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Werke Tertullian (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter XXXIII.--Statement of the True Doctrine Concerning Matter. Its Relation to God's Creation of the World.

But although Hermogenes finds it amongst his own colourable pretences 1 (for it was not in his power to discover it in the Scriptures of God), it is enough for us, both that it is certain that all things were made by God, and that there is no certainty whatever that they were made out of Matter. And even if Matter had previously existed, we must have believed that it had been really made by God, since we maintained (no less) when we held the rule of faith to be, 2 that nothing except God was uncreated. 3 Up to this point there is room for controversy, until Matter is brought to the test of the Scriptures, and fails to make good its case. 4 The conclusion of the whole is this: I find that there was nothing made, except out of nothing; because that which I find was made, I know did not once exist. Whatever 5 was made out of something, has its origin in something made: for instance, out of the ground was made the grass, and the fruit, and the cattle, and the form of man himself; so from the waters were produced the animals which swim and fly. The original fabrics 6 out of which such creatures were produced I may call their materials, 7 but then even these were created by God.


  1. Colores. See our "Anti-Marcion," p. 217, Edin., where the word pretension should stand instead of precedent. ↩

  2. Praescribentes. ↩

  3. Innatum: see above, note 12. ↩

  4. Donec ad Scripturas provocata deficiat exibitio materiae. ↩

  5. Etiamsi quid. ↩

  6. Origines. ↩

  7. Materias. There is a point in this use of the plural of the controverted term materia. ↩

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Gegen Hermogenes. (BKV)

33. Cap. Rückblick auf das Bisherige.

Wenn Hermogenes sie aber etwa in seinen Farbentöpfen gefunden haben sollte — denn in der hl. Schrift kann er sie nicht gefunden haben, — dann genügt die Thatsache, dass Gott alles geschaffen hat, und es andererseits nicht feststeht, dass er es aus der Materie erschaffen hat. Auch wenn letztere existiert hätte, würden wir sie als von Gott geschaffen ansehen, da wir als unanfechtbare Einrede den Satz aufrecht erhalten würden, dass nichts unerschaffen sei ausser Gott. Gegen diesen Satz kann man immerhin noch so lange Bedenken haben, bis das Dasein der Materie, an der Hand der Schrift geprüft, dahin schwindet. Die Hauptsache lässt sich bequem in den Worten zusammenfassen: Ich finde nur Dinge, die aus nichts geschaffen sind, weil ich erkenne, dass alle geschaffenen Dinge, die ich sehe, früher nicht da waren. Auch wenn etwas aus etwas anderem erschaffen wurde, so hat es seinen Ursprung aus etwas Geschaffenem; z. B. die Pflanzen, das Vieh und das Menschengebilde selbst gingen aus der Erde, die schwimmenden und fliegenden Tiere aus dem Wasser hervor. Solche Ursprünge von andern aus ihnen gemachten Dingen dürfte man allenfalls Materien nennen, aber von Gott erschaffene.

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