose gekreuzigt, der von Natur Unsterbliche getödtet, der Lebensspender begraben, um Die von Leiden zu befreien und dem Tod zu entreissen, um deren willen er gekommen war, um zu brechen die Bande des Teufels, um die Menschen von seinem Truge zu befreien. Am dritten Tage von den Todten auferstanden, wandelte er vierzig Tage mit den Jüngern, wurde aufgenommen in die Himmel und sitzet zur Rechten seines Gottes und Vaters.
(Konsekration.) Eingedenk nun dessen, was er für uns erduldet, sagen wir dir Dank, allmächtiger Gott, nicht wie wir sollten, sondern wie wir können, und erfüllen so seine Anordnung. In der Nacht nämlich,32 in welcher er überliefert wurde, nachdem er Brod in seine heiligen und schuldlosen Hände genommen, zu dir seinem Gott und Vater auf- S. 283 geschaut und es gebrochen hatte, gab er es seinen Schülern, sprechend: Dieses ist das Geheimniß des neuen Bundes, nehmet von ihm, esset, das ist mein Leib, der für Viele gebrochen wird zur Vergebung der Sünden. Auf gleiche Weise, nachdem er den Kelch mit Wein und Wasser gemischt und geheiligt hatte, gab er ihnen denselben, sprechend: Trinket aus ihm Alle, dieses ist mein Blut, das für Viele vergossen wird zur Vergebung der Sünden. Thuet Dieses zu meinem Andenken! Denn so oft ihr esset dieses Brod und trinket diesen Kelch, verkündet ihr meinen Tod, bis ich komme.
(Anamnese und Opfer.) Eingedenk nun seines Leidens und Todes und der Auferstehung von den Todten und der Rückkehr in den Himmel und seiner künftigen zweiten Ankunft, in welcher er kommen wird mit Herrlichkeit33 und Macht, zu richten die Lebenden und Todten, und vergelten wird einem Jeden nach seinen Werken: bringen wir dir, dem König und Herrn, nach seiner Anordnung dieses Brod und diesen Kelch dar, durch ihn dir Dank sagend, der du uns gewürdigt hast, vor dir zu stehen und dir als Priester zu dienen, und bitten dich, daß du wohlgefällig herabschauest auf diese vor dir liegenden Gaben, du Gott, der du Nichts bedarfst, und sie wohlgefälligst aufnehmest zur Ehre deines Christus. („Unde et memores“ im römischen Meßbuch.)
(Epiklese.)34 Daß du herabsendest deinen hl. Geist über dieses Opfer, den Zeugen der Leiden des Herrn Jesu, damit derselbe erscheinen mache dieses Brod als den Leib deines Christus und diesen Kelch als das Blut deines Christus, auf daß die dasselbe Genießenden gestärkt werden zur Frömmigkeit, Verzeihung der Sünden erlangen, vom Teufel und seinem Irrthum befreit, mit dem hl. Geiste erfüllt, deines Christus würdig werden und das ewige Leben erlangen, da du ihnen versöhnt bist, allmächtiger Gott! S. 284
(Fürbitte.) Noch bitten wir dich, Herr, für deine hl. Kirche, die von den einen Grenzen der Erde bis zu den andern reicht, welche du erworben hast durch das kostbare Blut deines Christus, damit du sie unerschüttert und von Wogen nicht bestürmt behütest bis zur Vollendung in der Ewigkeit und für den ganzen Episkopat, der das Wort der Wahrheit recht verwaltet. Auch bitte ich für mich, der in seiner Nichtigkeit dir opfert, und für das ganze Presbyterium, für die Diakonen und den ganzen Klerus, damit du allen Weisheit schenkest und sie mit dem hl. Geiste erfüllest.
Wir bitten dich, Herr, für den König,35 die Obrigkeit und für das ganze Heer, damit unsere Angelegenheiten friedlich verlaufen und wir die ganze Zeit unseres Lebens in Frieden und Eintracht zubringend dich durch Jesum Christum,36 unsere Hoffnung, verherrlichen.
