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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Orationes contra Arianos

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Four Discourses against the Arians

71.

The Word then is neither creature nor work; for creature, thing made, work, are all one; and were He creature and thing made, He would also be work. Accordingly He has not said, ‘He created Me a work,’ nor ‘He made Me with the works,’ lest He should appear to be in nature and essence 1 a creature; nor, ‘He created Me to make works,’ lest, on the other hand, according to the perverseness of the irreligious, He should seem as an instrument 2 made for our sake. Nor again has He declared, ‘He created Me before the works,’ lest, as He really is before all, as an Offspring, so, if created also before the works, He should give ‘Offspring’ and ‘He created’ the same meaning. But He has said with exact discrimination 3, ‘for the works;’ as much as to say, ‘The Father has made Me, into flesh, that I might be man,’ which again shews that He is not a work but an offspring. For as he who comes into a house, is not part of the house, but is other than the house, so He who is created for the works, must be by nature other than the works. But if otherwise, as you hold, O Arians, the Word of God be a work, by what 4 Hand and Wisdom did He Himself come into being? for all things that came to be, came by the Hand and Wisdom of God, who Himself says, ‘My hand hath made all these things 5;’ and David says in the Psalm, ‘And Thou, Lord, in the beginning hast laid the foundations of the earth, and the heavens are the work of Thy hands 6;’ and again, in the hundred and forty-second Psalm, ‘I do remember the time past, I muse upon all Thy works, yea I exercise myself in the works of Thy hands 7.’ Therefore if by the Hand of God the works are wrought, and it is written that ‘all things were made through the Word,’ and ‘without Him was not made one thing 8,’ and again, ‘One Lord Jesus, through whom are all things 9,’ and ‘in Him all things consist 10,’ it is very plain that the Son cannot be a work, but He is the Hand 11 of God and the Wisdom. This knowing, the martyrs in Babylon, Ananias, Azarias, and Misael, arraign the Arian irreligion. For when they say, ‘O all ye works of the Lord, bless ye the Lord,’ they recount things in heaven, things on earth, and the whole creation, as works; but the Son they name not. For they say not, ‘Bless, O Word, and praise, O Wisdom;’ to shew that all other things are both praising and are works; but the Word is not a work nor of those that praise, but is praised with the Father and worshipped and confessed as God 12, being His Word and Wisdom, and of the works the Framer. This too the Spirit has declared in the Psalms with a most apposite distinction, ‘the Word of the Lord is true, and all His works are faithful 13;’ as in another Psalm too He says, ‘O Lord, how manifold are Thy works! in Wisdom hast Thou made them all 14.’


  1. §45, note 2.  ↩

  2. ὄργανον , note on iii. 31.  ↩

  3. §12, note.  ↩

  4. §22, n. 2.  ↩

  5. Is. lxvi. 2 .  ↩

  6. Ps. cii. 25 .  ↩

  7. Ib. cxliii. 5 .  ↩

  8. John i. 3 .  ↩

  9. 1 Cor. viii. 9 .  ↩

  10. Col. i. 17 .  ↩

  11. §31, n. 4.  ↩

  12. θεολογούμενος . vid.de Decr.31, n. 5. alsoIncarn. c. Ar.3. 19,Serap.i. 28. 29. 31.contr. Sab. Greg.andpassim ap. Euseb. contr. Marcell.e.g. p. 42, d. 86, a. 99, d. 122, c. 124, b. &c. κυριολογεῖν ,In Illud. Omn.6,contr. Sab. Greg.§4, f.  ↩

  13. Ps. xxxiii. 4 .  ↩

  14. Ib. civ. 24 .  ↩

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

71.

Das Wort ist also weder ein Geschöpf noch ein Werk. Denn Geschöpf und gemachtes Wesen und Werk besagen dasselbe. Und wenn es ein Geschöpf oder ein gemachtes Wesen wäre, dann wäre es wohl auch ein Werk. Darum also hat er auch nicht gesagt: „Er schuf mich als ein Werk“ noch auch: „Er machte [mich] mit den Werken“, damit man nicht meine, er sei seiner Natur und Substanz nach ein Geschöpf, noch auch hat er gesagt: „Er schuf mich, damit ich Werke verrichte“, damit man nicht wieder der schlimmen Ansicht der Gottlosen folgend zum Glauben komme, er sei unsertwegen ein Werkzeug geworden. Und er verkündete auch nicht: „Er schuf mich vor den Werken“, um nicht glauben zu machen, als besage Zeugung und „er schuf“ dasselbe, wenn er wie eine Zeugung vor allem, so auch vor den Werken geschaffen ist. Er hat vielmehr mit genauer Unterscheidung gesagt: „für die Werke“. Damit wollte er sagen: Der Vater hat mich zu Fleisch gemacht, daß ich Mensch werde, so daß auch hieraus wieder erhellt, daß er nicht ein Werk, sondern eine Zeugung ist. Denn wie der, der ein Haus betritt, nicht ein Teil des Hauses, sondern vom Haus verschieden ist, so ist wohl auch der, welcher für die Werke geschaffen wird, der Natur nach von den Werken verschieden. Denn wenn nach eurer Ansicht das Wort Gottes ein Werk ist, ihr Arianer, in welcher Hand und Weisheit ist es dann seinerseits entstanden? Alles Gewordene ist ja in der Hand und Weisheit geworden, S. 220 wie Gott selbst sagt: „Meine Hand hat das alles gemacht“1. Und David singt: „Und Du hast im Anfang, o Herr, die Erde gegründet und die Werke Deiner Hände sind die Himmel“2. Und wiederum im 142. Psalm: „Ich war eingedenk der alten Tage und ich überdachte alle Deine Werke, und ich sann über die Werke Deiner Hände nach“3. Wenn also die Geschöpfe in der Hand Gottes geschaffen wurden, und ferner geschrieben steht: „Alles ist durch das Wort entstanden, und ohne es ist nichts entstanden“4, und wieder: „Ein Herr Jesus durch den alles“5 und: „In ihm ist alles entstanden“6, dann ist wohl offenbar der Sohn kein Werk, sondern er ist selbst die Hand und Weisheit Gottes. Dies erkannten auch die Märtyrer in Babylon, Ananias, Azarias, Misael, und widerlegen die Gottlosigkeit der Arianer. Denn wenn sie riefen: „Alle Werke des Herrn, lobet den Herrn“7, zählten sie die Wesen im Himmel und auf Erden und die ganze Schöpfung als Werke auf, den Sohn aber nannten sie nicht. Denn sie haben nicht gerufen: „Lobe, Wort“, und „preise, Weisheit!“ so daß sie zu erkennen geben, daß alle übrigen Wesen preisen und Werke sind, das Wort aber kein Werk ist noch auch zu den Lobsingenden gehört, sondern mit dem Vater gepriesen, angebetet und als Gott anerkannt wird, da es sein Wort, seine Weisheit und Bildner der Werke ist. Das hat auch der Geist mit feinster Unterscheidung gesagt: „Aufrichtig ist das Wort des Herrn und alle seine Werke sind treu“8, wie er auch an einer andern Stelle sagt: „Wie groß sind Deine Werke, o Herr, alles hast Du in Weisheit gemacht“9.


  1. Is. 66,2. ↩

  2. Ps. 101 26. ↩

  3. Ps. 142,5. ↩

  4. Joh. 1,3. ↩

  5. 1 Kor. 8, 6. ↩

  6. Kol. 1,17. ↩

  7. Dan. 3,57. ↩

  8. Ps. 32,4. ↩

  9. Ps. 103,24. ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
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Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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