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Werke Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter IX. The Body of Paul, Bishop of Constantinople, is honorably transferred from his Place of Exile. Death of Meletius.

The emperor at that time caused to be removed from the city of Ancyra, the body of the bishop Paul, whom Philip the prefect of the Prætorium 1 had banished at the instigation of Macedonius, and ordered to be strangled at Cucusus a town of Armenia, as I have already mentioned. 2 He therefore received the remains with great reverence and honor, and deposited in the church which now takes its name from him; which the Macedonian party were formerly in possession of while they remained separate from the Arians, but were expelled at that time by the emperor, because they refused to adopt his sentiments. About this period Melitius, bishop of Antioch, fell sick and died: in whose praise Gregory, the brother of Basil, pronounced a funeral oration. The body of the deceased bishop was by his friends conveyed to Antioch; where those who had identified themselves with his interests again refused subjection to Paulinus, but caused Flavian to be substituted in the place of Melitius, and the people began to quarrel anew. Thus again the Antiochian church was divided into rival factions, not grounded on any difference of faith, but simply on a preference of bishops.


  1. Constantine made an advance on his predecessors by dividing the management of the empire among four prefects of the prætorium, which they had committed to two officers of that name. These four were apportioned as follows: one to the East, a second to Illyricum, a third to Italy, and a fourth to Gaul. Each of these prefects had a number of dioceses under him, and each diocese was a combination of several provinces into one territory. In conformity with this model of civil government the church abandoned gradually and naturally its metropolitan administration of the provinces and adopted the diocesan. The exact time of the change is, of course, uncertain, it having come about gradually. It is safe, however, to put it between the Nicene and Constantinopolitan councils. The Fathers in the latter of those councils seem to find it in practical operation and confirm it (Cf. Canon 2 of the councils), decreeing explicitly that it should be unlawful for clerics to perform any office or transact any business in their official character outside of the bounds of the diocese wherein they were placed, just as it was unlawful for the civil officer to intermeddle in any affair outside the limits of his civil diocese.  ↩

  2. II. 26.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel IX. Der Leichnam des Paulus, Bischof von Konstantinopel, wird ehrenvoll von seinem Verbannungsort überführt. Tod des Meletius.

Der Kaiser ließ damals den Leichnam des Bischofs Paulus aus der Stadt Ancyra entfernen, den Philippus, der Präfekt des Prätoriums, auf Betreiben des Macedonius verbannt und in Cucusus, einer Stadt in Armenien, erdrosselt hatte, wie ich bereits erwähnt habe. Er empfing daher die sterblichen Überreste mit großer Verehrung und Ehre und ließ sie in der Kirche aufbewahren, die heute nach ihm benannt ist; diese Kirche war früher im Besitz der makedonischen Partei, solange sie von den Arianern getrennt war, wurde aber damals vom Kaiser vertrieben, weil sie sich weigerte, seine Ansichten anzunehmen. Um diese Zeit erkrankte und starb Melitius, Bischof von Antiochien, zu dessen Ehren Gregor, der Bruder des Basilius, eine Leichenrede hielt. Der Leichnam des verstorbenen Bischofs wurde von seinen Freunden nach Antiochia überführt; dort weigerten sich diejenigen, die sich mit seinen Interessen identifiziert hatten, erneut, sich Paulinus zu unterwerfen, sondern veranlassten, dass Flavian an die Stelle von Melitius gesetzt wurde, und das Volk begann erneut zu streiten. So wurde die antiochenische Kirche erneut in rivalisierende Fraktionen gespalten, die sich nicht auf eine Glaubensdifferenz, sondern lediglich auf eine Bevorzugung der Bischöfe stützten.

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Kirchengeschichte
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