Auch opfern wir dir für alle Heiligen, die von Ewigkeit dir Wohlgefallen haben, für die Patriarchen, Propheten, Apostel, Märtyrer, Bekenner, Bischöfe, Presbyter, Diakonen, Subdiakonen, Lektoren, Sänger, Jungfrauen, Wittwen, Laien und Alle, deren Namen du kennst.
Noch opfern wir dir für dieses Volk, damit du es zum Lobe deines Christus37 zu einem königlichen Priesterthum, zu einem hl. Volke machest: für die, welche in Jungfräulichkeit und Keuschheit leben, für die Wittwen der Kirche, für die in ehrbaren Ehen und Kindererzeugung Lebenden, für die Unmündigen deines Volkes, damit du Keinen von uns zu verwerfen hast.
Noch bitten wir dich für diese Stadt und ihre Einwohner, für die in Krankheit, für die in bitterer Knechtschaft, für die in Verbannung (Schmachtenden), für die Geächteten, für die zu Wasser und zu Land Reisenden, damit du Allen werdest ein Helfer, Beschützer und Beschirmer. S. 285
Noch bitten wir dich für die, welche uns hassen und verfolgen um deines Namens willen, für die, welche ausserhalb sind und irren, damit du sie zum Guten wendest und ihre Wuth besänftigest.
Noch bitten wir dich für die Katechumenen der Kirche, die vom Widersacher Bestürmten und unsere büßenden Brüder, damit du die Einen im Glauben vollendest, die Andern von der Gewalt des Bösen reinigest, die Buße der Dritten aufnehmest und sowohl ihnen als auch uns unsere Sünden verzeihest.
Wir opfern dir auch für die rechte Temperatur der Luft und den reichlichen Ertrag der Früchte. Damit wir ununterbrochen von dir Güter empfangen, loben wir dich ohne Ende, der du jedem Thiere Nahrung gibst.38
Auch bitten wir dich für die, welche wegen einer triftigen Ursache abwesend sind, damit du uns alle in der Gottesfurcht bewahrest und in dem Reiche deines Christus, des Gottes der ganzen sichtbaren und geistigen Natur, unseres Königs, sammelst, unveränderlich, schuldlos, untadelhaft; dir sei aller Ruhm, Verehrung und Danksagung, Ehre und Anbetung dem Vater, Sohne und dem hl. Geiste, jetzt und immer und in die fortwährende und unendliche Ewigkeit der Ewigkeiten! Und das ganze Volk sage: Amen. Der Bischof spreche: Der Friede Gottes sei mit euch Allen! Das ganze Volk antworte: Und mit deinem Geiste!
Der Diakon rufe wiederholt:
