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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Orationes contra Arianos

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Four Discourses against the Arians

34.

For if in the case of these originate and irrational things offsprings are found which are not parts of the essences from which they are, nor subsist with passion, nor impair the essences of their originals, are they not mad again in seeking and conjecturing parts and passions in the instance of the immaterial and true God, and ascribing divisions to Him who is beyond passion and change, thereby to perplex the ears of the simple 1 and to pervert them from the Truth? for who hears of a son but conceives of that which is proper to the father’s essence? who heard, in his first catechising 2, that God has a Son and has made all things by His proper Word, but understood it in that sense in which we now mean it? who on the rise of this odious heresy of the Arians, was not at once startled at what he heard, as strange 3, and a second sowing, besides that Word which had been sown from the beginning? For what is sown in every soul from the beginning is that God has a Son, the Word, the Wisdom, the Power, that is, His Image and Radiance; from which it at once follows that He is always; that He is from the Father; that He is like; that He is the eternal offspring of His essence; and there is no idea involved in these of creature or work. But when the man who is an enemy, while men slept, made a second sowing 4, of ‘He is a creature,’ and ‘There was once when He was not,’ and ‘How can it be?’ thenceforth the wicked heresy of Christ’s enemies rose as tares, and forthwith, as bereft of every P. 367 right thought, they meddle 5 like robbers, and venture to say, ‘How can the Son always exist with the Father?’ for men come of men and are sons, after a time; and the father is thirty years old, when the son begins to be, being begotten; and in short of every son of man, it is true that he was not before his generation. And again they whisper, ‘How can the Son be Word, or the Word be God’s Image? for the word of men is composed of syllables 6, and only signifies the speaker’s will, and then is over 7 and is lost.’


  1. Cf. p. 69, notes 7 and 8.  ↩

  2. De Decr.7, n. 2;De Syn. 3, n. 2;Or.i. 8.  ↩

  3. He here makes the test of the truth of explicit doctrinal statements to lie in their not shocking, or their answering to the religious sense of the Christian.  ↩

  4. Vid.supr. de Decr.2. n. 6. Tertulliande Carn. Christ.17. S. Leo, as Athan. makes ‘seed’ in the parable apply peculiarly tofaithin distinction toobedience. Serm.69. 5 init.  ↩

  5. περιεργάζονται . This can scarcely be, as Newman suggests, an error of the press for περιέρχονται . The Latin translates ‘circumire cœperunt.  ↩

  6. Orat.iv. 1.  ↩

  7. πέπαυται ,Orat.iv. 2.  ↩

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

34.

Denn wenn schon bei diesen entstandenen und leiblichen Dingen die Zeugungen nicht als Teile der Substanzen, aus denen sie stammen, erfunden werden, und nicht unter Leiden1 ins Dasein treten und die Substanzen der Eltern nicht vermindern, toben sie nicht wieder gegen den unkörperlichen und wahren Gott, wenn sie [in ihm] nach Teilen und Leiden suchen und solche annehmen und dem leidensunfähigen und unveränderlichen Gott Teilungen zuschreiben, um damit die Ohren der Einfältigeren zu betäuben und von der Wahrheit abzulenken? Denn wer kann von einem Sohn reden hören, ohne an das Eigentum der Substanz des Vaters zu denken? Und wer hätte im Anfang des katechetischen Unterrichts vernommen, daß Gott einen Sohn habe, und daß er alles durch sein Wort gemacht habe, ohne es in dem Sinne aufzufassen, wie wir es jetzt verstehen? Als dann die abscheuliche Häresie der Arianer aufkam, wer wurde da nicht alsbald, wenn er ihre Reden vernahm, überrascht, da sie Fremdklingendes vorbrachten und eine andere Lehre verbreiteten als die, welche von Anfang an verbreitet wurde? Denn was von jeher in jedes Herz gelegt wird, ist die Lehre, Gott habe einen Sohn, das Wort, die Weisheit und die Kraft, und dieser sei sein Bild und Abglanz. Aus dem Gesagten ergibt sich aber sofort von selbst das „immer“ und das „Sein aus dem Vater“, die Ähnlichkeit und Ewigkeit der Zeugung der Substanz, und eine Vorstellung von Geschöpf oder gemachten Wesen findet hier nirgends Raum. Als aber ein feindseliger Mensch die Worte: „Geschöpf“ und: S. 167 „Es war einmal, da er nicht war“ und: „Wie ist es nun möglich?“ aussäte, da entstand nunmehr wie ein Unkraut die verruchte Häresie der Christusfeinde. Und sogleich trieben sie sich, da ihnen jegliche aufrichtige Gesinnung abgeht, nach Art der Räuber geschäftig herum und erfrechen sich zu fragen: „Wie kann also der Sohn mit dem Vater ewig existieren? Denn die Menschen werden mit der Zeit Söhne von Menschen: so zählt der Vater dreißig Jahre, der Sohn aber nimmt dann mit der Zeugung den Anfang, und es existierte überhaupt nie eines Menschen Sohn, ehe er gezeugt wurde“. Dann wieder flüstern sie: „Wie kann der Sohn Wort sein oder das Wort ein Bild Gottes? Denn das Wort des Menschen besteht aus Silben und bringt bloß den Willen des Redenden zum Ausdruck, dann ist es beendigt und verschwunden“.


  1. Wenn das Zeugen der teilbaren Substanz ein Ausscheiden eines wesentlichen Teiles aus ihr ist, dann bedeutet dieser schmerzende Verlust ein Leiden. ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
Commentaries for this Work
Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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