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Werke Hippolytus von Rom (170-235) Refutatio omnium haeresium

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The Refutation of All Heresies

Chapter VIII.--Monoïmus Explains His Opinions in a Letter to Theophrastus; Where to Find God; His System Derived from Pythagoras.

Monoïmus himself, accordingly, in his letter to Theophrastus, expressly makes the following statement: "Omitting to seek after God, and creation, and things similar to these, seek for Him from (out of) thyself, and learn who it is that absolutely appropriates (unto Himself) all things in thee, and says, My God (is) my mind, my understanding, my soul, my body.' And learn from whence are sorrow, and joy, and love, and hatred, and involuntary wakefulness, and involuntary drowsiness, and involuntary anger, and involuntary affection; and if," he says, "you accurately investigate these (points), you will discover (God) Himself, unity and plurality, in thyself, according to that tittle, and that He finds the outlet (for Deity) to be from thyself." Those (heretics), then, (have made) these (statements). But we are under no necessity of comparing such (doctrines) with what have previously been subjects of meditation on the part of the Greeks, inasmuch as the assertions advanced by these (heretics) evidently derive their origin from geometrical and arithmetical art. The disciples, however, of Pythagoras, expounded this (art) after a more excellent method, 1 as our readers may ascertain by consulting those passages (of our work) in which we have previously furnished expositions of the entire wisdom of the Greeks. But since the heresy of Monoïmus has been sufficiently refuted, let us see what are the fictitious doctrines which the rest also (of these heretics) devise, in their desire to set up for themselves an empty name.


  1. Literally, "nobly born." ↩

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

15.

Monoimos sagt daher im Brief an Theophrast ausdrücklich: „Ohne Gott und Schöpfung und derartiges zu suchen, suche ihn bei dir selbst“1 und trachte zu erkennen, wer denn in dir sich alles vollständig zueignet und spricht: Mein Gott, mein Geist, mein Verstand, meine Seele, mein Leib, und trachte zu erkennen, woher es komme, daß man ohne zu wollen betrübt sei, sich freue, liebe, hasse, wache, schlafe, sich erzürne, Wohlwollen hege, und, so sagt er, wenn du dies genau untersucht hast, wirst du ihn in dir selbst2 finden, einfach und vielfach, entsprechend jenem Punkte, der von sich selbst seinen Anfang nimmt3. Soweit jene. Wir brauchen das, was bei den Griechen schon früher ausgedacht worden ist, nicht zum Vergleich anzuführen, da des Monoimos Äußerungen offenbar aus der geometrischen und arithmetischen Wissenschaft herstammen; nur haben die Schüler des Pythagoras sie sachgemäßer behandelt, wie es unsere Leser an den Stellen ersehen können, wo wir die ganze Weisheit der Hellenen dargestellt haben4. Nachdem nun auch die Lehre des Monoimos genügend widerlegt ist, wollen wir sehen, was die übrigen zusammenbrauen, um einen hohlen Namen berühmt zu machen.


  1. Gö. ↩

  2. Gö. ↩

  3. Roeper. ↩

  4. Buch I, 2; IV, 51 (VI, 23). ↩

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

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