-
II. Kor. 13, 13. ↩
-
Eph. 3, 15. ↩
-
Kol. 1, 15. ↩
-
Is. 9, 6. ↩
-
Gen. 1, 4. ↩
-
Ps. 103, 2. ↩
-
Job 38; Jer. 5. ↩
-
Job 28, 25. ↩
-
Gen. 1, 26. ↩
-
Gen. 2 ↩
-
Gen. 3. ↩
-
Hebr. 6. ↩
-
Gen. 4. ↩
-
Ekkl. 49, 19; Gen. 4 und 5. ↩
-
Gen. 6 und 7; I. Petr. 3, 20. ↩
-
Gen. 19; Weish. 10, 6; Ps. 106, 34. ↩
-
Gen. 12. ↩
-
Gen. 46, 26. ↩
-
Exod. 1. ↩
-
Is. 8, 20. ↩
-
Jos. 13. ↩
-
Ps. 73, 15. ↩
-
Jos. 6. ↩
-
Is. 6, 2. ↩
-
Dan. 7, 10. ↩
-
Is. 6, 3. ↩
-
Röm. 1, 25. ↩
-
Dan. 3. ↩
-
Koloss. 1, 15. ↩
-
Ps. 144, 16. ↩
-
Joh. 17, 6. 4. ↩
-
l. Kor. 11; Matth. 26; Mark. 14; Luk. 22. ↩
-
Mark. 13, 26; II. Tim, 4, 1. ↩
-
Vergleiche des Näheren Hoppe, die Epiklese der orientalischen Liturgien; 1864. ↩
-
I. Tim. 2, 2. ↩
-
I. Tim. 1, 1. ↩
-
I. Petr. 2, 9. ↩
-
Ps. 135, 25. ↩
Übersetzung
ausblenden
Constitutions of the Holy Apostles
XII. The Constitution of James the Brother of John, the Son of Zebedee.
And I James,1 the brother of John, the son of Zebedee, say, that the deacon shall immediately say, Let none of the catechumens, let none of the hearers, let none of the unbelievers, let none of the heterodox, stay here. You who have prayed the foregoing prayer, depart.2 Let the mothers receive their children; let no one have anything against any one; let no one come in hypocrisy; let us stand upright before the Lord with fear and trembling, to offer. When this is done, let the deacons bring the gifts to the bishop at the altar; and let the presbyters stand on his right hand, and on his left, as disciples stand before their Master. But let two of the deacons, on each side of the altar, hold a fan, made up of thin membranes, or of the feathers of the peacock, or of fine cloth, and let them silently drive away the small animals that fly about, that they may not come near to the cups. Let the high priest, therefore, together with the priests, pray3 by himself; and let him put on his shining garment, and stand at the altar, and make the sign of the cross upon his forehead with his hand,4 and say: The grace of Almighty God, and the love of our Lord Jesus Christ, and the fellowship of the Holy Ghost, be with you all. And let all with one voice say: And with thy spirit. The high priest: Lift up your mind. All the people: We lift it up unto the Lord. The high priest: Let us give thanks to the Lord. All the people: It is meet and right so to do. Then let the high priest say: It is very meet and right before all things to sing an hymn to Thee, who art the true God, who art before all beings, "from whom the whole family in heaven and earth is named;"5 who only art unbegotten, and without beginning, and without a ruler, and without a master; who standest in need of nothing; who art the bestower of everything that is good; who art beyond all cause and generation; who art alway and immutably the same; from whom all things came into being, as from their proper original. For Thou art eternal knowledge, everlasting sight, unbegotten hearing, untaught wisdom, the first by nature, and the measure of being, and beyond all number; who didst bring all things out of nothing into being by Thy only begotten Son, but didst beget Him before all ages by Thy will, Thy power, and Thy goodness, without any instrument, the only begotten Son, God the Word, the living Wisdom, "the First-born of every creature, the angel of Thy Great Counsel,"6 and Thy High Priest, but the King and Lord of every intellectual and sensible nature, who was before all things, by whom were all things. For Thou, O eternal God, didst make all things by Him, and through Him it is that Thou vouchsafest Thy suitable providence over the whole world; for by the very same that Thou bestowedst being, didst Thou also bestow well-being: the God and Father of Thy only begotten Son, who by Him didst make before all things the cherubim and the seraphim, the aeons and hosts, the powers and authorities, the principalities and thrones, the archangels and angels; and after all these, didst by Him make this visible world, and all things that are therein. For Thou art He who didst frame the heaven as an arch, and "stretch it out like the covering of a tent,"7 and didst found the earth upon nothing by Thy mere will; who didst fix the firmament, and prepare the night and the day; who didst bring the light out of Thy treasures, and on its departure didst bring on darkness, for the rest of the living creatures that move up and down in the world; who didst appoint the sun in heaven to rule over the day, and the moon to rule over the night, and didst inscribe in heaven the choir of stars to praise Thy glorious majesty; who didst make the water for drink and for cleansing, the air in which we live for respiration and the affording of sounds, by the means of the tongue, which strikes the air, and the hearings which co-operates therewith, so as to perceive speech when it is received by it, and falls upon it; who madest fire for our consolation in darkness, for the supply of our want, and that we might be warmed and enlightened by it; who didst separate the great sea from the land, and didst render the former navigable and the latter fit for walking, and didst replenish the former with small and great living creatures, and filledst the latter with the same, both tame and wild; didst furnish it with various plants, and crown it with herbs, and beautify it with flowers, and enrich it with seeds; who didst ordain the great deep, and on every side madest a mighty cavity for it, which contains seas of salt waters heaped together,8 yet didst Thou every way bound them with barriers of the smallest sand;9 who sometimes dost raise it to the height of mountains by the winds, and sometimes dost smooth it into a plain; sometimes dost enrage it with a tempest, and sometimes dost still it with a calm, that it may be easy to seafaring men in their voyages; who didst encompass this world, which was made by Thee through Christ, with rivers, and water it with currents, and moisten it with springs that never fail, and didst bind it round with mountains for the immoveable and secure consistence of the earth: for Thou hast replenished Thy world, and adorned it with sweet-smelling and with healing herbs, with many and various living creatures, strong and weak, for food and for labour, tame and wild; with the noises of creeping things, the sounds of various sorts of flying creatures; with the circuits of the years, the numbers of months and days, the order of the seasons, the courses of the rainy clouds, for the production of the fruits and the support of living creatures. Thou hast also appointed the station of the winds, which blow when commanded by Thee, and the multitude of the plants and herbs. And Thou hast not only created the world itself, but hast also made man for a citizen of the world, exhibiting him as the ornament of the world; for Thou didst say to Thy Wisdom: "Let us make man according to our image, and according to our likeness; and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowls of the heaven."10 Wherefore also Thou hast made him of an immortal soul and of a body liable to dissolution--the former out of nothing, the latter out of the four elements--and hast given him as to his soul rational knowledge, the discerning of piety and impiety, and the observation of right and wrong; and as to his body, Thou hast granted him five senses and progressive motion: for Thou, O God Almighty, didst by Thy Christ plant a paradise in Eden,11 in the east, adorned with all plants fit for food, and didst introduce him into it, as into a rich banquet. And when Thou madest him, Thou gavest him a law implanted within him, that so he might have at home and within himself the seeds of divine knowledge; and when Thou hadst brought him into the paradise of pleasure, Thou allowedst him the privilege of enjoying all things, only forbidding the tasting of one tree, in hopes of greater blessings; that in case he would keep that command, he might receive the reward of it, which was immortality. But when he neglected that command, and tasted of the forbidden fruit, by the seduction of the serpent and the counsel of his wife, Thou didst justly cast him out of paradise.
