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Homilies of St. John Chrysostom
15.
That tribulation then is profitable to the saints, that they may exercise moderation and lowliness, and that they may not be puffed up by their miracles and good works, and that God permits it for this end; we may hear David the prophet, and Paul saying the same. The former says, "It is good for me, Lord, that I have been in trouble, that I might learn thy statutes:" 1 and the latter having said, "I was caught up into the third heaven, and" transported to Paradise, goes on to say, "And lest I should be exalted above measure through the abundance of the revelations, there was given me a thorn in the flesh, the messenger of Satan to buffet me." 2 What can be clearer than this? "That I might not be exalted above measure," for this reason, saith he, God permitted "the messengers of Satan to buffet me;" by messengers of Satan, indeed, he means not particular demons, but men 3 ministering for the devil, the unbelievers, the tyrants, the heathens, who perseveringly molested, and unceasingly worried him. And what he says is just this: "God was able to repress these persecutions and successive tribulations; but since I had been caught up into the third heaven, and transported to Paradise, lest through the abundance of these revelations I might be lifted up and think much of myself, he permitted these persecutions, and suffered these messengers of Satan to buffet me with persecutions and afflictions, that I might not be too much exalted." For although Paul and Peter, and all that are like them, be holy and wonderful men, as indeed they are, yet they are but men, and require much caution lest they should be too easily exalted; and as saints more than others. For nothing is so apt to exalt to presumption as a conscience full of good works, and a soul that lives in confidence. To the end, therefore, that these might suffer nothing of this kind, God permitted that there should be temptations and tribulations; these being powerful to keep them down, and to persuade to the exercise of moderation in all things.
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Homilien über die Bildsäulen (BKV)
Inhalt.
S. 45 Zweite Homilie, gehalten zu Antiochia, als er noch Priester war, in der alten Kirche — über das Unglück, welches der Stadt zustieß durch den Umsturz der Bildsäulen des Kaisers Theodosius des Frommen, und über den Ausspruch des Apostels: „Den Reichen dieser Welt gebiete, nicht hochmüthig zu sein,” — und gegen den Geiz.
Klage über den stattgefundenen Aufruhr und über die nächsten schon eingetretenen und noch zu erwartenden Folgen desselben. Aufforderung zur christlichen Ergebenheit und zur ruhigen Andacht. Erinnerung an die Schlußermahnung in der vorigen Homilie; deren Bedeutsamkeit in Betreff der vorgefallenen Ereignisse und Bitte, derselben wenigstens jetzt nachzukommen. Unterschied zwischen den leiblich und geistlich Reichen. Von dem Hochmuth, als der Quelle der Habsucht, und von der Demuth, als dem Mittel wider sie. Wie man dahin gelange, auf den Reichthum nicht stolz zu sein, nämlich, durch Betrachtung seiner Unsicherheit, Ohnmacht und Gefahr. Aufforderung zur Mildthätigkeit und zur Ansammlung eines Schatzes im Himmel. Der Reiche hat vor dem Armen Nichts voraus, ja steht ihm in vielen Stücken nach, wie in der Lust des Essens, Trinkens, Schlafens, Nutz und Frommen der S. 46 Arbeit. Sicherheit des Armen vor Neid und Nachstellung; über etwaige Kränkungen vermag ihn Weisheit zu erheben. Das Beispiel des Elias und Elisäus. Des Christen Vortheil über Beide.