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Œuvres Athanase d'Alexandrie (295-373) Historia Arianorum

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History of the Arians

41. Lapse of Liberius.

Who that shall hear what they did in the course of these proceedings will not think them to be anything rather than Christians? When Liberius sent Eutropius, a Presbyter, and Hilarius, a Deacon, with letters to the Emperor, at the time that Lucifer and his fellows made their confession, they banished the Presbyter on the spot, and after stripping Hilarius 1 the Deacon and scourging him on the back, they banished him too, clamouring at him, ‘Why didst thou not resist Liberius instead of being the bearer of letters from him.’ Ursacius and Valens, with the eunuchs who sided with them, were the authors of this outrage. The Deacon, while he was being scourged, praised the Lord, remembering His words, ‘I gave My back to the smiters 2;’ but they while they scourged him laughed and mocked him, feeling no shame that they were insulting a Levite. Indeed they acted but consistently in laughing while he continued to praise God; for it is the part of Christians to endure stripes, but to scourge Christians is the outrage of a Pilate or a Caiaphas. Thus they endeavoured at the first to corrupt the Church of the Romans, wishing to introduce impiety into it as well as others. But Liberius after he had been in banishment two years gave way, and from fear of threatened death subscribed. Yet even this only shews their violent conduct, and the hatred of Liberius against the heresy, and his support of Athanasius, so long as he was suffered to exercise a free choice. For that which men are forced by torture to do contrary to their first judgment, ought not to be considered the willing deed of those who are in fear, but rather of their tormentors. They however attempted everything in support of their heresy, while the people in every Church, preserving the faith which they had learnt, waited for the return of their teachers, and condemned the Antichristian heresy, and all avoid it, as they would a serpent.


  1. This Hilary afterwards followed Lucifer of Calaris in his schism. He is supposed to be the author of the Comments on S. Paul’s Epistles attributed to S. Ambrose, who goes under the name of Ambrosiaster.  ↩

  2. Isa. l. 6 .  ↩

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Geschichte der Arianer. (BKV)

41.

Denn wer soll, wenn er diese ihre verübten Gräuelthaten hört, nicht glauben, daß sie Alles eher als Christen seyen? Denn da Liberius den Priester Eutropius1 und den Diakon Hilarius mit einem Schreiben an den König abgeschickt hatte, zur nämlichen Zeit, als auch Lucifer und seine Gefährten ihr Bekenntniß ablegten, verbannten jene den Priester sogleich, den Diakon Hilarius aber entblößten sie zuerst, schlugen ihm den Rücken mit Geißeln, und verbannten ihn dann, indem sie dabei ausriefen: Warum hast du dich dem Liberius nicht widersetzt, sondern dessen Schreiben überbracht? Dieses thaten aber Ursacius und Valens mit ihren Verschnittenen. Der Diakon pries während der Geißelung den Herrn, eingedenk der Worte desselben.2 „Meinen Rücken bot ich zur Geißelung hin.“ Jene aber verspotteten und verhöhnten geißelnd den Mann, und errötheten nicht, daß sie einen Leviten S. 62 mißhandelten; sie hegten lachend die Gesinnungen, welche ihnen geziemten, jener aber verharrte in der Lobpreisung. Denn geschlagen zu werden ist den Christen eigen, Christen zu geißeln aber ist der Verwegenheit des Pilatus und des Kaiphas eigen. So versuchten sie also auch Anfangs die römische Kirche zu stürzen, und versuchten auch dieser ihre Gottlosigkeit einzuflössen. Der verbannte Liberius aber fiel nach einer Zeit von zwei Jahren, und unterschrieb, durch die Androhung des Todes erschreckt. Allein auch dieses beweist eines Theils die Gewaltthätigkeit jener Menschen, andern Theils den Haß des Liberius gegen die Ketzerei, und seine Stimme zu Gunsten des Athanasius, so lange er frei und nach eigenem Gutdünken handeln durfte. Denn was durch die Foltern gegen die anfängliche Meinung entlockt wird, das ist nicht der Wille der Erschreckten, sondern der Wille der Folternden. Sie versuchten also Alles für ihre Ketzerei zu thun. In allen Kirchen aber bewahren die Völker den Glauben, welchen sie gelernt haben, erwarten ihre Lehrer, und verabscheuen insgesammt die gegen Christum kämpfende Sekte, welche sie gezwungen annahmen, wie eine Schlange.


  1. Hilarius nennt ihn Pankratius (Fragm. 5, n. 6.) ↩

  2. Isai. L, 6. ↩

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Geschichte der Arianer. (BKV)
History of the Arians

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