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Œuvres Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter XXI. John dies in Exile.

John taken into exile died in Comana on the Euxine, on the 14th of September, in the following P. 152 consulate, which was the seventh of Honorius, and the second of Theodosius. 1 A man, as we have before observed, 2 who on account of zeal for temperance was inclined rather to anger than forbearance: and his personal sanctity of character led him to indulge in a latitude of speech which to others was intolerable. Indeed, it is most inexplicable to me, how with a zeal so ardent for the practice of self-control and blamelessness of life, he should in his sermons appear to teach a loose view of temperance. For whereas by the Synod of bishops repentance was accepted but once from those who had sinned after baptism; he did not scruple to say, ‘Approach, although you may have repented a thousand times.’ 3 For this doctrine, many even of his friends censured him, but especially Sisinnius bishop of the Novatian; who wrote a book condemnatory of the above quoted expression of Chrysostom’s, and severely rebuked him for it. But this occurred long before. 4


  1. 407 a.d.  ↩

  2. Cf. above, chap. 3.  ↩

  3. These words are not found in any of Chrysostom’s extant homilies. There is no reason, however, for thinking that they were not uttered by him in a sermon now not in existence. Socrates’ remarks on Chrysostom’s attitude made here are among the considerations which have led some to think that he was a Novatian. Cf. Introd. p. x.  ↩

  4. For further particulars on Chrysostom’s life and the circumstances of his death, see authorities mentioned in chap. 2, note 3.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel XXI. Johannes stirbt im Exil.

Johannes, der ins Exil gegangen war, starb am 14. September in Comana am Euxin, im folgenden Konsulat, dem siebten des Honorius und dem zweiten des Theodosius. Ein Mann, der, wie wir schon bemerkt haben, wegen seines Eifers für die Mäßigung eher zum Zorn als zur Nachsicht neigte; und seine persönliche Heiligkeit des Charakters verleitete ihn zu einer Redefreiheit, die für andere unerträglich war. In der Tat ist es mir höchst unerklärlich, wie er bei einem so glühenden Eifer für die Praxis der Selbstbeherrschung und der Unbescholtenheit des Lebens in seinen Predigten eine lockere Auffassung der Mäßigung zu lehren schien. Denn während die Bischofssynode die Reue von denen, die nach der Taufe gesündigt hatten, nur einmal akzeptierte, scheute er sich nicht zu sagen: "Nähert euch, auch wenn ihr tausendmal bereut habt. Für diese Lehre wurde er von vielen seiner Freunde getadelt, besonders aber von Sisinnius, dem Bischof der Novatianer, der ein Buch schrieb, in dem er die oben zitierte Äußerung des Chrysostomus verurteilte und ihn streng dafür tadelte. Aber dies geschah lange vorher.

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