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Church History
Chapter XLIV. Of Meletius 1Bishop of Antioch.
It becomes us now to speak of Meletius, who, as we have recently observed, was created bishop of Sebastia in Armenia, after the deposition of Eustathius; from Sebastia he was transferred to Berœa, a city of Syria. Being present at the Synod of Seleucia, he subscribed the creed set forth there by Acacius, and immediately returned thence to Berœa. When the convention of the Synod at Constantinople was held, the people of Antioch finding that Eudoxius, captivated by the magnificence of the see of Constantinople, had contemned their church, they sent for Meletius, and invested him with the bishopric of the church at Antioch. Now he at first avoided all doctrinal questions, confining his discourses to moral subjects; but subsequently he expounded to his auditors the Nicene creed, and asserted the doctrine of the homoousion. The emperor being informed of this, ordered that he should be sent into exile; and caused Euzoïus, who had before been deposed together with Arius, to be installed bishop of Antioch in his stead. Such, however, as were attached to Meletius, separated themselves from the Arian congregation, and held their assemblies apart: nevertheless, those who originally embraced the homoousian* opinion would not communicate with them, because Meletius had been ordained by the Arians, and his adherents had been baptized by them. Thus was the Antiochian church divided, even in regard to those whose views on matters of faith exactly corresponded. Meanwhile the emperor getting intelligence that the Persians were preparing to undertake another war against the Romans, repaired in great haste to Antioch.
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The name has been written ‘Melitius’ thus far, but is found as ‘Meletius’ from this point, and through Bk. III. Cf. Euseb. *H. E. VII. 32. ↩
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Kirchengeschichte
Kapitel XLIV. Von Meletius, dem Bischof von Antiochien.
Es ist nun an der Zeit, von Meletius zu sprechen, der, wie wir kürzlich gesehen haben, nach der Absetzung des Eustathius zum Bischof von Sebastia in Armenien ernannt wurde; von Sebastia wurde er nach Beröa, einer Stadt in Syrien, versetzt. Als er auf der Synode von Seleucia anwesend war, unterschrieb er das dort von Acacius vorgelegte Glaubensbekenntnis und kehrte sofort nach Beröa zurück. Als die Synode in Konstantinopel zusammentrat und die Antiochener feststellten, dass Eudoxius, der von der Pracht des Stuhles von Konstantinopel fasziniert war, ihre Kirche verachtete, sandten sie nach Meletius und ernannten ihn zum Bischof der Kirche von Antiochia. Zunächst vermied er alle Lehrfragen und beschränkte seine Reden auf moralische Themen; dann aber legte er seinen Zuhörern das nizänische Glaubensbekenntnis dar und vertrat die Lehre von derHomoousion. Als der Kaiser davon erfuhr, befahl er, ihn ins Exil zu schicken, und ließ Euzoïus, der zuvor zusammen mit Arius abgesetzt worden war, an seiner Stelle zum Bischof von Antiochia einsetzen. Diejenigen aber, die Meletius anhingen, trennten sich von der arianischen Gemeinde und hielten ihre Versammlungen getrennt; dennoch wolltendiejenigen, die ursprünglich die homoousianische Meinungvertraten* , nicht mit ihnen verkehren, weil Meletius von den Arianern geweiht und seine Anhänger von ihnen getauft worden waren. So war die antiochenische Kirche gespalten, selbst in Bezug auf diejenigen, deren Ansichten in Glaubensfragen genau übereinstimmten. Unterdessen erhielt der Kaiser die Nachricht, dass die Perser einen neuen Krieg gegen die Römer vorbereiteten, und reiste in großer Eile nach Antiochia.