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Church History
Chapter IV. The Macedonians, who had subscribed the ‘Homoousian’ Doctrine, return to their Former Error.
After the deputation from the Macedonians to Liberius, that sect was admitted to entire communion with the churches in every city, intermixing themselves indiscriminately with those who from the beginning had embraced the form of faith published at Nicæa. But when the law of the Emperor Gratian permitted the several sects to reunite without restraint in the public services of religion, they again resolved to separate themselves; and having met at Antioch in Syria, they decided to avoid the word homoousios again, and in no way to hold communion with the supporters of the Nicene Creed. They however derived no advantage from this attempt; for the majority of their own party being disgusted at the fickleness with which they sometimes maintained one opinion, and then another, withdrew from them, and thenceforward became firm adherents of those who professed the doctrine of the *homoousion. 1
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For an account of this deputation and their feigned subscription to the Nicene Creed, through which they prevailed upon Liberius to receive them into the communion of the church, see IV. 12. ↩
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Kirchengeschichte
Kapitel IV. Die Makedonier, die sich der "homoousianischen " Lehre angeschlossen hatten, kehren zu ihrem früheren Irrtum zurück.
Nach der Abordnung der Mazedonier an Liberius wurde diese Sekte in jeder Stadt zur vollen Gemeinschaft mit den Kirchen zugelassen und vermischte sich unterschiedslos mit denen, die von Anfang an die in Nicäa veröffentlichte Form des Glaubens angenommen hatten. Als aber das Gesetz des Kaisers Gratian den verschiedenen Sekten erlaubte, sich ohne Einschränkung in den öffentlichen Gottesdiensten zu vereinigen, beschlossen sie erneut, sich zu trennen; und als sie sich in Antiochia in Syrien trafen, beschlossen sie, das Wort homoousios wieder zu vermeiden und auf keinen Fall mit den Anhängern des nizänischen Glaubensbekenntnisses Gemeinschaft zu halten. Sie zogen jedoch keinen Vorteil aus diesem Versuch; denn die Mehrheit ihrer eigenen Partei zog sich, angewidert von der Wankelmütigkeit, mit der sie mal die eine, mal die andere Meinung vertraten, von ihnen zurück und wurde fortan zu festen Anhängern derjenigen, die sich zur Lehre des *Homoousios bekannten.