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Werke Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter XIII. Eunomius separates from Eudoxius; a Disturbance is raised at Alexandria by Eudoxius, and Athanasius flees into Voluntary Exile again, but in Consequence of the Clamors of the People the Emperor recalls and re-establishes him in his See.

About the same time Eunomius 1 separated himself from Eudoxius, and held assemblies apart, because after he had repeatedly entreated that his preceptor Aëtius might be received into communion, Eudoxius continued to oppose it. Now Eudoxius did this against his preference, for he did not reject the opinion with Aëtius since it was the same as his own; 2 but he yielded to the prevailing sentiment of his own party, who objected to Aëtius as heterodox. This was the cause of the division between Eunomius and Eudoxius, and such was the state of things at Constantinople. But the church at Alexandria was disturbed by an edict of the prætorian prefects, sent hither by means of Eudoxius. Whereupon Athanasius, dreading the irrational impetuosity of the multitude, and fearing lest he should be regarded as the author of the excesses that might be committed, concealed himself for four entire months in an ancestral tomb. Inasmuch however as the people, on account of their affection for him, became seditious in impatience of his absence, the emperor, on ascertaining that on this account agitation prevailed at Alexandria, ordered by his letters that Athanasius should be suffered to preside over the churches without molestation; and this was the reason why the Alexandrian church enjoyed tranquillity until the death of Athanasius. How the Arian faction became possessed of the churches after his decease, we shall unfold in the course of our history. 3


  1. Eunomius adopted the standpoint and also the views of Aëtius and gave them his own name. Briefly his fundamental principle was that the Son is absolutely unlike the Father in substance, and hence a creature among other creatures, a mere man.  ↩

  2. See II. 35.  ↩

  3. Cf. chap. 21.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel XIII. Eunomius trennt sich von Eudoxius; Eudoxius löst in Alexandria einen Aufruhr aus, und Athanasius flieht erneut ins freiwillige Exil, wird aber aufgrund der Klagen des Volkes vom Kaiser zurückgerufen und wieder in seinen Stuhl eingesetzt.

Ungefähr um dieselbe Zeit trennte sich Eunomius von Eudoxius und hielt getrennte Versammlungen ab, weil Eudoxius, nachdem er wiederholt darum gebeten hatte, dass sein Präzeptor Aëtius in die Gemeinschaft aufgenommen werde, sich weiterhin dagegen wehrte. Eudoxius aber tat dies gegen seinen Willen, denn er lehnte die Meinung des Aëtius nicht ab, da sie mit der seinen übereinstimmte, sondern er beugte sich der vorherrschenden Meinung seiner eigenen Partei, die Aëtius als heterodox ablehnte. Dies war die Ursache für die Spaltung zwischen Eunomius und Eudoxius, und so war der Stand der Dinge in Konstantinopel. Aber die Kirche in Alexandria wurde durch ein Edikt der Prätorianer gestört, die durch Eudoxius hierher geschickt worden waren. Daraufhin verbarg sich Athanasius, der den irrationalen Ungestüm der Menge fürchtete und fürchtete, als Urheber der möglichen Ausschreitungen angesehen zu werden, vier Monate lang in einem Ahnengrab. Da aber das Volk wegen seiner Zuneigung zu ihm in Ungeduld über seine Abwesenheit aufrührerisch wurde, ordnete der Kaiser, als er feststellte, dass aus diesem Grund in Alexandria Unruhe herrschte, durch seine Briefe an, dass Athanasius die Kirchen unbehelligt leiten dürfe; und dies war der Grund, warum die alexandrinische Kirche bis zum Tod des Athanasius Ruhe genoss. Wie die arianische Fraktion nach seinem Tod von den Kirchen Besitz ergriff, werden wir im Laufe unserer Geschichte darlegen.

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Church History
Kirchengeschichte
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Introduction to the Church History of Socrates Scholasticus

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