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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Orationes contra Arianos

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Four Discourses against the Arians

56.

But they ought, when they hear ‘I and the Father are one,’ to see in Him the oneness of the Godhead and the propriety of the Father’s Essence; and again when they hear, ‘He wept’ and the like, to say that these are proper to the body; especially since on each side they have an intelligible ground, viz. that this is written as of God and that with reference P. 424 to His manhood. For in the incorporeal, the properties of body had not been, unless He had taken a body corruptible and mortal 1; for mortal was Holy Mary, from whom was His body. Wherefore of necessity when He was in a body suffering, and weeping, and toiling, these things which are proper to the flesh, are ascribed to Him together with the body. If then He wept and was troubled, it was not the Word, considered as the Word, who wept and was troubled, but it was proper to the flesh; and if too He besought that the cup might pass away, it was not the Godhead that was in terror, but this affection too was proper to the manhood. And that the words ‘Why hast Thou forsaken Me?’ are His, according to the foregoing explanations (though He suffered nothing, for the Word was impassible) , is notwithstanding declared by the Evangelists; since the Lord became man, and these things are done and said as from a man, that He might Himself lighten 2 these very sufferings of the flesh, and free it from them 3. Whence neither can the Lord be forsaken by the Father, who is ever in the Father, both before He spoke, and when He uttered this cry. Nor is it lawful to say that the Lord was in terror, at whom the keepers of hell’s gates shuddered 4 and set open hell, and the graves did gape, and many bodies of the saints arose and appeared to their own people 5. Therefore be every heretic dumb, nor dare to ascribe terror to the Lord whom death, as a serpent, flees, at whom demons tremble, and the sea is in alarm; for whom the heavens are rent and all the powers are shaken. For behold when He says, ‘Why hast Thou forsaken Me?’ the Father shewed that He was ever and even then in Him; for the earth knowing its Lord 6 who spoke, straightway trembled, and the vail was rent, and the sun was hidden, and the rocks were torn asunder, and the graves, as I have said, did gape, and the dead in them arose; and, what is wonderful, they who were then present and had before denied Him, then seeing these signs, confessed that ‘truly He was the Son of God 7.’


  1. Or.i. 43, 44, notes; ii. 66, n. 7.Serm. Maj. de Fid.9. Tertull.de Carn. Chr.6.  ↩

  2. §44, nn. 2, 6.  ↩

  3. ii. 56, n. 5.  ↩

  4. Job xxxviii. 17 , LXX.  ↩

  5. Vid. Matt. xxvii. 52, 53 , similar passagesupr.p. 88.  ↩

  6. δεσποτὴν , §14, &c.  ↩

  7. Vid. Matt. xxvii. 54 . Vid.Or.ii. 16; 35, n. 2. Cf. Leo’s Tome (Ep.28.) 4. Nyssen,contr. Eunom.iv. p. 161. Ambros.Epist.i. 46. n. 7. vid. Hil.Trin.x. 48. Also vid. Athan.Sent. D.fin.Serm. Maj. de Fid.24.  ↩

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

56.

Doch wenn sie hörten: „Ich und der Vater sind Eins“, hätten sie die Eine Gottheit und das Eigentum der Substanz des Vaters ersehen müssen, und wenn sie hörten „er weinte“, und ähnliches, sagen sollen, dies sei dem Körper eigen, zumal sie ja für das eine wie für das S. 316 andere die gute Begründung haben, daß das eine von ihm als Gott geschrieben steht, das andere wegen seines menschlichen Leibes gesagt wird. Denn in einem Leiblosen hätten die Eigenschaften des Leibes auch keinen Platz gehabt, wenn er nicht einen verweslichen und sterblichen Leib angenommen hätte. Denn sterblich war die hl. Maria, aus der auch der Leib stammte. Deshalb muß man, wenn er in einem leidenden, weinenden und ermüdenden Leibe war, mit dem Leibe ihm auch das zusprechen, was dem Fleische eigen ist. Wenn er also weinte und sich betrübte, so war es nicht das Wort als solches, das weinte und sich betrübte, sondern dies war dem Fleische eigen. Und wenn er auch bat, es möge der Kelch vorübergehen, so war es nicht die Gottheit, die zagte, sondern der Menschheit war auch dies Leiden eigen, wie auch die Worte: „Warum hast Du mich verlassen?“1 So haben denn von ihm, der doch nach dem oben Gesagten nichts litt, — denn das Wort ist leidensunfähig — die Evangelisten gleichwohl dies berichtet. Denn der Herr ist auch Mensch geworden, und wie von einem Menschen geschieht und sagt man dies, damit er auch diese Leiden des Fleisches wegnehme und es von ihnen frei mache. Daher kann der Herr vom Vater auch nicht verlassen werden, da er immer in ihm ist, sowohl bevor er dies gesprochen hat, als auch da er diesen Ruf ausstieß. Aber es ist auch wieder nicht recht zu sagen, es zage der Herr, vor dem doch die Wächter über die Unterwelt sich entsetzten und die Unterwelt freiließen: es öffneten sich die Gräber und viele Leiber der Heiligen standen auf und erschienen den Ihrigen2. Es verstumme also jeder Häretiker und scheue die Behauptung, daß der Herr zage, vor dem doch der Tod wie eine Schlange flieht, vor dem die Dämonen zittern und das Meer erbebt, um dessentwillen die Himmel sich spalten und alle Mächte erschüttert werden. Denn sieh, während er sagte: „Warum hast Du mich verlassen?“, zeigt der Vater, daß er immer und auch damals in ihm war. Denn alsbald zitterte die S. 317 Erde, da sie die Sprache ihres Herrn erkannte, und der Vorhang zerriß, die Gräber, wie schon erwähnt, öffneten sich und die Toten in ihnen wachten auf. Und wunderbar! Die damals zugegen waren und ihn zuvor verleugnet hatten, später aber Augenzeugen hiervon wurden, bekannten, dieser sei wahrhaft Gottessohn.


  1. Mark. 15,34. ↩

  2. Matth. 27,52.53. ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
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Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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