Yet of Thy goodness Thou didst not overlook him, nor suffer him to perish utterly, for he was Thy creature; but Thou didst subject the whole creation to him, and didst grant him liberty to procure himself food by his own sweat and labours, whilst Thou didst cause all the fruits of the earth to spring up, to grow, and to ripen. But when Thou hadst laid him asleep for a while, Thou didst with an oath call him to a restoration again, didst loose the bond of death, and promise him life after the resurrection. And not this only; but when Thou hadst increased his posterity to an innumerable multitude, those that continued with Thee Thou didst glorify, and those who did apostatize from Thee Thou didst punish. And while Thou didst accept of the sacrifice of Abel12 as of an holy person, Thou didst reject the gift of Cain, the murderer of his brother, as of an abhorred wretch. And besides these, Thou didst accept of Seth and Enos,13 and didst translate Enoch:14 for Thou art the Creator of men, and the giver of life, and the supplier of want, and the giver of laws, and the rewarder of those that observe them, and the avenger of those that transgress them; who didst bring the great flood upon the world by reason of the multitude of the ungodly,15 and didst deliver righteous Noah from that flood by an ark,16 with eight souls, the end of the foregoing generations, and the beginning of those that were to come; who didst kindle a fearful fire against the five cities of Sodom, and "didst turn a fruitful land into a salt lake for the wickedness of them that dwelt therein,"17 but didst snatch holy Lot out of the conflagration. Thou art He who didst deliver Abraham from the impiety of his fore-fathers, and didst appoint him to be the heir of the world, and didst discover to him Thy Christ; who didst aforehand ordain Melchisedec an high priest for Thy worship;18 who didst render Thy patient servant Job the conqueror of that serpent who is the patron of wickedness; who madest Isaac the son of the promise, and Jacob the father of twelve sons, and didst increase his posterity to a multitude, and bring him into Egypt with seventy-five souls.19 Thou, O Lord, didst not overlook Joseph, but grantedst him, as a reward of his chastity for Thy sake, the government over the Egyptians. Thou, O Lord, didst not overlook the Hebrews when they were afflicted by the Egyptians, on account of the promises made unto their fathers; but Thou didst deliver them and punish the Egyptians.20 And when men had corrupted the law of nature, and had sometimes esteemed the creation the effect of chance, and sometimes honoured it more than they ought, and equalled it to the God of the universe, Thou didst not, however, suffer them to go astray, but didst raise up Thy holy servant Moses, and by him didst give the written law for the assistance of the law of nature,21 and didst show that the creation was Thy work, and didst banish away the error of polytheism. Thou didst adorn Aaron and his posterity with the priesthood, and didst punish the Hebrews when they sinned, and receive them again when they returned to Thee. Thou didst punish the Egyptians with a judgment of ten plagues, and didst divide the sea, and bring the Israelites through it, and drown and destroy the Egyptians who pursued after them. Thou didst sweeten the bitter water with wood; Thou didst bring water out of the rock of stone; Thou didst rain manna from heaven, and quails, as meat out of the air; Thou didst afford them a pillar of fire by night to give them light, and a pillar of a cloud by day to overshadow them from the heat; Thou didst declare Joshua to be the general of the army, and didst overthrow the seven nations of Canaan by him;22 Thou didst divide Jordan, and dry up the rivers of Etham;23 Thou didst overthrow walls without instruments or the hand of man.24 For all these things, glory be to Thee, O Lord Almighty. Thee do the innumerable hosts of angels, archangels, thrones, dominions, principalities, authorities, and powers, Thine everlasting armies, adore. The cherubim and the six-winged seraphim, with twain covering their feet, with twain their heads, and with twain flying,25 say, together with thousand thousands of archangels, and ten thousand times ten thousand of angels,26 incessantly, and with constant and loud voices, and let all the people say it with them: "Holy, holy, holy, Lord of hosts, heaven and earth are full of His glory: be Thou blessed for ever. Amen."27 And afterwards let the high priest say: For Thou art truly holy, and most holy, the highest and most highly exalted for ever. Holy also is Thy only begotten Son our Lord and God, Jesus Christ, who in all things ministered to His God and Father, both in Thy various creation and Thy suitable providence, and has not overlooked lost mankind. But after the law of nature, after the exhortations in the positive law, after the prophetical reproofs and the government of the angels, when men had perverted both the positive law and that of nature, and had cast out of their mind the memory of the flood, the burning of Sodom, the plagues of the Egyptians, and the slaughters of the inhabitant of Palestine, and being just ready to perish universally after an unparalleled manner, He was pleased by Thy good will to become man, who was man's Creator; to be under the laws, who was the Legislator; to be a sacrifice, who was an High Priest; to be a sheep, who was the Shepherd. And He appeased Thee, His God and Father, and reconciled Thee to the world, and freed all men from the wrath to come, and was made of a virgin, and was in flesh, being God the Word, the beloved Son, the first-born of the whole creation, and was, according to the prophecies which were foretold concerning Him by Himself, of the seed of David and Abraham, of the tribe of Judah. And He was made in the womb of a virgin, who formed all mankind that are born into the world; He took flesh, who was without flesh; He who was begotten before time, was born in time; He lived holily, and taught according to the law; He drove away every sickness and every disease from men, and wrought signs and wonders among the people; and He was partaker of meat, and drink, and sleep, who nourishes all that stand in need of food, and "fills every living creature with His goodness;"28 "He manifested His name to those that knew it not;"29 He drave away ignorance; He revived piety, and fulfilled Thy will; He finished the work which Thou gavest Him to do; and when He had set all these things right, He was seized by the hands of the ungodly, of the high priests and priests, falsely so called, and of the disobedient people, by the betraying of him who was possessed of wickedness as with a confirmed disease; He suffered many things from them, and endured all sorts of ignominy by Thy permission; He was delivered to Pilate the governor, and He that was the Judge was judged, and He that was the Saviour was condemned; He that was impassible was nailed to the cross, and He who was by nature immortal died, and He that is the giver of life was buried, that He might loose those for whose sake He came from suffering and death, and might break the bonds of the devil, and deliver mankind from his deceit. He arose from the dead the third day; and when He had continued with His disciples forty days, He was taken up into the heavens, and is sat down on the right hand of Thee, who art His God and Father.
Being mindful, therefore, of those things that He endured for our sakes, we give Thee thanks, O God Almighty, not in such a manner as we ought, but as we are able, and fulfil His constitution: "For in the same night that He was betrayed, He took bread"30 in His holy and undefiled hands, and, looking up to Thee His God and Father, "He brake it, and gave it to His disciples, saying, This is the mystery of the new covenant: take of it, and eat. This is my body, which is broken for many, for the remission of sins."31 In like manner also "He took the cup," and mixed it of wine and water, and sanctified it, and delivered it to them, saying: "Drink ye all of this; for this is my blood which is shed for many, for the remission of sins: do this in remembrance of me. For as often as ye eat this bread and drink this cup, ye do show forth my death until I come." Being mindful, therefore, of His passion, and death, and resurrection from the dead, and return into the heavens, and His future second appearing, wherein He is to come with glory and power to judge the quick and the dead, and to recompense to every one according to his works, we offer to Thee, our King and our God, according to His constitution, this bread and this cup, giving Thee thanks, through Him, that Thou hast thought us worthy to stand before Thee, and to sacrifice to Thee; and we beseech Thee that Thou wilt mercifully look down upon these gifts which are here set before Thee, O Thou God, who standest in need of none of our offerings. And do Thou accept them, to the honour of Thy Christ, and send down upon this sacrifice Thine Holy Spirit, the Witness of the Lord Jesus' sufferings, that He may show this bread to be the body of Thy Christ, and the cup to be the blood of Thy Christ, that those who are partakers thereof may be strengthened for