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Werke Johannes Chrysostomus (344-407) De sacerdotio libri 1-6

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Treatise concerning the christian priesthood

5.

Why should any one describe the silly chatter of our own people? For these are not less than the attacks upon us from without, while they give the teacher even more trouble. Some out of an idle curiosity are rashly bent upon busying themselves about matters which are neither possible for them to know, nor of any advantage to them if they could know them. Others again demand from God an account of his judgments, and force themselves to sound the depth of that abyss which is unfathomable. "For thy judgments," saith the Scriptures, "are a great deep," 1 and about their faith and practice thou wouldest find few of them anxious, but the majority curiously inquiring into matters which it is not possible to discover, and the mere inquiry into which provokes God. For when we make a determined effort to learn what He does not wish us to know, we fail to succeed (for how should we succeed against the will of God?); and there only remains for us the danger arising from our inquiry. Now, though this be the case, whenever any one authoritatively stops the search, into such fathomless depths, he gets himself the reputation of being proud and ignorant; so that at such times much tact is needed on the Bishop's part, so as to lead his people away from these unprofitable questions, and himself escape the above-named censures. In short, to meet all these difficulties, there is no help given but that of speech, and if any be destitute of this power, the souls of those who are put under his charge (I mean of the weaker and more meddlesome kind) are no better off than ships continually storm-tossed. So that the Priest should do all that in him lies, to gain this means of strength.


  1. Ps. xxxvi. 6. ↩

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Traité du Sacerdoce

5.

Que n’aurait-on pas à dire des contentions et des disputes qui s’élèvent entre les fidèles? Non moindres que les attaques du dehors, elles donnent encore plus de peine à celui qui enseigne. Les uns poussés par un excès de curiosité, s’occupent, sans raison et par pure fantaisie, de questions impossibles à résoudre, et dont la solution ne mène à rien d’utile. Les autres demandent compte à Dieu de ses jugements; ils voudraient mesurer l’abîme sans fond de ses conseils : Vos jugements, dit le Prophète, sont un abîme infini. (Ps. XXXV, 7.) Bien peu s’appliquent à connaître les dogmes de la foi et la règle des moeurs: beaucoup perdent leur temps à étudier ce qu’ils ne connaîtront jamais, et dont la recherche même offense Dieu. Vouloir absolument pénétrer ce que Dieu nous interdit de savoir, efforts inutiles (qui pourrait faire violence à Dieu!) efforts coupables et dangereux. Et cependant, si l’on a recours à l’autorité pour réprimer ces chercheurs indiscrets de choses introuvables, on s’attire la réputation d’un orgueilleux et d’un ignorant. Voilà donc encore un point qui exige de la part d’un évêque une grande prudence, tant pour éloigner les esprits de questions oiseuses et absurdes, que pour éviter des accusations fâcheuses. Contre tant de difficultés il a pour toute arme la parole, rien que la parole. S’il en est dépourvu, les âmes, dont le gouvernement lui est confié, surtout les âmes faibles et travaillées d’un excès de curiosité, seront dans une continuelle agitation, comme le vaisseaux battu de la tempête : que ne doit donc pas faire le prêtre pour acquérir le talent de la parole?

BASILE. Pourquoi donc l’apôtre saint Paul ne s’est-il point soucié de l’acquérir ? car il ne rougit point de sa pauvreté en fait d’éloquence; mais il avance hautement qu’il est ignorant, et cela en écrivant aux Corinthiens mêmes, admirés pour leur beau parler dont ils étaient si fiers.

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