• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

Übersetzung ausblenden
Church History

Chapter II. Of the Sedition excited at Alexandria, and how George was slain.

It is now proper to mention what took place in the churches under the same [emperor]. A great disturbance occurred at Alexandria in consequence of the following circumstance. There was a place in that city which had long been abandoned to neglect and filth, wherein the pagans had formerly celebrated their mysteries, and sacrificed human beings to Mithra. 1 This being empty and otherwise useless, Constantius had granted to the church of the Alexandrians; and George wishing to erect a church on the site of it, gave directions that the place should be cleansed. In the process of clearing it, an adytum 2 of vast depth was discovered which unveiled the nature of their heathenish rites: P. 79 for there were found there the skulls of many persons of all ages, who were said to have been immolated for the purpose of divination by the inspection of entrails, when the pagans performed these and such like magic arts whereby they enchanted the souls of men. The Christians on discovering these abominations in the adytum of the Mithreum, went forth eagerly to expose them to the view and execration of all; and therefore carried the skulls throughout the city, in a kind of triumphal procession, for the inspection of the people. When the pagans of Alexandria beheld this, unable to bear the insulting character of the act, they became so exasperated, that they assailed the Christians with whatever weapon chanced to come to hand, in their fury destroying numbers of them in a variety of ways: some they killed with the sword, others with clubs and stones; some they strangled with ropes, others they crucified, purposely inflicting this last kind of death in contempt of the cross of Christ: most of them they wounded; and as it generally happens in such a case, neither friends nor relatives were spared, but friends, brothers, parents, and children imbrued their hands in each other’s blood. Wherefore the Christians ceased from cleansing the Mithreum: the pagans meanwhile having dragged George out of the church, fastened him to a camel, and when they had torn him to pieces, they burnt him together with the camel. 3


  1. The friendly or propitious divinity of the Persian theology; hence identified with the light and life-giving sun.  ↩

  2. The secret or innermost sanctuary of the temple, where none but priests were permitted to enter; afterwards applied to any secret place.  ↩

  3. This George is, according to some authorities, the St. George of the legend. In its Arian form the legend represents St. George as warring against the wizard Athanasius; later, the wizard was transformed to a dragon, and George to an armed knight slaying the dragon. On other forms and features of the legend, see Smith & Wace, Dict. of Christ. Biogr., Georgius (43).  ↩

Übersetzung ausblenden
Kirchengeschichte

Kapitel II. Von dem Aufruhr in Alexandria und wie Georg erschlagen wurde.

Es ist nun angebracht zu erwähnen, was in den Kirchen unter demselben [Kaiser ] geschah. In Alexandria kam es zu einer großen Unruhe, die auf folgenden Umstand zurückzuführen war. In dieser Stadt gab es einen Ort, der seit langem der Verwahrlosung und dem Schmutz preisgegeben war, an dem die Heiden früher ihre Mysterien gefeiert und Mithra Menschen geopfert hatten. Da dieser Platz leer und sonst unbrauchbar war, hatte Constantius ihn der Kirche der Alexandriner überlassen; und Georg, der an dieser Stelle eine Kirche errichten wollte, gab die Anweisung, den Platz zu säubern. Bei der Säuberung entdeckte man ein sehr tiefes Adytum, das die Natur ihrer heidnischen Riten enthüllte: Man fand dort die Schädel vieler Menschen aller Zeiten, die angeblich zum Zweck der Weissagung durch die Untersuchung der Eingeweide geopfert worden waren, als die Heiden diese und ähnliche magische Künste, mit denen sie die Seelen der Menschen verzauberten, durchführten. Als die Christen diese Abscheulichkeiten im Adytum des Mithreums entdeckten, gingen sie eifrig daran, sie dem Anblick und der Abscheu aller auszusetzen, und trugen die Schädel in einer Art Triumphzug durch die Stadt, um sie dem Volk zu zeigen. Als die Heiden von Alexandria dies sahen und die Beleidigung nicht ertragen konnten, wurden sie so wütend, dass sie die Christen mit allen Waffen angriffen, die ihnen in die Hände fielen, und in ihrer Wut viele von ihnen auf verschiedene Weise töteten: Einige töteten sie mit dem Schwert, andere mit Knüppeln und Steinen; einige erdrosselten sie mit Stricken, andere kreuzigten sie, wobei sie diese letzte Todesart absichtlich in Verachtung des Kreuzes Christi vollzogen; die meisten verwundeten sie; und wie es in einem solchen Fall gewöhnlich geschieht, wurden weder Freunde noch Verwandte verschont, sondern Freunde, Brüder, Eltern und Kinder tränkten ihre Hände gegenseitig mit ihrem Blut. Deshalb hörten die Christen auf, das Mithreum zu reinigen. Die Heiden schleppten Georg aus der Kirche, banden ihn an ein Kamel und verbrannten ihn, nachdem sie ihn in Stücke gerissen hatten, zusammen mit dem Kamel.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Übersetzungen dieses Werks
Church History
Kirchengeschichte
Kommentare zu diesem Werk
Introduction to the Church History of Socrates Scholasticus

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung