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Werke Tertullian (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter IX.--Sundry Inevitable But Intolerable Conclusions from the Principles of Hermogenes.

He cannot say that it was as its Lord that God employed Matter for His creative works, for He could not have been the Lord of a substance which was co-equal with Himself. Well, but perhaps it was a title derived from the will of another, 1 which he enjoyed--a precarious holding, and not a lordship, 2 and that to such a degree, that 3 although Matter was evil, He yet endured to make use of an evil substance, owing, of course, to the restraint of His own limited power, 4 which made Him impotent to create out of nothing, not in consequence of His power; for if, as God, He had at all possessed power over Matter which He knew to be evil, He would first have converted it into good--as its Lord and the good God--that so He might have a good thing to make use of, instead of a bad one. But being undoubtedly good, only not the Lord withal, He, by using such power 5 as He possessed, showed the necessity He was under of yielding to the condition of Matter, which He would have amended if He had been its Lord. Now this is the answer which must be given to Hermogenes when he maintains that it was by virtue of His Lordship that God used Matter--even of His non-possession of any right to it, on the ground, of course, of His not having Himself made it. Evil then, on your terms, 6 must proceed from God Himself, since He is--I will not say the Author of evil, because He did not form it, but--the permitter thereof, as having dominion over it. 7 If indeed Matter shall prove not even to belong to God at all, as being evil, it follows, 8 that when He made use of what belonged to another, He used it either on a precarious title 9 because He was in need of it, or else by violent possession because He was stronger than it. For by three methods is the property of others obtained,--by right, by permission, by violence; in other words, by lordship, by a title derived from the will of another, 10 by force. Now, as lordship is out of the question, Hermogenes must choose which (of the other methods) is suitable to God. Did He, then, make all things out of Matter, by permission, or by force? But, in truth, would not God have more wisely determined that nothing at all should be created, than that it should be created by the mere sufferance of another, or by violence, and that, too, with 11 a substance which was evil?


  1. We have rather paraphrased the word "precario"--"obtained by prayer." [See p. 456.] ↩

  2. Domino: opposed to "precario." ↩

  3. Ideo...ut. ↩

  4. Mediocritatis. ↩

  5. Tali: i.e. potestate. ↩

  6. Jam ergo: introducing an argumentum ad hominem against Hermogenes. ↩

  7. Quia dominator. ↩

  8. Ergo. ↩

  9. Aut precario: "as having begged for it." ↩

  10. Precario: See above, note 2, p. 482. ↩

  11. De is often in Tertullian the sign of an instrumental noun. ↩

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Gegen Hermogenes. (BKV)

9. Cap. Ausserdem war sie nach seinen Voraussetzungen schlecht, und Gott nicht eigentlicher Herr derselben. Wie kam er also dazu, aus ihr etwas zu schaffen?

Des Ausdruckes, Gott habe die Materie als ihr Herr zu den Werken seiner Schöpfung verwendet, kann sich Hermogenes nicht bedienen; denn als Herr durfte er seinem Besitztum nicht gleichartig sein. Aber vielleicht hat Gott sich ihrer nur leih- und bittweise bedient, und zwar darum leihweise, nicht als Eigentum, weil sie böse war, damit er sich dazu verstehen könne, auch vom Bösen Gebrauch zu machen. Dies war dann natürlich nicht Folge seiner Macht, sondern seiner Ohnmacht, die ihn hinderte, aus nichts zu schaffen. Denn wenn er als Gott Macht über die Materie gehabt hätte, so würde er sie, da er sie als böse kannte, vorher in eine gute umgewandelt haben, als ihr Herr und als der Gute, um so von einer guten, nicht von einer schlechten Sache Gebrauch zu machen. Jedoch, da er wohl gut, aber nicht ihr Herr war, so bediente er sich ihrer, wie er sie fand, und dokumentierte so seine Bedürftigkeit und Ohnmacht gegenüber der Beschaffenheit der Materie. Wäre er Herr über sie gewesen, so hätte er sie erst verbessert. Diese Antwort muss man dem Hermogenes geben, wenn er behauptet, Gott habe sich der Materie infolge seiner Oberherrschaft über sie bedient, und zwar als einer ihm nicht gehörenden Sache: er hat sie ja nicht gemacht. Darum rührt nun auch das Böse von ihm her; er ist zwar nicht dessen Urheber und bewirkende Ursache, hat es aber jedenfalls, weil der Herr, gestattet. Wofern aber die Materie, als schlecht, ihm nicht gehört, so gehört sie nicht Gott; er hat sich also einer fremden Sache bedient, entweder leihweise, wenn er ihrer benötigt war, oder mit Gewalt, wenn er mächtiger ist als sie. Denn nur auf einem dieser drei Wege kann man fremde Sachen bekommen: durch einen Rechtstitel, durch Belehnung und durch Überwältigung, d. h. zu Eigentum, als Lehen oder als Beute. Da der Besitztitel Eigentum ihm nicht zukommt, so mag Hermogenes die Wahl treffen, ob es sich für Gott besser schicke, leihweise oder mit Anwendung von Gewalt aus der Materie das Weltall geschaffen zu haben. Hätte Gott also nicht besser gethan, gar nichts zu schaffen, als mit Hilfe der Gefälligkeit eines dritten oder im Wege der Gewalt und noch dazu aus etwas Schlechtem?

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