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Werke Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter VI. Alexander, Bishop of Constantinople, when at the Point of Death proposes the Election either of Paul or of Macedonius as his Successor.

P. 38 About the same time another disturbance in addition to those we have recorded, was raised at Constantinople on the following account. Alexander, who had presided over the churches in that city, and had strenuously opposed Arius, departed this life, 1 having occupied the bishopric for twenty-three years and lived ninety-eight years in all, without having ordained any one to succeed him. But he had enjoined the proper persons to choose one of the two whom he named; that is to say, if they desired one who was competent to teach, and of eminent piety, they should elect Paul, whom he had himself ordained presbyter, a man young indeed in years, but of advanced intelligence and prudence; but if they wished a man of venerable aspect, and external show only of sanctity, they might appoint Macedonius, who had long been a deacon among them and was aged. Hence there arose a great contest respecting the choice of a bishop which troubled the church exceedingly; for ever since the people were divided into two parties, one of which favored the tenets of Arius, while the other held what the Nicene Synod had defined, those who held the doctrine of consubstantiality always had the advantage during the life of Alexander, the Arians disagreeing among themselves and perpetually conflicting in opinion. But after the death of that prelate, the issue of the struggle became doubtful, the defenders of the orthodox faith insisting on the ordination of Paul, and all the Arian party espousing the cause of Macedonius. Paul therefore was ordained bishop in the church called Irene, 2 which is situated near the great church of Sophia; whose election appeared to be more in accordance with the suffrage of the deceased.


  1. Socrates is undoubtedly mistaken in setting the date of Alexander’s death as late as 340 a.d. The council convened to examine and confute the charges against Athanasius met in 339 a.d. , and the record at that date has it (see chap. 7) that Eusebius had taken possession of the see of Constantinople. Alexander must therefore have died before 339. ↩

  2. So called, not because there was a saint or eminent person of that name, but on the same principle as the church called Sophia. For the history of the latter church, see Dehio and Bezold, Die Kirchliche Baukuns des Abendlandes, I. p. 21.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel VI. Alexander, Bischof von Konstantinopel, schlägt im Angesicht des Todes vor, entweder Paulus oder Macedonius zu seinem Nachfolger zu wählen.

Ungefähr zur gleichen Zeit kam es in Konstantinopel zu einem weiteren Aufruhr, und zwar aus folgendem Grund: Alexander, der den Kirchen in dieser Stadt vorstand und Arius energisch bekämpft hatte, schied aus dem Leben, nachdem er dreiundzwanzig Jahre lang das Bischofsamt innegehabt und insgesamt achtundneunzig Jahre gelebt hatte, ohne jemanden zu seinem Nachfolger geweiht zu haben. Er hatte aber den zuständigen Personen befohlen, einen der beiden von ihm genannten zu wählen, d.h. wenn sie einen lehrfähigen Mann von hervorragender Frömmigkeit wünschten, sollten sie Paulus wählen, den er selbst zum Presbyter geweiht hatte, einen Mann, der zwar jung an Jahren, aber von fortgeschrittener Intelligenz und Klugheit war; wenn sie aber einen Mann von ehrwürdigem Aussehen und nur äußerem Zeichen der Heiligkeit wünschten, sollten sie Macedonius ernennen, der lange unter ihnen Diakon gewesen war und alt war. Seitdem das Volk in zwei Parteien gespalten war, von denen die eine die Lehren des Arius vertrat, während die andere an dem festhielt, was die Synode von Nizäa festgelegt hatte, waren die Anhänger der Konsubstantialitätslehre zu Lebzeiten Alexanders stets im Vorteil, während die Arianer untereinander uneins waren und sich immer wieder stritten. Doch nach dem Tod dieses Prälaten wurde der Ausgang des Kampfes zweifelhaft, da die Verteidiger des orthodoxen Glaubens auf der Weihe des Paulus bestanden und die gesamte arianische Partei die Sache des Macedonius unterstützte. So wurde Paulus in der Kirche Irene, die sich in der Nähe der großen Sophienkirche befindet, zum Bischof geweiht , dessen Wahl eher dem Votum der Verstorbenen zu entsprechen schien.

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Church History
Kirchengeschichte
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