Übersetzung
ausblenden
History of the Arians
14. Profaneness of Gregory and death of Balacius.
And many other things he did, which exceed the power of language to describe, and which whoever should hear would think to be incredible. And the reason why he acted thus was, because he had not received his ordination according to ecclesiastical rule, nor had been called to be a Bishop by apostolical tradition 1; but had been sent out from court with military power and pomp, as one entrusted with a secular government. Wherefore he boasted rather to be the friend of Governors, than of Bishops and Monks. Whenever, therefore, our Father Antony wrote to him from the mountains, as godliness is an abomination to a sinner, so he abhorred the letters of the holy man. But whenever the Emperor, or a General, or other magistrate, sent him a letter, he was as much overjoyed as those in the Proverbs, of whom the Word has said indignantly, ‘Woe unto them who leave the path of uprightness who rejoice to do evil, and delight in the frowardness of the wicked 2.’ And so he honoured with presents the bearers of these letters; but once when Antony wrote to him he caused Duke Balacius to spit upon the letter, and to cast it from him. But Divine Justice did not overlook this; for no long time after, when the Duke was on horseback, and on his way to the first halt 3, the horse turned his head, and biting him on the thigh, threw him off; and within three days he died.
-
[Prolegg. ch. iv. §4.]. ↩
-
Prov. ii. 13, 14 , LXX. ↩
-
μονήν . vid. supr.Ap. Ar.29, note 2. This halt or station which lay up the Nile was called Cereu (V. Ant.§86), or Chæreu, or the land or property of Chæreas, vid.Naz. Orat.21, 29, who says it was the place where the people met Athanasius on his return from exile on Constantius’s death. [The incident is related differently inVit. Ant. ubi supra:see note there.] ↩
Übersetzung
ausblenden
Geschichte der Arianer. (BKV)
14.
S. 33 Auch vieles Andere verübte er, wofür es gar keine Worte gibt, und was Jemand, wenn er es hörte, für unglaublich hielte. Zu diesem Verfahren aber veranlaßte ihn der Umstand, weil er weder nach dem Kanon der Kirche eingesetzt, noch nach der apostolischen Ueberlieferung zum Bischöfe ernannt, sondern aus dem Palaste mit militärischer Begleitung und militärischem Gepränge geschickt war, als wenn er ein weltliches Amt erhalten hätte. Daher wünschte er auch mehr ein Freund der weltlichen Obrigkeiten, als der Bischöfe und Mönche zu seyn. Wenn ihm also einmal der Vater Antonius vom Berge aus schriebe, würde, wie die Verehrung Gottes dem Sünder ein Gräuel ist, so das Schreiben des heiligen Mannes ihn aneckeln. Sendete dagegen einmal der König, oder ein Feldherr oder irgend ein anderer Richter ein Schreiben an ihn, so würde er sich so sehr freuen, wie die in den Sprüchen, von welchen die Schrift nicht ohne Unwillen sagt:1 „Wehe denen, welche die geraden Wege verlassen, welche sich freuen über das Böse, und frohlocken über den Umgang mit den Bösen.“ Gewiß würde er diejenigen, welche ihm ein solches Schreiben brächten, mit Geld beschenken; als ihm aber Antonius einmal schrieb, vermochte er den Dux Balacius dazu, daß er auf den Brief spuckte, und ihn wegwarf. Aber die göttliche Gerechtigkeit ließ dieses nicht unbestraft; denn als nicht lange darauf der sogenannte Dux sich zu Pferde setzte, und zur nächsten Station reiten wollte, wandte sich das Pferd und biß ihn so sehr in den Ober - Schenkel, daß er herabfiel und nach drei Tagen starb.
-
Sprüch. II, 13, 14. ↩