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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Orationes contra Arianos

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

4.

Wie sind also sie Christen, wenn sie doch keine Christen, sondern Ariomaniten1 sind? Oder wie gehören die zur katholischen Kirche, die den katholischen Glauben abgeschüttelt und schlimme Neuerungen ausgeheckt haben, welche die Aussprüche der göttlichen Schriften S. 22 unbeachtet lassen, dafür aber die Thalien des Arius eine neue Weisheit nennen? Mit Recht reden sie von einer neuen Weisheit, verkünden sie ja doch eine neue Irrlehre. Schon viele haben zum Alten und Neuen Testament zahlreiche Kommentare und unzählige Homilien geschrieben, aber bei keinem, auch bei keinen ernsthaften Heiden findet sich eine Thalia, sondern nur bei solchen, die derartiges beim Trinkgelage unter Lärm und Spott zum Zeitvertreib singen, um andere zum Lachen zu reizen. Und daher muß man sich wundern, daß der sonderbare Arius nichts Würdiges zum Vorbild nahm, sondern, ohne zu wissen, was sich schon überhaupt für gesetzte Leute2 schickt, auch noch die Hauptsache3 den andern Irrlehren abstahl und bloß der Possenreißerei des Sotades nacheiferte. Denn was hätte er anderes tun sollen, wenn er gegen den Heiland einen Tanz aufführen wollte, als seine erbärmlichen, gottlosen Reden in regel- und kraftlose Weisen zu kleiden, damit, wie die Weisheit4 sagt: „Vom Ausgang der Rede wird der Mann erkannt werden“, so aus jenen das Unmännliche der Seele und die verdorbene Gesinnung des Verfassers erkannt würde? Und es blieb ja wirklich auch der Hinterlistige nicht verborgen, sondern wie oft er sich auch, der Schlange gleich, auf- und abwärts wand, er ist doch in den Irrtum der Pharisäer gefallen. Denn wie jene, die am Gesetz vorbeikommen wollten, sich gaben, als beobachteten sie die Worte des Gesetzes, und sie, die den erwarteten und erschienenen Herrn nicht anerkennen wollten, sich stellten, als nenneten sie ihn Gott, aber als Lästerer sich verrieten, wenn sie sagten: „Warum machst Du Dich, der Du doch ein Mensch bist, zu Gott und sagst: ich und der Vater sind eins“5, so stellt sich auch der Betrüger und Sotadaer Arius, als rede er von Gott, indem er auf die Aussagen der Schrift sich beruft, wird aber auf allen Seiten überführt als der gottlose Arius, der den Sohn leugnet und ihn unter die Geschöpfe zählt. S. 23


  1. Ariomianiten — Ariusnarren ist bei den Alexandrinern und besonders bei Athanasius stehende Bezeichnung und äußerst beliebtes Scheltwort für die Arianer. ↩

  2. Um so mehr für Christen, ↩

  3. Nämlich seines Lehrinhalts. ↩

  4. Sprichw. 12,8. ↩

  5. Joh. 10,33.30. ↩

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Four Discourses against the Arians

4.

How then can they be Christians, who for Christians are Ario-maniacs 1? or how are they of the Catholic Church, who have shaken off the Apostolical faith, and become authors of fresh evils? who, after abandoning the oracles of divine Scripture, call Arius’s Thaliæ a new wisdom? and with reason too, for they are announcing a new heresy. And hence a man may marvel, that, whereas many have written many treatises and abundant homilies upon the Old Testament and the New, yet in none of them is a Thalia found; nay nor among the more respectable of the Gentiles, but among those only who sing such strains over their cups, amid cheers and jokes, when men are merry, that the rest may laugh; till this marvellous Arius, taking no grave pattern, and ignorant even of what is respectable, while he stole largely from other heresies, would be original in the ludicrous, with none but Sotades for his rival. For what beseemed him more, when he would dance forth against the Saviour, than to throw his wretched words of irreligion into dissolute and loose metres? that, while ‘a man,’ as Wisdom says, ‘is known from the utterance of his word 2,’ so from those numbers should be seen the writer’s effeminate soul and corruption of thought 3. In truth, that crafty one did not escape detection; but, for all his many writhings to and fro, like the serpent, he did but fall into the error of the Pharisees. They, that they might transgress the Law, pretended to be anxious for the words of the Law, and that they might deny the expected and then present Lord, were hypocritical with God’s name, and were convicted of blaspheming when they said, ‘Why dost Thou, being a man, make Thyself God,’ and sayest, ‘I and the Father are one 4?’ And so too, this counterfeit and Sotadean Arius, feigns to speak of God, introducing Scripture language 5, but is on all sides recognised as godless 6 Arius, denying the Son, and reckoning Him among the creatures.


  1. de Syn.13, note 4. Manes also was called mad; ‘Thou must hate all heretics, but especially him who even in name is a maniac.’ Cyril.Catech.vi. 20, vid. also ibid. 24 fin.—a play upon the name, vid.de Syn.26, ‘Scotinus.’  ↩

  2. Vid. Ecclus. iv. 24 .  ↩

  3. It is very difficult to gain a clear idea of the character of Arius. [Prolegg. ch. ii. §2.] Epiphanius’s account of Arius is as follows:—‘From elation of mind the old man swerved from the mark. He was in stature very tall, downcast in visage, with manners like wily serpent, captivating to every guileless heart by that same crafty bearing. For ever habited in cloke and vest, he was pleasant of address, ever persuading souls and flattering; wherefore what was his very first work but to withdraw from the Church in one body as many as seven hundred women who professed virginity.?’Hær.69. 3, cf. ib. §9 for a strange description of Arius attributed to Constantine, also printed in the collections of councils: Hard. i. 457.  ↩

  4. John x. 30 .  ↩

  5. §1, note 4.  ↩

  6. And so godless or atheist Aetius,de Syn.6, note 3, cf. note onde Decr.1, for an explanation of the word. In like manner Athan. says,ad Serap.iii. 2, that if a man says ‘that the Son is a creature, who is word and Wisdom, and the Expression, and the Radiance, whom whoso seeth seeth the Father,’ he falls under the text, ‘Whoso denieth the Son, the same hath not the Father.’ ‘Such a one,’ he continues, ‘will in no long time say,as the fool, There is no God.’ In like manner he speaks of those who think the Son to be the Spirit as ‘without ( ἔξω ) the Holy Trinity, andatheists’ (Serap.iv. 6), because they really do not believe in the Godthat is, and there is none other but He. Cf. alsoSerap.i. 30. Eustathius speaks of the Arians as ἀνθρώπους ἀθέους , who were attempting κρατῆσαι τοῦ θείου . ap. Theod.Hist.i. 7. p. 760. Naz. speaks of the heathen πολύθεος ἀθεΐα .Orat.25. 15. and he calls faith and regeneration ‘a denial of atheism, ἀθεΐας , and a confession of godhead, θεότητος ,’Orat.23. 12. He calls Lucius, the Alexandrian Anti-pope, on account of hiscruelties,‘this second Arius, the more copious river of the atheistic spring, τῆς ἀθέου πηγῆς .’Orat.25. 11. Palladius, the Imperial officer, is ἀνὴρ ἄθεος . ibid. 12.  ↩

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
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Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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