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Œuvres Athanase d'Alexandrie (295-373) Apologia de fuga sua

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Defence of his flight

14. An hour and a time for all men.

Now in so far as He was God and the Word P. 260 of the Father, He had no time; for He is Himself the Creator of times 1. But being made man, He shews by speaking in this manner that there is a time allotted to every man; and that not by chance, as some of the Gentiles imagine in their fables, but a time which He, the Creator, has appointed to every one according to the will of the Father. This is written in the Scriptures, and is manifest to all men. For although it be hidden and unknown to all, what period of time is allotted to each, and how it is allotted; yet every one knows this, that as there is a time for spring and for summer, and for autumn and for winter, so, as it is written 2, there is a time to die, and a time to live. And so the time of the generation which lived in the days of Noah was cut short, and their years were contracted, because the time of all things was at hand. But to Hezekiah were added fifteen years. And as God promises to them that serve Him truly, ‘I will fulfil the number of thy days 3,’ Abraham dies ‘full of days,’ and David besought God, saying, ‘Take me not away in the midst of my days 4.’ And Eliphaz, one of the friends of Job, being assured of this truth, said, ‘Thou shalt come to thy grave like ripe corn, gathered in due time, and like as a shock of corn cometh in in his season 5.’ And Solomon confirming his words, says, ‘The souls of the unrighteous are taken away untimely 6.’ And therefore he exhorts in the book of Ecclesiastes, saying, ‘Be not overmuch wicked, neither be thou hard: why shouldest thou die before thy time 7?’


  1. De Decr.18, note 5.  ↩

  2. Eccles. iii. 2 .  ↩

  3. Ex. xxiii. 26 ; Gen. xxv. 8 .  ↩

  4. Ps. cii. 24 .  ↩

  5. Job v. 26 , LXX.  ↩

  6. Vid. Prov. x. 27  ↩

  7. Eccles. vii. 17 .  ↩

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Apologie de Saint Athanase sur sa fuite

14.

Comme Dieu et Verbe du Père, il n’avait point de temps ; car il est le créateur des temps; mais, devenu homme, il montre par ce langage qu’il est pour chacun des hommes un temps déterminé, non le temps du destin, comme le veulent les fables des hellènes, mais celui dont il est lui-même le créateur et qu’il a fixé à chacun, d’après la volonté de son Père. C’est ce qui est écrit et évident pour tous. Comment finira la vie? et quelle en sera la mesure pour chacun? C’est un mystère qui échappe à tous les hommes; néanmoins, de même que le printemps, l’été, l’automne et l’hiver ont leur temps, chacun sait que, selon l’Ecriture, il est un temps déterminé pour la vie et la mort. Pour la génération contemporaine de Noé, le temps fut abrégé et les années resserrées, comme si l’heure était venue pour tous ; Ezéchias, au contraire, se vit ajouter quinze années. Dieu fait à ses pieux adorateurs la promesse de remplir le nombre de leurs jours ; et c’est plein de jours que meurt Abraham. Ne me rappelle pas, s’écrie David, au milieu de mes jours. Tu viendras, dit Eliphaz, un ami de Job, pénétré de cette vérité, tu viendras dans le sépulcre, comme le blé mûr, moissonné en sa saison, comme le tas de froment qu’à son heure on emporte de l’aire. Salomon marque cette parole de son sceau Les âmes des méchants, dit-il, sont enlevées avant l’heure. Aussi donne-t-il ce conseil dans l’Ecclésiaste:

Ne va pas trop loin dans l’impiété, et ne sois pas dur, pour que tu ne meures pas dans un temps qui ne serait pas le tien.

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Apologie de Saint Athanase sur sa fuite
Defence of his flight
Rechtfertigung wegen seiner Entweichung (BKV) Comparer
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