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Werke Johannes Chrysostomus (344-407) De sacerdotio libri 1-6

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Treatise concerning the christian priesthood

3.

Pray, art thou not aware that that body is subject to more diseases and assaults than this flesh of ours, is more quickly corrupted, and more slow to recover? and by those who have the healing of these bodies, divers medicines have been discovered, and an apparatus of different instruments, and diet suitable for the sick; and often the condition of the atmosphere is of itself enough for the recovery of a sick man; and there are instances of seasonable sleep having saved the physician all further labor. But in the case before us, it is impossible to take any of these things into consideration; nay there is but one method and way of healing appointed, after we have gone wrong, and that is, the powerful application of the Word. This is the one instrument, the only diet, the finest atmosphere. This takes the place of physic, cautery and cutting, and if it be needful to sear and amputate, this is the means which we must use, and if this be of no avail, all else is wasted; with this we both rouse the soul when it sleeps, and reduce it when it is inflamed; with this we cut off excesses, and fill up defects, and perform all manner of other operations which are requisite for the soul's health. Now as regards the ordering of our daily life for the best, it is true that the life of another may provoke us to emulation. But in the matter of spurious doctrine, when any soul is diseased thereby, then there is great need of the Word, not only in view of the safety of our own people, but in view of the enemy without. If, indeed, one had the sword of the spirit, and the shield of faith, 1 so as to be able to work miracles, and by means of these marvels to stop the mouths of impudent gainsayers, one would have little need of the assistance of the Word; still in the days of miracles the Word was by no means useless, but essentially necessary. For St. Paul made use of it himself, although he was everywhere so great an object of wonder for his miracles; and another 2 of those who belonged to the "glorious company of the Apostles" exhorts us to apply ourselves to acquiring this power, when he says: "Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason concerning the hope that is in you," and they all, with one accord, committed the care of the poor widows to Stephen, for no other reason than that they themselves might have leisure "for the ministry of the Word." 3 To this we ought equally to apply ourselves, unless indeed we are endued with a power of working miracles. But if there is not the least sign of such a power being left us, while on every side many enemies are constantly attacking us, why then it necessarily follows that we should arm ourselves with this weapon, both in order that we may not be wounded ourselves with the darts of the enemy, and in order that we may wound him.


  1. Eph. vi. 16, 17. ↩

  2. 1 Pet. iii. 15. "Haud seio an ita loqui possit primatus Romani defensor." Bengel's Edition of this Treatise, Leipzig, 1834, p. 145, note 17. ↩

  3. Acts vi. 4. ↩

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Traité du Sacerdoce

3.

Ne sais-tu pas que ce corps mystique est sujet à plus de maladies et d’accidents que notre corps matériel, qu’il s’altère plus vite, et se guérit plus difficilement? Or, ceux qui traitent nos corps ont inventé une grande variété de remèdes, toutes sortes d’instruments et d’appareils, ainsi que des aliments appropriés à chaque espèce de maladies; quelquefois le simple changement d’air , le sommeil ménagé à propos, suffisent pour guérir le malade et tirer le médecin d’embarras. Le traitement des maladies spirituelles n’a pas ces ressources. Après le bon exemple, le ministère sacerdotal ne connaît pas d’autre méthode, pour guérir, que la prédication. La .parole seule lui tient lieu d’instrument, d’aliment, d’air salubre. La parole est le remède qu’il administre, la parole est le feu dont il se sert pour brûler, la parole est le fer avec lequel il tranche : il n’en a pas d’autre à sa disposition; la parole est-elle impuissante, le prêtre est à bout de moyens. Par la parole nous relevons l’âme abattue, nous ramenons à son état naturel celle qui est travaillée de l’enflure, nous retranchons les superfluités; nous remplissons les manques; en un mot, c’est par elle que nous faisons toutes les opérations qui peuvent être utiles à la santé de l’âme. (601)

Pour ce qui est de bien régler sa vie, l’exemple des autres peut exciter notre émulation et nous porter à les imiter: mais lorsqu’il s’agit de guérir une âme imbue d’une mauvaise doctrine, l’emploi de la parole est indispensable, non-seulement pour confirmer ceux qui pensent comme nous, mais encore pour combattre nos adversaires. Si nous étions armés du glaive de l’esprit et du bouclier de la foi jusqu’à faire des miracles, et fermer la bouche aux incrédules à force de prodiges, nous pourrions nous passer du secours de l’éloquence; je me trompe, elle serait toujours utile et même nécessaire. L’apôtre saint Paul en a fait usage, bien que l’éclat de ses miracles frappât tous les yeux. Un autre membre encore de ce même collège des apôtres nous exhorte à ne pas négliger cette puissance de la parole : Soyez prêts, dit-il, à répondre à quiconque vous demandera compte de l’espérance qui est en vous. (I. Pierre III, 15.) Saint Etienne et les autres diacres ne furent préposés au service des veuves, qu’afin de laisser aux apôtres le temps de vaquer au ministère de la parole. Toutefois le don de la parole nous serait moins indispensable, si nous avions celui des miracles. Mais puisqu’il n’est resté parmi nous aucun vestige de cette dernière puissance, et que de nombreux ennemis ne cessent de nous menacer sur tous les points, il faut nécessairement que nous soyons armés du glaive de la parole tant pour repousser leur attaque, que pour les frapper à notre tour.

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