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Works Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter XLII. On the Deposition of Macedonius, Eudoxius obtains the Bishopric of Constantinople.

Acacius , Eudoxius, and those at Constantinople who took part with them, became exceedingly anxious that they also on their side might depose some of the opposite party. Now it should be observed that neither of the factions were influenced by religious considerations in making depositions, but by other motives: for although they did not agree respecting the faith, yet the ground of their reciprocal depositions was not error in doctrine. The Acacian party therefore availing themselves of the emperor’s indignation against others, and especially against Macedonius, which he was cherishing and anxious to vent, in the first place deposed Macedonius, both on account of his having occasioned so much slaughter, and also because he had admitted to communion a deacon who had been found guilty of fornication. 1 They then depose Eleusius bishop of Cyzicus, for having baptized, and afterwards invested with the diaconate, a priest of Hercules at Tyre named Heraclius, who was known to have practiced magic arts. 2 A like sentence was pronounced against Basil, or Basilas,—as he was also called,—who had been constituted bishop of Ancyra instead of Marcellus: the causes assigned for this condemnation were, that he had unjustly imprisoned a certain individual, loaded him with chains, and put him to the torture; that he had traduced some persons; and that he had disturbed the churches of Africa by his epistles. Dracontius was also deposed, because he had left the Galatian church for that of Pergamos. Moreover they deposed, on various pretenses, Neonas bishop of Seleucia, the city in which the Synod had been convened, Sophronius of Pompeiopolis in Paphlagonia, Elpidius of Satala, in Macedonia, and Cyril of Jerusalem, and others for various reasons.


  1. Cf. Apost. Canon, XXV.  ↩

  2. Cf. Tertull. de Idol. IX.: Post evangelium nusquam invenies aut sophistas, aut Chaldæos, aut Incantatores, aut Conjectores, aut magos, nisi plane punitos. See also Bingham, *Eccl. Antiq. XVI. 5.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel XLII. Nach der Absetzung von Macedonius erhält Eudoxius das Bischofsamt von Konstantinopel.

Acacius, Eudoxius und diejenigen in Konstantinopel, die sich mit ihnen verbündet hatten, waren sehr darauf bedacht, dass auch sie auf ihrer Seite einige der Gegenseite absetzten. Nun ist zu bemerken, dass keine der Fraktionen durch religiöse Erwägungen bei der Absetzung beeinflusst wurde, sondern durch andere Motive; denn obwohl sie in Bezug auf den Glauben nicht übereinstimmten, war der Grund für ihre gegenseitigen Absetzungen kein Irrtum in der Lehre. Die akazische Partei nutzte also die Empörung des Kaisers gegen andere, insbesondere gegen Macedonius, die er hegte und der er Luft machen wollte, und setzte zunächst Macedonius ab, weil er so viel Blutvergießen verursacht hatte und weil er einen Diakon zur Kommunion zugelassen hatte, der der Unzucht überführt worden war. Dann setzen sie Eleusius, den Bischof von Cyzicus, ab, weil er einen Priester des Herkules in Tyrus namens Heraklius, von dem bekannt war, dass er Zauberkünste praktizierte, getauft und anschließend in den Diakonat eingesetzt hatte. Ein ähnliches Urteil wurde gegen Basilius oder Basilas, wie er auch genannt wurde, ausgesprochen, der anstelle von Marcellus zum Bischof von Ancyra ernannt worden war. Die Gründe für diese Verurteilung waren, dass er einen bestimmten Menschen zu Unrecht eingekerkert, mit Ketten beladen und auf die Folter gespannt hatte, dass er einige Personen verleumdet hatte und dass er die Kirchen Afrikas durch seine Briefe gestört hatte. Auch Dracontius wurde abgesetzt, weil er die Kirche von Galatien in Richtung Pergamos verlassen hatte. Außerdem setzten sie unter verschiedenen Vorwänden Neonas, den Bischof von Seleucia, der Stadt, in der die Synode einberufen worden war, Sophronius von Pompeiopolis in Paphlagonien, Elpidius von Satala in Mazedonien und Kyrill von Jerusalem ab, und andere aus verschiedenen Gründen.

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