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Bibliothek der Kirchenväter
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Works Hippolytus of Rome (170-235)

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

16.

Was von den Heiden gesagt worden ist, genügt zur Erkenntnis des Alls denen, welche Ohren haben zu hören; denn der allein, welcher diese Frucht gekostet hat, ist nicht von der Kirke in ein Tier verwandelt worden, ja er hat auch die schon in Tiere Verwandelten mit Hilfe dieser Frucht in ihre eigene erste Gestalt zurückgebildet und zurückgeformt. Der treue, von jener Giftmischerin geliebte Mann wird durch jene milchige, göttliche Frucht gefunden. Ähnlich verhält es sich mit dem dritten Buche, dem Levitikus, welches Geruch oder Einatmung bedeutet. Das ganze Buch handelt von Opfern und Opfergaben. Wo immer aber Opfer ist, da entsteht Geruch von etwas Wohlduftendem durch die Brandopfer; für diesen Duft ist der Geruchsinn das Prüfungsmittel1. Numeri ist das vierte Buch; er nennt es Geschmack, weil dort das Wort wirksam ist2. Weil es S. 152 alles bespricht, wird es mit dem Wort Zahl (Numerus) benannt. Der Titel Deuteronomium hat Bezug auf das Betasten eines ausgebildeten Kindes. Wie nämlich der Tastsinn die Wahrnehmungen der anderen Sinne durch Befühlen wiederholt und bestätigt, etwas als hart oder heiß oder feucht erweisend, so ist das fünfte Buch des Gesetzes die Wiederholung der vor ihm geschriebenen vier Bücher. Alles nicht Erzeugte also existiert in uns als Potenz, nicht als Wirkung, wie die grammatische oder geometrische Kunst. Wenn es nun passende Belehrung und Unterricht erhält und das Bittere in Süßes verwandelt wird, d. h. „die Lanzen in Sicheln und die Schwerter in Pflugscharen“3, so wird das, was entsteht, nicht Spreu und Holz für das Feuer sein, sondern, wie ich sagte, die vollkommene, ausgeprägte Frucht, ganz gleich der unerzeugten und unendlichen Kraft. Wenn aber der Baum ohne Frucht, ohne Ausprägung bleibt, wird er vernichtet. „Nahe ist die Axt an den Wurzeln; jeder Baum, der keine gute Frucht bringt, wird ausgehauen und ins Feuer geworfen“4.


  1. Wendland. ↩

  2. Die Zunge ist das Organ des Geschmackes und der Rede. ↩

  3. Is 2, 4. ↩

  4. Matth. 3, 10; Luk. 3, 9. ↩

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The Refutation of All Heresies

Chapter XI.--Simon's Explanation of the Three Last Books of the Pentateuch.

What is spoken by the Gentiles is sufficient for a knowledge of the universe to those who have ears (capable) of hearing. For whosoever, he says, has tasted this fruit, is not the only one that is changed by Circe into a beast; but also, employing the power of such a fruit, he forms anew and moulds afresh, and re-entices into that primary peculiar character of theirs, those that already have been altered into beasts. But a faithful man, and beloved by that sorceress, is, he says, discovered through that milk-like and divine fruit. In like manner, the third book is Leviticus, which is smelling, or respiration. For the entire of that book is (an account) of sacrifices and offerings. Where, however, there is a sacrifice, a certain savour of the fragrance arises from the sacrifice through the incense-offerings; and in regard of this fragrance (the sense of) smelling is a test. Numbers, the fourth of the books, signifies taste, where the discourse is operative. For, from the fact of its speaking all things, it is denominated by numerical arrangement. But Deuteronomy, he says, is written in reference to the (sense of) touch possessed by the child that is being formed. For as touch, by seizing the things that are seen by the other senses, sums them up and ratifies them, testing what is rough, or warm, or clammy, (or cold); so the fifth book of the law constitutes a summary of the four books preceding this.

All things, therefore, he says, when unbegotten, are in us potentially, not actually, as the grammatical or geometrical (art). If, then, one receives proper instruction and teaching, and (where consequently) what is bitter will be altered into what is sweet,--that is, the spears into pruning-hooks, and the swords into plough-shares, 1 --there will not be chaff and wood begotten for fire, but mature fruit, fully formed, as I said, equal and similar to the unbegotten and indefinite power. If, however, a tree continues alone, not producing fruit fully formed, it is utterly destroyed. For somewhere near, he says, is the axe (which is laid) at the roots of the tree. Every tree, he says, which does not produce good fruit, is hewn down and cast into fire. 2


  1. Isa. ii. 4. ↩

  2. Matt. iii. 10; Luke iii. 9. ↩

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

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