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Werke Hippolytus von Rom (170-235) Refutatio omnium haeresium

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The Refutation of All Heresies

Chapter IX.--Valentinus.

Valentinus, 1 however, and the adherents of this school, though they agree in asserting that the originating principle of the universe is the Father, still they are impelled into the adoption of a contrary opinion respecting Him. For some of them maintain that (the Father) is solitary and generative; whereas others hold the impossibility, (in His as in other cases,) of procreation without a female. They therefore add Sige as the spouse of this Father, and style the Father Himself Bythus. From this Father and His spouse some allege that there have been six projections,--viz., Nous and Aletheia, Logos and Zoe, Anthropos and Ecclesia,--and that this constitutes the procreative Ogdoad. And the Valentinians maintain that those are the first projections which have taken place within the limit, and have been again denominated "those within the Pleroma;" and the second are "those without the Pleroma;" and the third, "those without the Limit." Now the generation of these constitutes the Hysterema Acamoth. And he asserts that what has been generated from an Aeon, that exists in the Hysterema and has been projected (beyond the Limit), is the Creator. But Valentinus is not disposed to affirm what is thus generated to be primal Deity, but speaks in detractive terms both of Him and the things made by Him. And (he asserts) that Christ came down from within the Pleroma for the salvation of the spirit who had erred. This spirit, (according to the Valentinians,) resides in our inner man; and they say that this inner man obtains salvation on account of this indwelling spirit. Valentinus, however, (to uphold the doctrine,) determines that the flesh is not saved, and styles it "a leathern tunic," and the perishable portion of man. I have (already) declared these tenets in the way of an epitome, inasmuch as in their systems there exists enlarged matter for discussion, and a variety of opinions. In this manner, then, it seems proper also to the school of Valentinus to propound their opinions.


  1. This section differs considerably from what Hippolytus has already stated concerning Valentinus. ["Sige," vol. i. p. 62, note 5.] ↩

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

13.

Valentinus aber und seine Anhänger sagen, der Urgrund des Alls sei der Vater, gehen dann aber in ihren Meinungen auseinander. Die einen nämlich glauben, er sei allein und dabei fortpflanzungsfähig, die anderen, er sei ohne weibliches Wesen fortpflanzungsunfähig und geben ihm als Gattin Sige, während sie ihn selbst Bythos nennen. Von ihm und seiner Gattin sind nach einigen sechs Sprößlinge entstanden, Nus und Aletheia, Logos und Zoe, Mensch und Kirche; diese Achtzahl sei erzeugend; die innerhalb des Horos entstandenen Absonderungen wurden auch als innerhalb des Pleroma bezeichnet, die anderen als außerhalb des Pleroma, die S. 274 dritten als außerhalb des Horos; deren Zeugungsprodukt sei das Hysterema. Aus dem im Hysterema entstandenen Äon stamme ein Wesen, der Demiurg. Valentinus läßt ihn aber nicht den ersten Gott sein, er lästert ihn vielmehr und diejenigen, die von ihm geschaffen sind; Christus sei aber aus dem inneren Pleroma herabgestiegen zur Rettung des verirrten Pneuma, das in unserem inneren Menschen wohnt, der um dieser Innewohnung willen gerettet wird. Der Leib soll nicht gerettet werden, er nennt ihn den ledernen Leibrock und den dem Untergang geweihten Menschen. Dies habe ich zusammenfassend vorgebracht; ihr Lehrsystem ist nämlich sehr ausgedehnt und sie haben viel verschiedene Meinungen. So lehrt des Valentinus Schule.

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The Refutation of All Heresies
Widerlegung aller Häresien (BKV)

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