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Incarnation of the Word
§31.If Power is the sign of life, what do we learn from the impotence of idols, for good or evil, and the constraining power of Christ and of the Sign of the Cross? Death and the demons are by this proved to have lost their sovereignty. Coincidence of the above argument from facts with that from the Personality of Christ.
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But they who disbelieve in the Resurrection P. 53 afford a strong proof against themselves, if instead of all the spirits and the gods worshipped by them casting out Christ, Who, they say, is dead, Christ on the contrary proves them all to be dead.
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For if it be true that one dead can exert no power, while the Saviour does daily so many works, drawing men to religion, persuading to virtue, teaching of immortality, leading on to a desire for heavenly things, revealing the knowledge of the Father, inspiring strength to meet death, shewing Himself to each one, and displacing the godlessness of idolatry, and the gods and spirits of the unbelievers can do none of these things, but rather shew themselves dead at the presence of Christ, their pomp being reduced to impotence and vanity; whereas by the sign of the Cross all magic is stopped, and all witchcraft brought to nought, and all the idols are being deserted and left, and every unruly pleasure is checked, and every one is looking up from earth to heaven: Whom is one to pronounce dead? Christ, that is doing so many works? But to work is not proper to one dead. Or him that exerts no power at all, but lies as it were without life? which is essentially proper to the idols and spirits, dead as they are.
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For the Son of God is 1“living and active,” and works day by day, and brings about the salvation of all. But death is daily proved to have lost all his power, and idols and spirits are proved to be dead rather than Christ, so that henceforth no man can any longer doubt of the Resurrection of His body.
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But he who is incredulous of the Resurrection of the Lord’s body would seem to be ignorant of the power of the Word and Wisdom of God. For if He took a body to Himself at all, and—in reasonable consistency, as our argument shewed— appropriated it as His own, what was the Lord to do with it? or what should be the end of the body when the Word had once descended upon it? For it could not but die, inasmuch as it was mortal, and to be offered unto death on behalf of all: for which purpose it was that the Saviour fashioned it for Himself. But it was impossible for it to remain dead, because it had been made the temple of life. Whence, while it died as mortal, it came to life again by reason of the Life in it; and of its Resurrection the works are a sign.
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Heb. iv. 12 . ↩
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Über die Menschwerdung des Logos und dessen leibliche Erscheinung unter uns (BKV)
31.
Doch ein gewichtiger Beweis, mit dem die, welche nicht an die Auferstehung glauben, wider sich selbst operieren, liegt darin, daß alle Dämonen und die von ihnen angebeteten Götter den von ihnen totgesagten Christus nicht verfolgen, sondern im Gegenteil Christus diese als tot erweist. Denn wenn es wahr ist, daß der Tote nichts mehr leistet, der Heiland aber tagtäglich soviel fertig bringt, zum Glauben führt, zur Tugend beredet, die Unsterblichkeit lehrt, zur Sehnsucht nach himmlischen Gütern anspornt, die Erkenntnis seines Vaters offenbart, die (nötige) Kraft gegen den Tod einflößt, einem jeden sich zu erkennen gibt, die Gottlosigkeit des Götzenkultes beseitigt, während die Götter und Dämonen der Ungläubigen von alledem nichts vermögen, sondern vielmehr mit der Gegenwart Christi tot umsinken, da sie ja nur ein leeres, eitles Trugbild bieten, wenn vor dem Zeichen des Kreuzes jegliche Zauberei weichen muß und kein Zaubermittel mehr wirken will, alle Götzen vereinsamt und verlassen werden, wenn alle tierische Lustbarkeit ein Ende nimmt und ein jeder von der Erde zum Himmel aufschaut, - wen könnte man da wohl totsprechen? Etwa Christum, der so Großes vollbringt? Aber es liegt doch nicht in der Macht des Toten, eine Wirksamkeit zu entfalten. Oder den, der überhaupt nichts leistet, sondern wie leblos daliegt, wie dies der Fall ist bei den leichengleichen Dämonen und Götzen? Denn der Sohn Gottes, der lebt und tätig ist, wirkt tagtäglich und wirkt das Heil aller. Der S. 642 Tod aber verrät sich selbst Tag für Tag in seiner Ohnmacht, und die Götzen und Dämonen sieht man geradezu aussterben. So kann also daraufhin niemand mehr an der Auferstehung seines Leibes zweifeln. Wer aber an die Auferstehung des Leibes des Herrn nicht glaubt, der scheint die Macht des Logos und der Weisheit Gottes nicht zu kennen. Denn wenn er überhaupt einen Leib annahm und diesen in richtiger Konsequenz sich zu eigen machte, wie unsere Abhandlung gezeigt hat, was hätte denn der Herr mit ihm anfangen sollen? Oder welches Ende hätte der Leib nehmen sollen, nachdem einmal der Logos bei ihm Einkehr genommen hatte? Nicht sterben war ein Ding der Unmöglichkeit, da er ja sterblich war und für alle in den Tod dahingegeben werden sollte, weshalb auch der Heiland ihn sich zubereitete. Tot durfte er aber auch nicht bleiben, weil er der Tempel des Lebens gewesen war. Deshalb starb er, weil er sterblich war, lebte aber wieder auf, weil das Leben in ihm war, und seiner Auferstehung Zeugen sind die Werke.