piety, may obtain the remission of their sins, may be delivered from the devil and his deceit, may be filled with the Holy Ghost, may be made worthy of Thy Christ, and may obtain eternal life upon Thy reconciliation to them, O Lord Almighty. We further pray unto Thee, O Lord, for thy holy Church spread from one end of the world to another, which Thou hast purchased with the precious blood of Thy Christ, that Thou wilt preserve it unshaken and free from disturbance until the end of the world; for every episcopate who rightly divides the word of truth. We further pray to Thee for me, who am nothing, who offer to Thee, for the whole presbytery, for the deacons and all the clergy, that Thou wilt make them wise, and replenish them with the Holy Spirit. We further pray to Thee, O Lord, "for the king and all in authority,"32 for the whole army, that they may be peaceable towards us, that so, leading the whole time of our life in quietness and unanimity, we may glorify Thee through Jesus Christ, who is our hope. We further offer to Thee also for all those holy persons who have pleased Thee from the beginning of the world--patriarch, prophets, righteous men, apostles, martyrs, confessors, bishops, presbyters, deacons, sub-deacons, readers, singers, virgins, widows, and lay persons, with all whose names Thou knowest. We further offer to Thee for this people, that Thou wilt render them, to the praise of Thy Christ, "a royal priesthood and an holy nation;"33 for those that are in virginity and purity; for the widows of the Church; for those in honourable marriage and child-bearing; for the infants of Thy people, that Thou wilt not permit any of us to "become castaways." We further beseech Thee also for this city and its inhabitants; for those that are sick; for those in bitter servitude; for those in banishments; for those in prison; for those that travel by water or by land; that Thou, the helper and assister of all men, wilt be their supporter. We further also beseech Thee for those that hate us and persecute us for Thy name's sake; for those that are without, and wander out of the way; that Thou wilt convert them to goodness, and pacify their anger. We further also beseech Thee for the catechumens of the Church, and for those that are vexed by the adversary, and for our brethren the penitents, that Thou wilt perfect the first in the faith, that Thou wilt deliver the second from the energy of the evil one, and that Thou wilt accept the repentance of the last, and forgive both them and us our offences. We further offer to Thee also for the good temperature of the air, and the fertility of the fruits, that so, partaking perpetually of the good things derived from Thee, we may praise Thee without ceasing, "who gavest food to all flesh."34 We further beseech Thee also for those who are absent on a just cause, that Thou wilt keep us all in piety, and gather us together in the kingdom of Thy Christ, the God of all sensible and intelligent nature, our King that Thou wouldst keep us immoveable, unblameable, and unreprovable: for to Thee belongs all glory and worship, and thanksgiving, honour and adoration, the Father, with the Son, and to the Holy Ghost, both now and always, and for everlasting, and endless ages for ever. And let all the people say, Amen. And let the bishop say, "The peace of God be with you all." And let all the people say, "And with thy spirit." And let the deacon proclaim again:--
-
One V. ms. gives the following note: "James the son of Zebedee, brother of John, preached the Gospel in Judea, was slain with the sword by Herod the tetrarch, and lies in Caesarea." ↩
-
[N.B.--No non-communicating attendance permitted.] ↩
-
The Coptic adds, "over the oblation, that the Holy Spirit may descend upon it, making the bread the body of Christ, and the cup the blood of Christ; and prayers being ended." It then goes on with the words in italics in ch. xiii. ↩
-
The common text has, "before all the people," omitted by one V. ms. ↩
-
Eph. iii. 15. ↩
-
Col. i. 15; Isa. ix. 6, LXX. ↩
-
Gen. i.; 4 Esd. xvi. 60; Ps. civ. 2. ↩
-
Job xxxviii. ↩
-
Jer. v. 22. ↩
-
Gen. i. 26. ↩
-
Gen. ii. 8. ↩
-
Gen. iv. ↩
-
Ecclus. xlix. 16. ↩
-
Gen. iv. and v. ↩
-
Gen. vi. and vii. ↩
-
1 Pet. iii. 20. ↩
-
Gen. xix.; Wisd. x. 6; Ps. cvii. 34 ↩
-
Gen. xii., etc. ↩
-
Gen. xlvi. 27, LXX. ↩
-
Ex. 1, etc. ↩
-
See Isa. viii. 20, LXX. ↩
-
Josh. iii. 10, etc. ↩
-
Ps. lxxiv. 15 ↩
-
Josh. vi ↩
-
Isa. vi. 2 ↩
-
Dan. vii. 10 ↩
-
Isa. vi. 3; Rom. i. 25. ↩
-
Ps. cv. 16. ↩
-
John xvii. 6, 4. ↩
-
1 Cor. xi. 23. ↩
-
Matt. xxvi.; Mark xiv.; Luke xxii. ↩
-
1 Tim. ii. 2. ↩
-
1 Pet. ii. 9. ↩
-
Ps. cxxxvi. 25. ↩