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Constitutions of the Holy Apostles
X. That a Bishop Who by Wrong Judgment Spares an Offender is Himself Guilty.
But he who does not consider these things, will, contrary to justice, spare him who deserves punishment; as Saul spared Agag,1 and Eli2 his sons, "who knew not the Lord." Such a one profanes his own dignity, and that Church of God which is in his parish. Such a one is esteemed unjust before God and holy men, as affording occasion of scandal to many of the newly baptized, and to the catechumens; as also to the youth of both sexes, to whom a woe belongs, add "a mill-stone about his neck,"3 and drowning, on account of his guilt. For, observing what a person their governor is, through his wickedness and neglect of justice they will grow sceptical, and, indulging the same disease, will be compelled to perish with him; as was the case of the people joining with Jeroboam,4 and those which were in the conspiracy with Corah.5 But if the offender sees that the bishop and deacons are innocent and unblameable, and the flock pure, he will either not venture to despise their authority, and to enter into the Church of God at all, as one smitten by his own conscience: or if he values nothing, and ventures to enter in, either he will be convicted immediately, as Uzza6 at the ark, when he touched it to support it; and as Achan,7 when he stole the accursed thing; and as Gehazi,8 when he coveted the money of Naaman, and so will be immediately punished: or else he will be admonished by the pastor, and drawn to repentance. For when he looks round the whole Church one by one, and can spy no blemish, neither in the bishop nor in the people who are under his care, he will be put to confusion, and pricked at the heart, and in a peaceable manner will go his way with shame and many tears, and the flock will remain pure. He will apply himself to God with tears, and will repent of his sins, and have hope. Nay, the whole flock, at the sight of his tears, will be instructed, because a sinner avoids destruction by repentance.
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Apostolische Konstitutionen und Kanones
10. Der Bischof, welcher ohne hinreichenden Grund des Sünders schont, ist nicht schuldlos.
Wer über alles Dieß hinweggeht und dem Schuldigen die Strafe vorschnell nachläßt, wie Saul dem Agag und Heli seinen S. 41 Söhnen, die auf den Herrn nicht achteten,1 — Dieser entweiht sowohl seine eigene Würde als auch die Kirche Gottes in seinem Bezirke. Dieses Verfahren ist also ungerecht vor Gott und den frommen Menschen, weil es vielen Neophyten und Katechumenen, ebenso auch der Jugend beiderlei Geschlechts zum Ärgernisse dient. Einen solchen Bischof erwartet das Weh und der Mühlstein am Halse und die Tiefe des Meeres,2 denn all' Das hat er verschuldet. Denn die, welche ihren kirchlichen Obern im Urtheil so nachlässig und ungerecht sehen, werden mit sich selbst in Kampf kommen, in dieselbe Sünde fallen und nothwendiger Weise mit ihm zu Grunde gehen, gleichwie mit Jeroboam sein Volk3 und mit Kore seine Genossen4 umkamen. Wenn aber der Sünder am Bischof und an den Diakonen keinen Makel der Sünde wahrnimmt und die ganze Heerde tadellos leben sieht, so werden seine Gewissensbisse ihn nicht keck die Kirche betreten lassen; wenn er aber der Stimme des Gewissens kein Gehör schenkt und die Kirche betritt, wird er allsogleich überführt und gestraft werden, sowie Oza, als er seine Hand nach der Lade ausstreckte, um sie zu halten,5 oder wie Achan wegen des Diebstahls6 oder wie Giezi wegen der Geschenke Naamans.7 Ein solcher Sünder wird vom Hirten ermahnt und zur Buße angeleitet werden, und wenn er trotz eifrigen Suchens weder am Bischof, noch an dem ihm untergebenen Volke eine Makel findet, wird er beschämt und zerknirschten Herzens Thränen vergießend und innern Frieden verspürend von dannen gehen. Die Heerde wird unversehrt bleiben, er aber wird im Angesichte Gottes weinen, für seine Sünden Buße thun und auf Gott seine Hoffnung setzen. Die ganze Heerde, wenn sie seine Thränen sieht, wird die Einsicht gewinnen, S. 42 daß der Sünder durch Buße vom Verderben gerettet wird.