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Œuvres Athanase d'Alexandrie (295-373) Historia Arianorum

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History of the Arians

19. Tyrannical measures against the Alexandrians.

And as to Lucius 1, Bishop of Adrianople, when they saw that he used great boldness of speech against them, and exposed their impiety, they again, as they had done before, caused him to be bound with iron chains on the neck and hands, and so drove him into banishment, where he died, as they know. And Diodorus a Bishop 2 they remove; but against Olympius of Æni, and Theodulus of Trajanople 3, both Bishops of Thrace, good and orthodox men, when they perceived their hatred of the heresy, they brought false charges. This Eusebius and his fellows had done first of all, and the Emperor Constantius wrote letters on the subject; and next these men 4 revived the accusation. The purport of the letter was, that they should not only be expelled from their cities and churches, but should also suffer capital punishment, wherever they were discovered. However surprising this conduct may be, it is only in accordance with their principles; for as being instructed by Eusebius and his fellows in such proceedings, and as heirs of their impiety and evil principles, they wished to shew themselves formidable at Alexandria, as their fathers had done in Thrace. They caused an order to be written, that the ports and gates of the cities should be watched, lest availing themselves of the permission granted by the Council, the banished persons should return to their churches. They also cause orders to be sent to the magistrates at Alexandria, respecting Athanasius and certain Presbyters, named therein, that if either the Bishop 5, or any of the others, should be found coming to the city or its borders, the magistrate should have power to behead those who were so discovered. Thus this new Jewish heresy does not only deny the Lord, but has also learnt to commit murder.


  1. Apol. Ar.45,Apol. Fug.3.  ↩

  2. Of Tenedos, vid.Apol. Ar.50, supr. §5.  ↩

  3. Apol. Ar.45, note 2.  ↩

  4. Acacius, &c.  ↩

  5. This accounts for Ath.’s caution,Apol. Ar.51, and below §21.  ↩

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Geschichte der Arianer. (BKV)

19.

Den Lucius aber, Bischof von Adrianopel, ließen sie, da sie ihn mit vieler Freimüthigkeit gegen sie sprechen und ihre Gottlosigkeit widerlegen sahen, abermals, wie schon früher, an dem Halse und den Händen mit eisernen Banden fesseln, und verbannten ihn so, worauf er auch starb, wie sie wohl wissen. Auch den Bischof Diodorus vertreiben sie von seinem Sitze. Den Olympius von Aenos aber und den Theodulus von Trajanopolis, beide Bischöfe aus Thrazien, rechtschaffene und rechtgläubige Männer, verleumdeten sie, weil sie sahen, daß dieselben ihre Ketzerei haßten; dieses hatten zwar zuerst die Eusebianer gethan, und der König Constantius hatte ein Schreiben erlassen, jene aber erneuerten die Verleumdungen. Das Schreiben aber verordnete, sie sollten nicht nur aus ihren Städten und Kirchen vertrieben, sondern, wenn man sie irgendwo antreffen würde, mit dem Tode bestraft werden. Obschon aber dieses auffallend ist, so liegt es doch nicht ausser ihrem Plane; denn da sie dieses von den Eusebianern gelernt haben, und gleichsam Erben der Gottlosigkeit und der Absichten derselben sind; wollten, wie ihre Väter in Thrazien, so auch sie zu Alexandria sich furchtbar zeigen; und sie wirkten ein Schreiben aus, welchem zu Folge die Häfen und Eingänge der Städte bewacht wurden, damit nicht diejenigen, welche die Erlaubniß S. 39 dazu von der Synode erhalten hatten, in ihre Kirchengemeinden zurückkehrten. Auch bewirkten sie, daß den Richtern zu Alexandrien durch ein Schreiben, welches sich auf den Athanasius und einige namentlich aufgeführte Priester bezog, angedeutet wurde, daß es, wenn entweder der Bischof oder Einer von jenen, nachdem er die Stadt oder die Gränzen derselben betreten hätte, angetroffen würde, dem Richter erlaubt sey, die Angetroffenen zu enthaupten. So läugnet diese neue jüdische Sekte nicht nur den Herrn, sondern sie hat auch morden gelernt.

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Geschichte der Arianer. (BKV)
History of the Arians

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